Letošní Cersaie, které je pokládáno za nejdůležitější světový veletrh v obkladech a dlažbách, nabídlo dostatek inspirace i těm, kteří nemusí být za každou cenu "in". Nové kolekce obkladů a dlažeb nenutí odstranit vše současné, naopak tvůrčím způsobem integrují stávající kolekce s novými prvky.
Stírají se i rozdíly mezi obklady a dlažbami určenými "na doma" a pro veřejné objekty. Tvůrci vracejí do interiéru dřevo, kámen či mramor (tedy vzhled těchto materiálů), které mile překvapovaly už loni.
Rozhoduje povrch
Všeobecně, dekorace na obkladech i dlažbách se drží stranou. Výrobci se především zaměřují na povrchovou úpravu samotných obkladů. Novodobé povrchy, jako například tryskaný povrch, hlína, mokrá stěrka, polystyren či metalické efekty, potlačují klasické dekory.
Jejich jednoduchost vynikne dokonale zejména ve velkém formátu s minimální spárou. Z jednoho designu mnohdy vychází několik rozměrů, které se pak na jedné ploše vhodně kombinují.
Formátový mix tak vytváří jednoduchý vzor. Mozaika se používá často v kontrastu s velkým formátem. Zajímavé je experimentování s různými typy povrchů, kdy může být jedna stěna hladká a druhá plastická, to vše při zachování jednotnosti série. V podobném duchu se na Cersaie prezentovala i tuzemská značka Rako.
Dřevo na prvním místě
Na Cersaie byly k vidění keramické obklady, imitace snad všech přírodních materiálů s vynikajícími technickými vlastnostmi.
Keramický obklad je proti přírodnímu materiálu, jako je kámen či dřevo, mnohem odolnější, lze jej vyrobit s přesností na milimetr i v odstínu, jaký si vyberete. Nevadí mu rozlité červené víno, nepoškrábe se, výborně se hodí do kombinace s podlahovým topením, bez obav jej můžete aplikovat do vlhkého prostředí.
Na tyto přednosti vsadili současní designéři a výrobci keramiky. Využívají také "zvětšování" formátů, které stále pokračuje. Velké rozměry XXL s minimální spárou působí dokonale, jako přírodní originál. Formáty jsou od 120 × 30 cm, 100 × 300 cm, 150 × 300 cm a větší v mnoha typech dřeva (dub, buk, bříza, exotická dřeva teak, wengé a podobně).
Dřevěná podlaha a stěna může mít nostalgickou patinu, stejně jako naprosto technicky dokonalý dřevěný parketový povrch přizpůsobený modernímu interiéru.
Neutrální barvy vedou
Jednotlivé série jsou především v neutrálních barevných tónech, výraznější barevnost mívá jen doplňující dekor. Obklady jsou často zahaleny do "nahé barevnosti": béžové tóny doplňují chladné doteky šedé nebo lila barvy.
Barvy jsou decentní, rozpité květinové dekorace "akvarely" s přiznanými konturami kouzlí s levandulovými odstíny na šedém základu. Naopak denní a noční barvy doplňují barevné akcenty tyrkysové, kanárkově žluté, oranžové, mechové a dalších vitálních barev.
Vychytávky
|
Vyváženost mezi kvalitou a designem sanity povyšuje téměř každý výrobek na originál. Sanita často svým designem koresponduje s obklady. Doplňkům jsou přiřazovány kromě jejich klasických funkcí další benefity, například světla se integrují do skříněk či zrcadel a baterií.
Názor Marka Vráblíka, šéfdesignéra značky RakoPo ikonách světového designu jako například organickém Rossi Lovegrooveovi, Patricii Urquiole či Karimu Rashidovi a jeho op-artu a čárechmárech, přichází letos designér s velkým D, a to Philippe Starck. A podle hesla V jednoduchosti je krása přinesl zdánlivě lapidární myšlenku posunuté spáry. Posunul tím starou dobrou a esteticky vděčnou kombinaci různých povrchů, tedy hrubý a hladký, zas o kus dál. Přidal k tomu velice zajímavou barevnou vzájemně kombinovatelnou sadu a čtvercový (návrat ke starému dobrému formátu, tak typickému pro keramický obklad, čtverci) stavebnicový kompoziční systém. Toto je určitě z mé pomyslné letošní "čersajské toptenky" určitě jedno z vyšších míst. Zároveň to vyvrací stále omílané rčení, že vše už bylo vymyšleno, což velice prospívá k celkové atmosféře rozvoje keramických obkladů. Čili není to jen o mantinelech, které dává možná technologie, ale o prostém nápadu. Toto jsou věci, které nabíjejí a designérům dávají smysl. Toto je důvod, proč stojí za to vidět Cersaie. |