Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V centru Plzně bude moderní lávka. Možná od autora kontroverzních kašen

  7:29aktualizováno  7:29
Nová moderní lávka by měla v budoucnu překlenout řeku Mži a Tyršovu ulici v Plzni. Radní a zastupitelé budou vybírat ze dvou návrhů oslovených architektů. Jedním z nich je autorem moderních kašen na náměstí Republiky, které vzbudily řadu protichůdných emocí. I jeho návrhy lávky je velmi odvážný.

Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Ondřeje Císlera | foto: Fact

Úkolem nové lávky bude překlenout řeku Mži a sousední rušnou silnici. Stavba bude rozdělena do dvou fází.

Hlasujte

Která lávka je hezčí?

"Nyní jde především o tu první, kdy lávka překlene silnici. Zastupitelstvo města se totiž před časem zavázalo zajistit pro pěší náhradní řešení pro okamžik, až se začne s rekonstrukcí sousedního mostu generála Pattona," uvedl Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně.

Návrh Ondřeje Císlera

Návrh Ondřeje Císlera

Návrh Libora Monharta

Návrh Libora Monharta

Nejistý termín rekonstrukce Pattonova mostu

Otázkou zůstává, kdy se začne s rekonstrukcí Pattonova mostu. Podle krajského šéfa ŘSD Zdeňka Kuťáka stále probíhají jednání s policií a dopravními podniky o tom, jak zajistit, aby při rekonstrukci ve městě nenastal totální dopravní kolaps. Jasno ani není o financování stavby. "Pro zahájení rekonstrukce je v dopravní superstrategii navržen rok 2013, podle mě je ale spíš reálné období kolem roku 2015 nebo později," řekl Kuťák.

Podle jeho slov se počítá s tím, že až doslouží stará příhradová lávka přes Mži, bude nová lávka prodloužena i přes řeku.

První fáze výstavby lávky si má vyžádat 10 až 20 milionů korun, podle Vohradského jsou ale návrhy architektů spíš úspornější.

Jedna lávka supermoderní, druhá s odkazem k minulosti

Představy obou projektantů jsou velmi rozdílené.

Libor Monhart se svým návrhem trojobloukové lávky odkazuje k minulosti. "Inspiroval jsem se oblouky nedalekého Saského mostu, jaké měly i klasické benátské mosty či hlouběji do minulosti  kamenné mosty římských legií," uvedl Monhart.

Jeho lávka je zajímavá tím, že v části přes řeku by lidé chodili po rovině pod oblouky, naopak přes silnici by museli vystoupat po schodech a jít jakoby po oblouku. "Bezbariérovost tam je zajištěna montáží šikmého schodišťového výtahu," řekl architekt.

Vizualizace lávky podle návrhu Libora Monharta
Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Libora Monharta
Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Libora Monharta

Navrh trojobloukové lávky Libora Monharta

Lávka Ondřeje Císlera je (stejně jako jeho plzeňské kašny) jakoby z budoucnosti.  Má průchozí kruhovité portály, z nichž je natažena jakási pavučinová síť a na ní je lávka zavěšena. "Lávka je koncipována jako téměř nehmotný prvek, zavěšený v prostoru," uvedl Císler.

Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Ondřeje Císlera
Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Ondřeje Císlera

Návrh Ondřeje Císlera. Vlevo kompletní lávka, vpravo jen její 1. etapa napojená na současnou lávku přes řeku

Podle Vohradského jsou oba návrhy kvalitní a mají něco do sebe. Sám si netroufá říct, který z nich je lepší. "Je na radních a zastupitelích, pro kterou variantu se rozhodnou. Je možné i to, že nezvolí ani jednu a budou chtít hledat úplně jiné řešení," řekl Vohradský. 

Místo, kde má nová lávka stát

Místo, kde má nová lávka stát

Za svůj projekt Tří kašen získal Ondřej Císler v kategorie Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v pretsižní soutěži Grand prix architektů Čestné uznání.

Za svůj projekt Tří kašen získal Ondřej Císler v kategorie Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v pretsižní soutěži Grand prix architektů Čestné uznání.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.