Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Úchvatné nádraží vypadá jako pták. Postavili je pro linky TGV

  1:00aktualizováno  1:00
Satolas, letiště i nádraží, leží dvacet kilometrů od Lyonu. Francouzské dráhy, které se rozhodly prodloužit první linku TGV Paříž – Lyon až do Valence, totiž nechtěly, aby se vlak jezdící rychlostí 300 km za hodinu zbytečně zdržoval při průjezdu Lyonem.

A tak se postavilo nádraží mimo město. Navíc chtěl region získat nějakou architektonickou dominantu. V roce 1989 se vyhlásil konkurz, v roce 1994 bylo nádraží hotové. Stavba přišla na 750 milionů franků.

Fotogalerie

Příběh nádraží, které připomíná tělo ptáka, je tématem další epizody francouzského seriálu o nejlepších evropských stavbách Satolas – TGV, monument uprostřed krajiny (ČT2 v sobotu 3. března 13:55).

Toužili po místní Eiffelovce

Přání francouzských drah vyhovovalo i regionu, kterému chyběla místní dominanta, něco takového jako Eiffelova věž, jež je symbolem Paříže.

Konkurz vyhrál tehdy mladý španělský architekt Santiago Calatrava, dnes proslulý desítkami mostů v celé Evropě. V Satolas mu jeho zaměření hodně pomohlo, hala překlenuje trať právě jako most.

Santiago Calatrava Valls

*1951
Narodil se v Benimametu nedaleko Valencie ve Španělsku, vystudoval architekturu (Escuela Technica Superior de Arquitectura) v Barceloně a poté statiku konstrukcí na ETH (Eidgenossische Technische Hochschule) v Curychu, kde také žije.

Postavil desítky mostů, věnuje se převážně strukturálním architektonickým projektům. Získal čestný doktorát univerzity ve Valencii, v Seville a Heriot-Watt University v Edinburghu ve Skotsku. Je čestným členem Britské asociace architektů a Německé federace architektů.

Monumentální budova, přezdívaná ptáče, má svůj základ v sochařském díle, které Calatrava vytvořil několik let předtím. Hala, jež vypadá jako pták v pohybu, je 120 metrů dlouhá, vysoká 40 metrů, rozpětí "křídel" je 100 metrů.

To vše představuje šest set příček ze 120 tun oceli, pouhé dvě jsou vertikální! Po stranách jsou pak nástupiště dlouhá 400 metrů, krytá lehkou střechou.

Prostor jako luxus

Uvnitř nádraží nenajdete žádné obvyklé věci, kterými bývají nádraží přeplněna. Calatrava trval na tom, aby hala zůstala prázdná, aby mohl nabídnout cestujícím jediným luxus, a to prostor.

Rozpětí "křídel" je 100 metrů.

Rozpětí "křídel" je 100 metrů.

Jediným mobiliářem je několik lavic, sloupky s automaty na jízdenky a tabule s odjezdy vlaků. Do prostoru haly pronikají pouze dvě přečnívající terasy určené pro budoucí nádražní kavárny a restaurace. Jenže pro koho?

Původní idea moc nevyšla. Pouze 1,5 procenta cestujících přijíždí na letiště u Lyonu vlakem TGV. V Satolas chybí propojení s regionální železniční sítí a také letecké spojení s Amerikou a Asií. Spojení vzduch – koleje, tedy jádro projektu, se dosud nezdařilo, tvrdí se v dokumentu.

 Několik let po zahájení provozu dostalo nádraží (stejně jako letiště) jméno po slavném spisovateli: Gare de Saint-Exupéry TGV.

Na konstrukci se opakuje motiv písmene V.

Na konstrukci se opakuje motiv písmene V.

V hale najdete minimum věcí, často chybějí i cestující...

V hale najdete minimum věcí, často chybějí i cestující...

Unikátní stavba se stala místem, kam hlavně o víkendu přijíždějí návštěvníci podívat se na zajímavou architekturu. Už skoro dvacet let...



Témata: Vlak


Nejčtenější

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Lamely z kvalitního kompozitu mívají záruku až 25 let. Nevadí jim ani výkyvy
Podvodníci falšují i materiál na terasy. Jak nenarazit

Jaro, slunce, pohoda. Kdo má dům, užívá si ji hlavně na zahradě a pak také na terase u domu. Při jejím pořizování je třeba zvážit výběr materiálů i ochotu...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Směrem k jihu dům hledí velkou prosklenou plochou vstříc panoramatu...
Jak si vyzkoušet bydlení v moderní dřevostavbě na vlastní kůži

Ve vzorovém domě Domesi Concept House v obci Budíkov na Českomoravské vrchovině lze „na zkoušku“ strávit klidně i víkend a na vlastní kůži si vyzkoušet...  celý článek

Jde sice zatím jen o plány, ale jsou brány tak vážně, že prezident Le...
Jedinou stavbu Le Corbusiera v Moskvě ohrožuje 58 metrů vysoká věž

Budova Centrosojuzu v Moskvě je symbolem moderní architektury a první velkou veřejnou zakázkou, kterou získal Le Corbusier, jeden z nejznámějších architektů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.