Hledání většího a lepšího obydlí patřilo vždy k základním lidským potřebám. Poslední roky nízkých úroků, hypoték pro všechny, neuvěřitelně rostoucích cen domů, nedůvěry k akciím se však v USA zvrhly v obsesi.
Banky začaly v touze po růstu počtu klientů dávat na byt i těm, kdo si po generace nemohli vlastní střechu nad hlavou pořídit. A podle autora knihy se nic nezmění ani teď, když spousta z nich nemá na zaplacení hypotečních splátek.
Celá společnost se totiž změnila. Touhu po domech dále přiživují nové pořady o bydlení nebo internetové stránky jako Zillow.com, které snadno ocení většinu nemovitostí ve Státech. A nejen ty.
Reportér hovoří s těmi, kdo pořadům propadli. Prý to není bezduchá zábava, ale vede k vytříbenějšímu vkusu. Více lidí už ví, že stěny mají mít neutrální tóny, že hodně rodinných fotek na stěnách odradí potenciální kupce domu, že sbírka tatínkových pivních zátek patří do krabice ve sklepě a ne na stolek v obýváku.
A když už umíte ohodnotit domy, proč byste je neprodávali? McGinn se potkal i s makléřem, který kvůli práci nechal střední školy a postavil si výdělečnou firmu s rýmovanou reklamou: "Buy or Sell a House With Me, Use My Moving Van for Free!" (Půjčím stěhovací auto každému, kdo prodá nebo koupí byt u mě!)
Získat makléřskou licenci přitom není žádný velký problém. Reportér McGinn ji udělal za 24 hodin víkendového kurzu a po složení zkoušek, které stály 413 dolarů.
Autor knížky se potkal i s psychologickým poradcem manželů, které stres z rekonstrukce domu dovedl až k rozpadu vztahu nebo "postrenovační" depresi.
U stavebníků se ptal na nejnovější vychytávky pro klienty. Jednou z nich je například supervýkonný záchod Ultra-Flusher, který podle reklamy dokáže spolknout celý bochník chleba.
Navštívil i lidi, kteří si jen na doporučení makléře koupili dům za 63 tisíc dolarů, aniž ho viděli, ve státě Idaho, kam vůbec nejezdili. Prostě s hypotékou přichází vášeň, hodnotí Wall Street Journal.