Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Václavské náměstí bude bulvár bez tramvají, slibují politici

  1:00aktualizováno  1:00
Davy spěchajících lidí, plno aut a přeplněné chodníky jsou symbolem současného Václaváku. Nejdelší pražské náměstí by se mělo v budoucnu změnit v příjemnou promenádu s venkovními kavárnami. Politici chtějí začít stavět již za dva až tři roky. Magistrálu u Národního muzea však nikdo neřeší.

Proměna Václavského náměstí by podle vedení Prahy 1, která o jeho konečné podobě rozhoduje, mohla začít již za dva roky. | foto: Profimedia.cz

Václavské náměstí v Praze je patrně nejznámějším veřejným prostorem v Česku. Již roky se mluví o tom, jak by se mělo proměnit v bulvár podobný pařížskému Champs-Elysées či Times Square v New Yorku.

Tedy v nejluxusnější městskou třídu plnou obchodů a prostranství na pořádání různých kulturních akcí. Proměna Václavského náměstí by podle vedení Prahy 1, která o jeho konečné podobě rozhoduje, mohla začít již za dva roky.

Možná nová podoba pražského Václavského náměstí.

Nová podoba pražského Václavského náměstí

V neděli 18. září si mohli Pražané vyzkoušet, jaké to je, když po náměstí nejezdí žádná auta. Navíc si také mohli prohlédnout, jak si budoucnost tohoto místa představují architekti (viz článek Z Václaváku zmizela auta, nahradila je elektrokola a hrálo se divadlo).

Podle jejich návrhů je například konec chůzi po přeplněných úzkých chodnících, kdy je to hlavně přes den někdy doslova k zbláznění. Lidé už také nebudou muset příliš přemýšlet, kde přejít silnici, aniž by skončili pod koly dodávky.

Počítá se totiž s tím, že doprava bude na asi 700 metrů dlouhém náměstí utlumena, zmizí parkoviště, chodníky se rozšíří a vzniknou tu čtyři aleje stromů.

Tramvaje tu jezdit nebudou

Dnes už také nevypadá příliš reálně, že by se na náměstí vrátily tramvaje, které tu jezdily skoro sto let a naposledy zacinkaly v roce 1980. Ačkoliv je ve svém návrhu architekti původně měli, nelíbilo se to památkářům a později ani Praze 1.

Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí
Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí

Doprava bude na asi sedm set metrů dlouhém Václavském náměstí utlumena, zmizí parkoviště, chodníky se rozšíří a vzniknou tu čtyři aleje stromů.

"Přínos ve zlepšení dopravní obslužnosti totiž v žádném případě nevyváží řadu negativ, která jsou s tramvajovou dráhou spojená," vysvětlila mluvčí radnice Veronika Blažková. Nezdá se jim, že by náměstí protkala pavučina drátů a trolejí. Takhle tu vznikne jakási středová promenáda s místem pro výstavy.

"Místní dopravu lze řešit jednodušeji, třeba elektrobusem," dodala Blažková s tím, že za rozhodnutím stojí i nedostatek peněz.

Podle primátora Bohuslava Svobody chce magistrát ve spolupráci s Prahou 1 nejprve řešit bezpečnostní a dopravní situaci na náměstí, poté rekonstrukci.

"Zasadím se o postupné omezení dopravy a parkování na Václavském náměstí tak, aby se opět - jako dnes - mohlo nadechnout," uvedl primátor.

Kdy začne obnova náměstí?

Jakub Cígler, spoluautor projektu

Když se jako první bude dělat horní část Václaváku, potom by se mohlo začít stavět během jednoho roku.

Oldřich Lomecký, starosta Prahy 1

Mohli bychom začít v roce 2013 či 2014. Přeji si, aby se začalo ještě za mého působení na radnici. Chci, aby se konečně začalo konat a ne jen mluvit.

Bohuslav Svoboda, primátor

Možný začátek je v rámci tohoto volebního období.

Peníze hrály důležitou roli i v dalších změnách, které projekt od počátku provázejí. Původně měla být skoro celá plocha náměstí využita pro podzemní garáže. Podle současného návrhu to již neplatí a počítá se s nimi pouze v dolní části u Můstku. 

"Zase to ale zjednoduší stavbu a horní část náměstí by se mohla začít předělávat poměrně brzy," uvedl architekt Jakub Cígler, který se svým týmem před lety vyhrál soutěž o podobu náměstí.

Kudy budou auta do garáží zajíždět, ještě není úplně jasné. Architekt Cígler chce dvě rampy v dolní části náměstí před domem Darex (naproti hotelu Juliš) po levé straně náměstí. "Vjezdy budou podélně s chodníkem, nebudou vadit chodcům," řekl.

Ovšem mokvající ranou, která brání celkové přeměně Václavského náměstí, je magistrála u Národního muzea. Její možné přeložení zatím architekti odložili. Praha 1 by si přála, aby auta jezdila tunelem, magistrát neví a Cígler soudí, že v momentě, kdy se dokončí tunel Blanka, nebude již nutné vést auta pod zemí, protože tu bude menší provoz.

Mnoho odborníků však celkem logicky volá po tom, aby se proměna náměstí řešila společně s magistrálou.

Autor:




Nejčtenější

Katedrála Nejsvětější Trojice je kostel polské pravoslavné církve v Hajnůvce v...
Lopaty a míchačky. Poláci za socialismu postavili sami tisíce kostelů

Výstava s názvem Architektura VII. dne v pražském Centru současného umění DOX ukazuje historii kostelů, které byly v Polsku postaveny mezi roky 1945 a 1989....  celý článek

Pohled na celkové uspořádání domu na pozemku
Koupili srub, ten jim shořel. Na jeho místě si postavili vysněný dům

Při jednom z velkých lesních požárů v roce 2010 v americkém Coloradu lehl popelem i srub čtyřčlenné rodiny, který si manželé koupili pouhé dva roky před tím....  celý článek

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...
Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil...  celý článek

Původní obývací pokoj byl již „spojený“ s kuchyní.
Z odpudivě vypadajícího panelákového bytu má vzniknout pohodové 4+kk

Byt 3+1 nenabízí právě ideální dispozici, přesto má mladý pár štěstí. Má totiž„ideální“ sousedy. Dali po vyjádření statika souhlas nejen k vybourání nenosných...  celý článek

Směrem k jihu dům hledí velkou prosklenou plochou vstříc panoramatu...
Jak si vyzkoušet bydlení v moderní dřevostavbě na vlastní kůži

Ve vzorovém domě Domesi Concept House v obci Budíkov na Českomoravské vrchovině lze „na zkoušku“ strávit klidně i víkend a na vlastní kůži si vyzkoušet...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.