Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bydleni.iDNES.cz

  • Sobota 20. září 2014. Oleg

Studenti navrhli spojit liberecké nádraží s nákupní galerií

  12:44
Studenti architektury navrhli radikální proměnu nádraží v Liberci, které nyní město rozděluje na dvě části. Inspirovali se v Berlíně a navrhli liberecké nádraží skloubit s velkou nákupní galerií.

Podle autorského tandemu studentů Petry Rosové a Aleše Vojkůvky by v budoucnu mělo být celé území v těsné blízkosti vlakového nádraží využité a propojené s hromadnou dopravou. Vyřešit to má centrální přestupní stanice. Studenti navrhli nový dopravní uzel kombinovaný s nákupním centrem.

O projektu

Na studii proměny libereckého nádraží pracovali studenti z ateliéru profesora Jiřího Suchomela.

Václav Hájek, Petra Rosová a Aleš Vojkůvka navazují na projekt Vize Liberec, který si u Technické univerzity objednal bývalý liberecký primátor Jan Korytář. Měl pomoci vyřešit urbanisticky problematická místa Liberce.

"Doplňovat by jej mělo velké množství služeb přesunutých z okrajů města do centra. Vzorem pro nás bylo berlínské vlakové nádraží," nastínil spoluautor studie Aleš Vojkůvka.

Železniční trať by podle studie zakryl tunel, po kterém by lidé mohli plynule přecházet z centra města směrem k Ještědu. Nákladové nádraží studenti ve své práci přesunuli na okraj města. Nahradila by ho čtvrť se zelení.

Architekt Jiří Suchomel, který studenty vedl, vidí nádraží jako velmi důležité místo pro budoucí rozvoj města.

Fotogalerie

"Práce se snažily prozkoumat potenciál místa a navrhnout centrální přestupní bod mezi různými druhy veřejné a soukromé dopravy. Cílem také bylo předělat území nádraží do takové podoby, aby fungovalo optimálně a aby navíc nabídlo i plochy k dalším funkcím a aktivitám," nastínil Suchomel.

Zároveň ale připomněl, že nejde o projekt, podle kterého by se dalo v brzké době stavět. Studenti zatím jen ukázali možnost, kterou by se mohlo místo v budoucnu ubírat. Následovat by měly další projekty podobné povahy. Nad nimi bude možné diskutovat.

"Tím územím se doposud nikdo nezabýval. Je právem považováno za svatou půdu Českých drah, protože jim patří. Ale ani ze strany drah dnes neexistují žádné projekty nebo úvahy o zacházení s nádražím. Všechny železniční studie a úvahy se týkají trati a končí před nádražím," doplnil Suchomel.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.