Becherovka - 13. karlovarský pramen

Becherovka - 13. karlovarský pramen | foto: Michal Šula

Superstar mezi sklenkami pro Becherovku. O vítězi soutěže rozhodnete sami

  • 2
Osm mladých českých sklářských designérů oslovil výrobce známého likéru, aby pro něj navrhli nové skleničky. Becherovka s více než dvě stě let starou tradicí tak chce podpořit současný design a tradici českého skla.

O tom, která z navržených likérových skleniček se vyrobí v limitované sérii několika desítek tisíc kusů a bude v příštím roce přibalena k litrové lahvi Becherovky Original (cena se nezmění), může rozhodovat každý.

Stačí si vybrat na internetových stránkách nebo prostřednictvím SMS zvolit svého favorita. Od 2. listopadu bude celá edice vystavena v Umělecko-průmyslovém muzeu v Praze.

Garantem projektu je totiž Milan Hlaveš, vedoucí sbírky skla a keramiky tohoto muzea a autor řady domácích i zahraničních výstav.

Každý z designérů přistoupil ke svému návrhu zcela po svém, proto se také jednotlivé návrhy výrazně liší. Soutěž se bude postupně opakovat, za pár let tak můžete mít zcela originální sadu skleniček.

Shot a líkérka pro známou značku

První příbalová edice už existuje, skleničku od studia Koncern si však ještě volil výrobce sám. Vznikly sklenky vlastně dvě, u obou má však tvar hlavně padnout "do ruky".

Proč je taková

U skleničky č. 1 se Milan Krajíček (absolvent VUŠP v Praze, * 1977) inspiroval minimalismem. "Nemám hranaté sklenky rád, ale nakonec jsem neodolal," tvrdí autor, který kromě minimalismu složil tvarem svého návrhu také hold architektuře.

Návrh: Milan Krajíček

Kateřina Krausová (absolventka VŠUP, * 1978) dává přednost jednoduchým liniím. "Sklenka je vizuálně kompaktní, ergonomická, snadno ji lze reprodukovat pro výrobu," popisuje svůj návrh autorka návrhu č. 2, "je to čest a výzva pro skláře udělat likérovou skleničku."

Návrh: kateřina Krausová

Pod číslem 3 se skrývá návrh Marcela Mochala (*1978, absolvent Ateliéru skla na VŠUP,). S Evou Mochalovou založil designérské studio LLEV, kde se věnují designu interiérových doplňků nejen ze skla.

"Mohu komunikovat tvarem," zhodnotil tvar svého návrhu, který reprezentuje směs mužského a ženského principu.

Návrh: Marcel Mochal

Designér Jiří Novotný (* 1977, absolvent VŠUP) spolupracoval s ateliérem Pelcl i Mimolimit. Získal již řadu ocenění.

Jeho sklenka s číslem 4, vysoká likérka se stabilním dnem a rozevírajícím se kalíškem, využila otisk červeného znaku s Merkurovou holí známý z lahve likéru. "Po dopití se objeví v průsvitu na dně," vysvětluje svůj nápad.

Návrh: Jiří Novotný

Ladislav Průcha (* 1979, absolvent VŠUP) jako jediný pojal prezentaci s nadhledem: "Samozřejmě jsem to dělal pro peníze!" Jeho sklenka č. 5 se prezentuje jako anorganický křišťálový tvar. Kus skla "rotuje" vzhůru a ve svých hranách násobí název likéru.

Návrh: Ladislav Průcha

Jitka Kamencová-Skuhravá (*1976, absolventka VŠUP) se u sklenky č. 6 nechala inspirovat funkcionalismem. "Vysoké dýnko podporuje stabilitu sklenky," vysvětluje. Plastický reliéf byl inspirován vodní hladinou a pohybem vln.

Návrh: Jitka Kamencová-Skuhravá

Hned dva designéři jsou podepsáni pod sklenkou č. 7. Ingrid Račková (* 1975) a David Suchopárek (* 1973), oba absolventi VŠUP, vyšli z chuťových vjemů:

"Dlouze piji, dlouho vychutnávám, pak všechno zpomalím. V tomto okamžiku je zpomalení příjemné," popisují svou sklenku, která je inspirována charakteristickým tvarem tradiční lahve likéru.

Návrh: Ingrid Račková a David Suchopárek

Soňa Třeštíková (* 1983, absolventka VŠUP), pamatovala u sklenky č. 8 na společný zážitek. "Když dva lidé pijí, vytvoří jeden objekt," tvrdí. Medailon s Merkurovou holí totiž zapadne do prohlubně druhé sklenky.

Návrh: Soňa Třeštíková

Hodnocení připomíná pěveckou soutěž Superstar, tvar SMS je však jiný – sklenicka (mezera) 1 až 8 (číslo určuje vybranou sklenku) na tel. číslo 900 11 03 (za cenu tří korun). Hlasovat lze do 15. prosince 2009.

"Skvělý prožitek z pití Becherovky umocňuje nejen správná teplota, ale také sklo, ve kterém je nápoj podáván. Cílem tohoto projektu je dokonalé spojení dvou českých klenotů - Becherovky a tradice českého sklářství," říká k projektu Gabriela Adámková za výrobce.

Designéři měli na vytvoření návrhu pouze pět týdnů. Vítězná sklenka se vyrobí v počtu přibližně 50 000 kusů.