Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tomáš Hanák má hospůdku z nádražního skladu z dob Rakousko-Uherska

  1:00aktualizováno  1:00
Sto dvacet let starý železniční sklad zarostlý křovím, se střechou jako cedník. Dnes atraktivní "zastávka" v nádražní hospůdce. Dílo, které vzalo za srdce herce Tomáše Hanáka i odborníky z Obce architektů České republiky. .

Starý železniční sklad po rekonstrukci | foto: Jiří Šebek

Zdařilá rekonstrukce dřevěného skladu nižborského nádraží vycídila zašlou slávu rakousko-uherských železnic, vrátila historickému místu kouzlo starých časů a dodala mu notnou dávku nostalgie i romantiky.

Otec myšlenky a mecenáš realizace, herec Tomáš Hanák v roli výčepního

Otec myšlenky a mecenáš realizace, herec Tomáš Hanák v roli výčepního

Autorem myšlenky i "mecenášem" praktické realizace je herec Tomáš Hanák. S pomocí architektů studia Break Point a místního řemeslníka Jana Janovského se podařilo vybudovat jedinečný objekt restaurace s prozaickým názvem Zastávka.

Bylo, nebylo... A je

Přízemní celodřevěný objekt (před rekonstrukcí polorozpadlá "barabizna", v níž léta bydlel jen vítr a harampádí) na metr vysoké kamenné podezdívce z kyklopského zdiva. Bouda bez oken s bočními posuvnými vraty. Z východní strany na ni navazuje kamenná nákladová rampa ve stejné výšce jako podezdívka objektu. Obvodové stěny z prken, standardně ošetřovaných dehtovým nátěrem.

Interiér lokálu s repasovanými, litinovými okny z bouraček. Sedí se na lavicích...

Interiér lokálu s repasovanými, litinovými okny z bouraček. Sedí se na lavicích z „dřeváků“.

Opuštěnou ruinu koupil Tomáš Hanák, v té době už patnáct let "Nižborák" s kladným vztahem k železnici. I proto jsou dnes součástí celku také tři historické vagony, které herec zachránil před sešrotováním.

Může se hodit

Hledáte i vy prostory pro vaše podnikání? Vyberte si je na Reality.iDNES.cz.

Potřebují Vaše prostory rekonstrukci před tím, než začnete podnikat? Poptejte ověřené firmy ze všech oborů na AAAPOPTAVKA.CZ

"Železnice mají své neopakovatelné kouzlo," vypráví Tomáš Hanák. "Hřeje mě pocit, že se mi podařilo zachránit jednu ze stovek budov z dob Rakouska–Uherska. Pochází z roku 1876 a možná zde bude stát dalších sto let."

Autoři dbali na to, aby zachovali maximum z původní stavby. Zvenčí vše působí přirozeně, budova je součástí nádraží a málokdo by zde zpočátku hledal osvěžovnu s obsluhou. Celek dokresluje semafor u vstupu na letní zahrádku a vyřazený vagon stojící na slepé koleji.

Hosty (vedle místních a cyklistů) sem přiváží hlavně motoráček, hrkotající na trati Beroun – Rakovník až do Lužné, o víkendech pak i parní lokomotiva s dobovými vagony.

Hanákovým snem byla ospalá hospoda, kde bude jeden člověk dřímat a číst si půl...

Hanákovým snem byla ospalá hospoda, kde bude jeden člověk dřímat a číst si půl roku staré noviny. Všechno je jinak. Nižborský nádražní lokál získává své stálé příznivce...

Z projektu pro stavební povolení

Průběh a cíl rekonstrukce dřevěného železničního skladu na sezonní výletní restauraci lze vyčíst už z projektu: Veškeré stavební práce se budou odehrávat uvnitř stávajícího objektu a na nákladové rampě. Na přilehlých pozemcích je plánován malý železniční skanzen.

Fotogalerie

Budou zde umístěny tři vyřazené železniční vagony, které budou částečně sloužit jako zázemí pro restauraci, sklady, provozní kancelář a část bude využita jako výstavní prostor pro zamýšlený malý železniční skanzen.

V části objektu směrem k nádraží návrh počítá s lokálem restaurace. Pro tento účel bude využita i část pavlače.

V podkroví nad kuchyní jsou navrženy dva malé pokoje s koupelnou, pro sezonní ubytování s přístupem po venkovním otevřeném dřevěném žebříkovém schodišti. Projekt zachovává v maximální míře charakter objektu včetně stávající výšky hřebene a sklonu střechy. Do obvodových dřevěných stěn jsou umístěna stará repasovaná litinová okna s jednoduchým zasklením a v horní části se segmentovým obloukem.

Vyřazený vagon a pod stříškou terasa s příjemným posezením.  Romantika na...

Vyřazený vagon a pod stříškou terasa s příjemným posezením. Romantika na peroně.

Okna se svým členěním velmi podobají původnímu členění a zasklení vchodových dveří a dvoukřídlých vrat. Exteriér i interiér maximálně zachovává původní prkna z laťování, krytinu střechy a detaily konstrukce, podlah, dveří.

Nové prvky budou patinovány a přizpůsobeny stávajícímu vzhledu budovy, popřípadě budou opraveny, repasovány. Počítá se i s použitím materiálu (starých prken) ze zbouraných železničních staveb obdobného charakteru. Tolik projekt.

Společné nadšení pro věc

"Ke zdaru díla přispěl pocit souznění s investorem," vzpomíná architekt Tomáš Veselý. "Shodli jsme se na atmosféře, kterou by Zastávka měla mít. Staré věci pocházejí z různých bouraček, okna ze staré fabriky, židle z bazarů, lavice i interiérové dveře dokonce Tomáš Hanák vlastnoručně vymontoval z vagonů určených do šrotu. Podobných věcí byste zde našli spoustu."

Kvůli statice objektu projekt řešil i takzvané podchycení základů. Nakonec se ale zjistilo, že původní základy pod domem jsou dokonce dva metry hluboké, takže stačilo vykopat zeminu, očistit stěny a vznikly pro hospodu dost důležité sklepní prostory. Holt práce stavitelství z dob c.k. monarchie.

Stará nádraží mají své nezaměnitelné kouzlo i půvab.

Stará nádraží mají své nezaměnitelné kouzlo i půvab.

Architekt dává k dobru i anabázi s vyřazenými vagony, které už prakticky nesměly na koleje a nakonec se je přece jen podařilo získat. Problém byl i s povolením stavby. Nejprve Drážní úřad (povoluje stavby dráhy a na dráze), pak stavební úřad v Berouně (nejde o stavbu dráhy, ale soukromého investora), nakonec přece jen dráha. A když už, tak při jednání vznikl požadavek na roznášku piva do projíždějících vlaků (zatím nerealizováno).

Na rampě či ve starém kupé

Hosté se mohou usadit buď na dlážděných nebo dřevěných nákladových rampách, na peronu nebo přímo v lokále. Interiér je částečně zařízen jako kupé starých "dřeváků" a evokuje atmosféru rakousko-uherských železnic.

Výletní restaurace Nižbor

Investor: Tomáš Hanák
Projektanti: Ing. arch. Tomáš Veselý, Ing. arch. Dagmar Vomlelová

Před dokončením je ubytovací pokojík ve služebním vagonu, v bývalém "dobytčáku" zase najde místo malá expozice dětských hraček, po zavírací hodině se v hospodě nabízí filmová projekce. Menu tvoří nádražní klasika a výdej pokrmů z kuchyně oznamuje píšťalka.

Starý železniční sklad byl postavený před 120 lety...

Starý železniční sklad byl postavený před 120 lety...

Finančně i administrativně "táhl" celý projekt rekonstrukce starého nádražního skladu Tomáš Hanák sám, přestože prosil o pomoc ministerstvo pro místní rozvoj. Naštěstí pomohli i sponzoři a Zastávka Nižbor dnes zcela jistě patří mezi následováníhodné příklady smysluplného využití historických drážních budov a objektů.

Další zajímavé články najdete v časopise Rodinný dům.

Autor:




Nejčtenější

Výjimečnost přináší koncepce a materiálové provedení domu, který stojí ve...
Dvojvila v Kuvajtu má minimalistický interiér a garsonky pro řidiče

Dva bratři a jejich rodiny se rozhodli, že si postaví společný dvojdomek. Dům na předměstí hlavního města Kuvajtu ve čtvrti Al Yarmouk má dvacet koupelen,...  celý článek

Vila z roku 1955 od začátku sloužila majitelům jako letní rezidence. Má pět...
Padesátá léta v Dubrovníku. Vila se schody na pláž má pět teras

Vila z roku 1955 od začátku sloužila majitelům jako letní rezidence. Má pět teras a schody vedoucí přímo na pláž. „Rezidenci dnes vlastní chorvatský hráč...  celý článek

Oblé stěny dýhované knihovny přidávají interiéru na útulnosti. Majitel chtěl...
Ve velkém bytě si mohli dovolit dvě ložnice i technickou koupelnu

Prostor s plochou 232 metrů čtverečních v bratislavském Starém Městě byl deset let neobývaný. Majitel se nakonec rozhodl pro zásadní rekonstrukci, a to přesto,...  celý článek

Rodinný dům, Praha. Třípodlažní dřevostavbu s malým objemem kotví v prudkém...
Skvělá architektura v Česku. Kvalitní stavby u nás rychle přibývají

V Čechách a na Moravě se opět urodilo. Není to zásluha přírody, ale především šikovných architektů, osvícených, někdy i odvážných investorů, kteří se pustili...  celý článek

Nový vhodný nábytek by si měli lidé pořizovat ještě před odchodem do důchodu.
Co změnit v bytě, aby se v něm dobře cítil padesátník i senior

Slovo senior nezní příliš populárně, ale starším pětašedesáti let se stane většina z nás. I bydlení ve stáří má svá specifika, která se postupem času ještě...  celý článek

Další z rubriky

Obývací pokoj po rekonstrukci - kvůli kocourovi bylo nutné zapomenout na...
Jak se staví sen v bytě, kde se ložnice vešla do kostky v obýváku

Pro Kateřinu platí pořekadlo „do třetice všeho dobrého“. Zlého ji bohužel potkalo dost: první manžel se neštítil násilí, byl gambler a dokonce ji bil, jedna z...  celý článek

Hodně denního světla bylo podmínkou při návrhu dvojpodlažního duplexu. Stejně...
Předělali stoletý dům v Praze. Obrazovou galerii mají i na schodišti

Paříž, Londýn, New York, Indie, Nový Zéland, Vietnam, to není žádná nabídka cestovní kanceláře, ale města a země patřící k životům Moniky a Michaela...  celý článek

Některé příčky nebylo možné odstranit.
Jak se staví sen pro dvě děti: musel se vybourat strop až do krovu

Radek a Jindřiška žijí v pěstounské péči u babičky a dědy v domě starém více než sto let. Jenže dům ani jeho vybavení s dětskými pokoji nepočítal, sourozenci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.