Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Úchvatné nádraží vypadá jako pták. Postavili je pro linky TGV

  1:00aktualizováno  1:00
Satolas, letiště i nádraží, leží dvacet kilometrů od Lyonu. Francouzské dráhy, které se rozhodly prodloužit první linku TGV Paříž – Lyon až do Valence, totiž nechtěly, aby se vlak jezdící rychlostí 300 km za hodinu zbytečně zdržoval při průjezdu Lyonem.

A tak se postavilo nádraží mimo město. Navíc chtěl region získat nějakou architektonickou dominantu. V roce 1989 se vyhlásil konkurz, v roce 1994 bylo nádraží hotové. Stavba přišla na 750 milionů franků.

Fotogalerie

Příběh nádraží, které připomíná tělo ptáka, je tématem další epizody francouzského seriálu o nejlepších evropských stavbách Satolas – TGV, monument uprostřed krajiny (ČT2 v sobotu 3. března 13:55).

Toužili po místní Eiffelovce

Přání francouzských drah vyhovovalo i regionu, kterému chyběla místní dominanta, něco takového jako Eiffelova věž, jež je symbolem Paříže.

Konkurz vyhrál tehdy mladý španělský architekt Santiago Calatrava, dnes proslulý desítkami mostů v celé Evropě. V Satolas mu jeho zaměření hodně pomohlo, hala překlenuje trať právě jako most.

Santiago Calatrava Valls

*1951
Narodil se v Benimametu nedaleko Valencie ve Španělsku, vystudoval architekturu (Escuela Technica Superior de Arquitectura) v Barceloně a poté statiku konstrukcí na ETH (Eidgenossische Technische Hochschule) v Curychu, kde také žije.

Postavil desítky mostů, věnuje se převážně strukturálním architektonickým projektům. Získal čestný doktorát univerzity ve Valencii, v Seville a Heriot-Watt University v Edinburghu ve Skotsku. Je čestným členem Britské asociace architektů a Německé federace architektů.

Monumentální budova, přezdívaná ptáče, má svůj základ v sochařském díle, které Calatrava vytvořil několik let předtím. Hala, jež vypadá jako pták v pohybu, je 120 metrů dlouhá, vysoká 40 metrů, rozpětí "křídel" je 100 metrů.

To vše představuje šest set příček ze 120 tun oceli, pouhé dvě jsou vertikální! Po stranách jsou pak nástupiště dlouhá 400 metrů, krytá lehkou střechou.

Prostor jako luxus

Uvnitř nádraží nenajdete žádné obvyklé věci, kterými bývají nádraží přeplněna. Calatrava trval na tom, aby hala zůstala prázdná, aby mohl nabídnout cestujícím jediným luxus, a to prostor.

Rozpětí

Rozpětí "křídel" je 100 metrů.

Jediným mobiliářem je několik lavic, sloupky s automaty na jízdenky a tabule s odjezdy vlaků. Do prostoru haly pronikají pouze dvě přečnívající terasy určené pro budoucí nádražní kavárny a restaurace. Jenže pro koho?

Původní idea moc nevyšla. Pouze 1,5 procenta cestujících přijíždí na letiště u Lyonu vlakem TGV. V Satolas chybí propojení s regionální železniční sítí a také letecké spojení s Amerikou a Asií. Spojení vzduch – koleje, tedy jádro projektu, se dosud nezdařilo, tvrdí se v dokumentu.

 Několik let po zahájení provozu dostalo nádraží (stejně jako letiště) jméno po slavném spisovateli: Gare de Saint-Exupéry TGV.

Na konstrukci se opakuje motiv písmene V.

Na konstrukci se opakuje motiv písmene V.

V hale najdete minimum věcí, často chybějí i cestující...

V hale najdete minimum věcí, často chybějí i cestující...

Unikátní stavba se stala místem, kam hlavně o víkendu přijíždějí návštěvníci podívat se na zajímavou architekturu. Už skoro dvacet let...





Nejčtenější

Dům a zahrada Steffena Modracha v německém Naundorfu je něco mezi perníkovou...
Nadšenec si za sedm let postavil v Německu dům, který se všemu vymyká

Dům a zahrada Steffena Modracha v německém Naundorfu je něco mezi perníkovou chaloupkou a zjevením. Tento barevný dům je pokrytý tisíci kameny z duhových skel,...  celý článek

Některé příčky nebylo možné odstranit.
Jak se staví sen pro dvě děti: musel se vybourat strop až do krovu

Radek a Jindřiška žijí v pěstounské péči u babičky a dědy v domě starém více než sto let. Jenže dům ani jeho vybavení s dětskými pokoji nepočítal, sourozenci...  celý článek

Radiátor lze sladit s dřevem nábytku, vyrábí se ve více provedení.
Dřevěný radiátor získal Red Dot Design Award, nadchne ale i techniky

Kdyby ještě žil slavný architekt Loos, určitě by po tomto radiátoru sáhnul. Není sice úplně dřevěný, z tohoto materiálu je pouze kryt, ale i tak představuje...  celý článek

Unikátní zdvihací systém myček ComfortLift, který umožňuje pohodlné nadzvednutí...
Myčka nádobí je lepší než služka: nereptá, šetří vodu a nic nerozbije

Úspora přibližně 60 procent vody a přibližně stejně energie na její ohřev v porovnání s ručním mytím nádobí pod tekoucí vodou. To je jeden z hlavních...  celý článek

Pozemek v městě Rišon le-Cijon, kde rodina žije, byl jasnou volbou.
Postavili si elegantní dům, který budou obdivovat i jejich vnuci

Šestičlenná izraelská rodina se zabydlela v moderním paláci. Jejich nový domov v městě Rišon le-Cijon vyrostl na dlouhém a úzkém pozemku, černá kuchyně končí...  celý článek

Další z rubriky

Na začátku každého nového dne najdou majitelé chytré pračky své prádlo čisté,...
Chytrá pračka vypere i vyžehlí. Návrhářka se inspirovala toustovačem

Designérka Jiyeun Yoonová z Jižní Koreje přišla s úžasným nápadem. Navrhla chytrou pračku Pop-Up Laundry, která dokáže prádlo vyprat a rovnou jej i vyžehlí.   celý článek

Slavný dům nad vodopádem od architekta Franka Lloyda Wrighta navštíví každý rok...
Dům od nejslavnějšího amerického architekta dodnes vyráží dech

Architekt Frank Lloyd Wright, od jehož narození uplynulo 8. června 150 let, je považován za nejvlivnějšího amerického architekta 20. století. Byl teoretikem,...  celý článek

Dům s užitnou plochou 172 metrů čtverečních stojí v jižních Čechách.
Pozemek do trojúhelníku byl výzvou. Architekt si s ním skvěle poradil

V Hluboké nad Vltavou stojí moderní dům s užitnou plochou 172 metrů čtverečních, který si nechala pro sebe postavit čtyřčlenná rodina. Nezvyklý půdorys domu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.