Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V obci Lubenec se žije s kamiony a se strachem z jaderného odpadu

  1:00aktualizováno  1:00
Devět tisíc aut denně projede centrem Lubence, k tomu připočtěte kamiony, které se řítí středem vsi zhruba sedmdesátkou. A těsně vedle silnice číslo 6 chodí děti do školy. "Obchvat je tady určitě třeba," říká místní obyvatelka Šárka Dondová.

Děti z místní mateřské školy se snad obchvatu Lubence dočkají. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Stejně jako rodiče touží po obchvatu i další lidé. Zejména ti, kteří bydlí přímo u hlavní silnice. "Podle sčítání, které jsme si nechali udělat, projede Lubencem denně devět tisíc aut. Nejvíc samozřejmě přes den, večer a v noci je to klidnější. Kdo bydlí u silnice, často vůbec neslyší třeba televizi," popisuje starosta Lubence Bohumil Peterka.

Naměřeným rekordmanem byl řidič osobního auta, který se jednou večer řítil vesnicí rychlostí 137 kilometrů v hodině. Průměrně jezdí auta obcí rychleji než šedesátkou.

O obchvatu se mluví od šedesátých let

Lubenečtí se snaží vyjednávat s hygieniky nebo Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, aby stát zaplatil aspoň lidem u silnice plastová okna. Ta by hluk ze silnice zmírnila. "Jenže nám říkají, že obchvat to vyřeší," tlumočí výsledek Peterka. Stejnou odpověď slýchává při žádostech o pomoc při zpomalení dopravy.

Obchvat, jenž bude součástí rychlostní silnice R6, je pro Lubenec spásou a zaklínadlem. "Už aby tady byl. Vždyť na tomhle úseku je to jediné místo, kde silnice prochází středem obce. Jenže o jeho stavbě se mluví od doby, co jsem sem přišel. To bylo v 60. letech," zůstává skeptický Miroslav Matys.

Termínů stavby už bylo skutečně několik. Poslední oficiální údaje ŘSD hovoří o tom, že obchvat se začne stavět příští rok a dokončí se po dvou letech. "Jenže ještě vůbec nezačalo územní řízení, dají se čekat potíže s výkupy pozemků. Takže se prý začne až tak v roce 2011, 2012," přemítá starosta Peterka.

Lubenečtí mají pocit, že z krajského Ústí je to k nim ještě dál než skutečných 100 kilometrů. Aspoň to tak vypadá podle zájmu kraje o nejvážnější lubenecké potíže, jako je stavba R6 nebo úložiště jaderného odpadu. "Když chceme nějakou podporu, tak nám ji na kraji vyjádří. Ale že by byli sami aktivní, to ne. Pro Ústí je prioritou dálnice D8 nebo silnice R7," připouští Peterka.

Jaderný odpad

Vedle D8 a R7 má přitom být R6 jedinou rychlostní komunikací na území kraje. Jenže vede pouze přes jeho cíp v délce 21 kilometrů. Jedna část obchvatu, za Lubencem směrem k Bošovu na Karlovarsku, se snad začne stavět letos v květnu. Kvůli obchvatu Lubenec jedná přímo s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR.

Při debatách se Správou úložišť radioaktivního odpadu je Peterkovým hlavním partnerem starosta sousedního Blatna. Společně hájí zájmy obyvatel, kteří se úložiště spíš obávají. "Aby to bylo bezpečné, to se snad ošetří. Ale rekreační zařízení v okolí se vyprázdní, pozemky, chaty, domy nebudou mít žádnou hodnotu," říká za místní lidi Matys.

Radnice v Lubenci a Blatně ovšem vycházejí z toho, že někam se jaderný odpad ukládat musí. Mají při tom dvě podmínky: průzkum, který se má letos obnovit, musí proběhnout ve všech šesti vytipovaných lokalitách v Česku. A stát musí zaručit, že úložiště obcím nějak vynahradí, třeba pravidelnými platbami.

Úložiště tak nemusí mít jen záporný vliv na Lubenec a okolí. Stejně jako obchvat není přijímán jen s nadšením. Část obyvatel se obává, že vesnici obchvat ještě víc vylidní. První následky pociťuje Lubenec už teď. Kvůli plánovanému obchvatu, jenž odvede dopravu na sever od vesnice, skončil vyhlášený motorest.

Přesto je podle starosty obchvat opravdu potřeba. Kvůli snížení rychlosti i hluku a zvýšení bezpečnosti prosazuje lubenecká radnice aspoň opravu vozovky nebo nové přechody pro chodce. Na kraji obce zatím stojí ukazatel rychlosti a radar.





Nejčtenější

Manželé odešli na polosamotu v CHKO Žďárské vrchy z brněnského bytu.
Březiny jim učarovaly. V krásné krajině našli vytoužené soukromí

V obci Březiny v okrese Svitavy stojí pasivní dům s technickou budovou a obytnou plochou 310 metrů čtverečních. Postavili si jej manželé, kteří toužili po...  celý článek

Architekti ze studia Labor13 navrhli dům přesně na míru pozemku a přání jeho...
Dřevostavba ve tvaru Y má vše, co si rodina přála. I nízké náklady

Atypický dům, který se doslova rozpíná do tří stran, nevznikl jako rozmar. Architekti ze studia Labor13 jej navrhli přesně na míru pozemku a přání jeho...  celý článek

Architekt nechal opticky oddělit kuchyň a obývací pokoj blokem vysokých...
Rekonstrukce panelákového bytu se povedla i bez náročného bourání

Sympatický manželský pár se rozhodl pro kompletní rekonstrukci panelového bytu 3+1. Dispozice, která patří k těm nejčastějším, bohužel neumožnila nějaké...  celý článek

Hrázděný dům stojí v  městečku Saint-Maur-des-Fossés.
Bydlí v krásné hrázděné vile. Rekonstrukce probíhala zběsilým tempem

V samém srdci Francie, městečku Saint-Maur-des-Fossés, ležícím na jihovýchodním předměstích Paříže, se proměnil hrázděný dům v nový domov pro multikulturní...  celý článek

Lucerna umně spojuje svou už trochu zašlou důstojnost s aktuálním uměním.
Pražské pasáže jsou fenoménem. Jak v nich život vypadá dnes?

Pražské pasáže vznikaly jako nákupní prostory, které návštěvníkům poskytovaly útočiště před nepříznivým počasím a okouzlovaly je nejen pestrou nabídkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.