Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Václavské náměstí bude bulvár bez tramvají, slibují politici

  1:00aktualizováno  1:00
Davy spěchajících lidí, plno aut a přeplněné chodníky jsou symbolem současného Václaváku. Nejdelší pražské náměstí by se mělo v budoucnu změnit v příjemnou promenádu s venkovními kavárnami. Politici chtějí začít stavět již za dva až tři roky. Magistrálu u Národního muzea však nikdo neřeší.

Proměna Václavského náměstí by podle vedení Prahy 1, která o jeho konečné podobě rozhoduje, mohla začít již za dva roky. | foto: Profimedia.cz

Václavské náměstí v Praze je patrně nejznámějším veřejným prostorem v Česku. Již roky se mluví o tom, jak by se mělo proměnit v bulvár podobný pařížskému Champs-Elysées či Times Square v New Yorku.

Tedy v nejluxusnější městskou třídu plnou obchodů a prostranství na pořádání různých kulturních akcí. Proměna Václavského náměstí by podle vedení Prahy 1, která o jeho konečné podobě rozhoduje, mohla začít již za dva roky.

Možná nová podoba pražského Václavského náměstí.

Nová podoba pražského Václavského náměstí

V neděli 18. září si mohli Pražané vyzkoušet, jaké to je, když po náměstí nejezdí žádná auta. Navíc si také mohli prohlédnout, jak si budoucnost tohoto místa představují architekti (viz článek Z Václaváku zmizela auta, nahradila je elektrokola a hrálo se divadlo).

Podle jejich návrhů je například konec chůzi po přeplněných úzkých chodnících, kdy je to hlavně přes den někdy doslova k zbláznění. Lidé už také nebudou muset příliš přemýšlet, kde přejít silnici, aniž by skončili pod koly dodávky.

Počítá se totiž s tím, že doprava bude na asi 700 metrů dlouhém náměstí utlumena, zmizí parkoviště, chodníky se rozšíří a vzniknou tu čtyři aleje stromů.

Tramvaje tu jezdit nebudou

Dnes už také nevypadá příliš reálně, že by se na náměstí vrátily tramvaje, které tu jezdily skoro sto let a naposledy zacinkaly v roce 1980. Ačkoliv je ve svém návrhu architekti původně měli, nelíbilo se to památkářům a později ani Praze 1.

Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí
Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí

Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí parkoviště, chodníky se rozšíří a vzniknou tu čtyři aleje stromů.

"Přínos ve zlepšení dopravní obslužnosti totiž v žádném případě nevyváží řadu negativ, která jsou s tramvajovou dráhou spojená," vysvětlila mluvčí radnice Veronika Blažková. Nezdá se jim, že by náměstí protkala pavučina drátů a trolejí. Takhle tu vznikne jakási středová promenáda s místem pro výstavy.

"Místní dopravu lze řešit jednodušeji, třeba elektrobusem," dodala Blažková s tím, že za rozhodnutím stojí i nedostatek peněz.

Podle primátora Bohuslava Svobody chce magistrát ve spolupráci s Prahou 1 nejprve řešit bezpečnostní a dopravní situaci na náměstí, poté rekonstrukci.

"Zasadím se o postupné omezení dopravy a parkování na Václavském náměstí tak, aby se opět - jako dnes - mohlo nadechnout," uvedl primátor.

Kdy začne obnova náměstí?

Jakub Cígler, spoluautor projektu

Když se jako první bude dělat horní část Václaváku, potom by se mohlo začít stavět během jednoho roku.

Oldřich Lomecký, starosta Prahy 1

Mohli bychom začít v roce 2013 či 2014. Přeji si, aby se začalo ještě za mého působení na radnici. Chci, aby se konečně začalo konat a ne jen mluvit.

Bohuslav Svoboda, primátor

Možný začátek je v rámci tohoto volebního období.

Peníze hrály důležitou roli i v dalších změnách, které projekt od počátku provázejí. Původně měla být skoro celá plocha náměstí využita pro podzemní garáže. Podle současného návrhu to již neplatí a počítá se s nimi pouze v dolní části u Můstku. 

"Zase to ale zjednoduší stavbu a horní část náměstí by se mohla začít předělávat poměrně brzy," uvedl architekt Jakub Cígler, který se svým týmem před lety vyhrál soutěž o podobu náměstí.

Kudy budou auta do garáží zajíždět, ještě není úplně jasné. Architekt Cígler chce dvě rampy v dolní části náměstí před domem Darex (naproti hotelu Juliš) po levé straně náměstí. "Vjezdy budou podélně s chodníkem, nebudou vadit chodcům," řekl.

Ovšem mokvající ranou, která brání celkové přeměně Václavského náměstí, je magistrála u Národního muzea. Její možné přeložení zatím architekti odložili. Praha 1 by si přála, aby auta jezdila tunelem, magistrát neví a Cígler soudí, že v momentě, kdy se dokončí tunel Blanka, nebude již nutné vést auta pod zemí, protože tu bude menší provoz.

Mnoho odborníků však celkem logicky volá po tom, aby se proměna náměstí řešila společně s magistrálou.

Autor:




Nejčtenější

1
Soused má pocit, že ho sledujeme, postavil kolem plotu zástěny

Před pěti lety jsme koupili zahrádku s chatkou a rozpadlým plotem. Časem jsme se rozhodli, že plot postavíme nový, při stavbě jsme museli ale vysekat roští u...  celý článek

Křehkost geometrické industriální stavbě dodávají subtilní prvky kovových...
Sedm rodin na 235 metrech čtverečních. V Japonsku žádný problém

Japonský hudebník Katsuhiro Honda získal starý dům ve městě Saitama na ostrově Honšú. S pomocí architektonického studia Eureka nemovitost přestavěl na moderní...  celý článek

Villa S’Estaca stojí na západním pobřeží v Puerto Valldemossa. Komplex tvoří...
Michael Douglas prodává své útočiště na Mallorce z 19. století

Villa S’Estaca stojí na západním pobřeží v Puerto Valldemossa. Komplex tvoří sedm nemovitostí s deseti ložnicemi a deseti koupelnami. „Jde o unikátní...  celý článek

Tenká dlažba se po pěti letech používání „loupe“ jako perník.
Kdo šetří na dlažbě do exteriéru, může se pěkně spálit. Podívejte se

Kupovat levné věci se nevyplácí, o tom se bohužel přesvědčil i čtenář Lubor. Se svým příběhem se tak alespoň přihlásil do naší soutěže Léto na nové terase či s...  celý článek

Rastr policového systému probíhá celým bytem.
Ze dvou malých bytů vznikl velký obytný prostor s posuvnými stěnami

Udělat ze dvou menších bytů jeden větší. To bylo přání mladého páru, který měl k dispozici dva byty v horním ustoupeném patru pražského činžovního domu z 20....  celý článek

Další z rubriky

Přestavba garáže na domek vyšla v přepočtu na 383 tisíc korun.
Díky šikovnosti se vyhnula hypotéce. Ze staré garáže má dům za 400 tisíc

Nadaná designérka Stephanie Bertenshawová si v západním Yorkshiru postavila ze staré nepoužívané garáže rodičů domek. Přestavba ji vyšla v přepočtu na 383...  celý článek

Odlišnost domu je patrná na první pohled.
Dřevostavbu řešili přes půl světa. Nový domov se povedl na jedničku

Marek s Terezou pobývají část roku v Mexiku. Navrhování vysněného domu proto řešili s architektkou Irenou Truhlářovou ze studia Archcon atelier mailem a přes...  celý článek

Protáhlý obdélníkový tvar, výrazná sedlová střecha a vysoký komín představují...
Architekt si pro sebe postavil dokonalý dům. Vsadil i na ekologii

Architekt Heinz Richardson si pro stavbu svého domu vybral starobylé městečko v hrabství Buckinghamshire na severovýchod od Londýna. V malebném prostředí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.