Stěhujete se? Řádně se připravte!

Lepší je dvakrát vyhořet než se jednou stěhovat, praví známé lidové pořekadlo. Ale nemusí tomu tak být vždycky, pokud se dobře připravíte. Kolotoč starostí začíná už dlouho dopředu. Ještě před stěhováním je třeba odhlásit všechny služby, jako jsou elektřina, plyn, telefon, kabelová televize a další. Také se připravte na běhání po různých institucích.

Třeba v případě nájemního bydlení je bezpodmínečně nutný souhlas majitele bytu. Dále musíte například oznámit změnu adresy. Pokud však dodržíte všechna "pravidla", mohlo by to vaše stěhování zjednodušit.

Dům a byt v osobním vlastnictví
Jste-li majiteli bytu či rodinného domku, nejste omezeni prakticky nijak. Vše, co doma máte, je vaše a můžete s tím nakládat podle libosti. V tomto případě je tedy možné přestěhovat si do nového domova úplně všechno. A to třeba i kuchyňskou linku, sporák, nebo dokonce takové věci jako záchodovou mísu.

Doporučujeme s novými majiteli udělat předávací protokol, v němž bude přesně napsáno, co v domě či bytě zůstává a v jakém stavu. Dobré je do protokolu zapsat také stav vodoměru, elektroměru či plynoměru. Předejdete tak případným sporům.

Družstevní byt podle stanov
"U družstevního vlastnictví vzniklého po roce 1989 privatizací bytového fondu se stávají uživatelé bytů členy družstva či jeho nájemníky. Jejich práva a povinnosti jsou vymezeny stanovami. V těch si členové družstva mohou dohodnout cokoli, co není v rozporu se zákonem," říká Roman Ulč ze správní společnosti Centra. Pokud se tedy stěhujete, můžete si s sebou vzít pouze věci, které jsou vaše.

Naopak ty, co náleží k majetku družstva, musí zůstat na místě. Ani v tomto případě nezapomeňte na předávací protokol. V družstevním bytě nemusí vždy bydlet jen jeho členové. Jeli nějaký byt prázdný, může jej družstvo pronajmout. Pak platí pravidla jako u obecních bytů.

Nejsložitější jsou obecní byty
V každém obecním bytě je určité vybavení, které odpovídá standardu. Tyto věci jsou uvedeny v předávacím protokolu k bytu, který je nedílnou součástí nájemní smlouvy. Věci jsou majetkem obce a v bytě musí vždy zůstat. Jakákoliv změna je možná jen se souhlasem majitele, tedy obce. Za tu se o domy starají správní firmy, takže nájemce o těchto věcech jedná z velké části právě s nimi.

"Do obvyklého vybavení bytu první kategorie patří kuchyňská linka, sporák či vařič, plynová topidla, elektrická topidla, elektrický bojler, průtokové ohřívače, WAF, měřicí a regulační technika pro tepelnou energii a vodu (poměrové vodoměry, RTN - měřidla na topení)," popisuje Ulč. Za toto vybavení musíte platit a v případě stěhování je v bytě ponechat.

Do vybavení, které v bytě je a musí tam rovněž zůstat, avšak za něž se v rámci nájmu neplatí, patří WC, vana, umyvadlo, vodovodní baterie, podlaha (většinou PVC), dveře, radiátory a podobně. Obdobná pravidla se uplatňují také u nájemních bytů družstevních a u soukromého majitele.

Směna nájemních bytů
Zvláštním případem je směna nájemních bytů, kterou ve velmi drastické podobě znáte z filmu Zdeňka Podskalského Kulový blesk. Jak taková výměna probíhá dnes? Nájemce bytu si nejdříve na obecním úřadu vyzvedne formulář Dohoda o výměně bytu. Vyplněný jej přinese do správní firmy, která dům, v němž se byt nachází, spravuje. "Oddělení předpisu nájemného vydá potvrzení o nájmu a službách a o tom, zda na bytové jednotce neváznou nějaké dluhy.

Technické oddělení zase přímo v bytě zhodnotí jeho stav, zda vše odpovídá míře opotřebení, a zjistí případné další nedostatky," objasňuje Ulč. Poté se nájemník vrací s vyplněným formulářem na bytový odbor obecního úřadu. Ten musí s výměnou bytu souhlasit, což nebývá jednoduché.

Někdy, zvláště pokud jde o směnu bytu u soukromého majitele za byt obecní, si obec ještě shání informace o případném novém nájemci. Tím chce předejít eventuální fiktivní výměně. Pokud je vše v pořádku, dá obec se směnou souhlas a vydá usnesení či častěji pokyn pro správní firmu k uzavření nájemní smlouvy.

Stěhujeme se do nového
Co se týče bytu či domku, do kterého se stěhujete, platí vše výše uvedené obdobně, pouze v obráceném pořadí. Než se nastěhujete, musíte mít uzavřenou nájemní nebo kupní smlouvu. Součástí každé z ní by měl být předávací protokol. Do něj napište všechny věci, které v domě či bytě zůstávají a v jakém jsou stavu. Nezapomeňte do protokolu opsat také stav elektroměru, plynoměru a vodoměru, abyste potom nemuseli platit dluhy za původního majitele či nájemce.

Po nastěhování je třeba co nejrychleji přihlásit na sebe všechny služby, tedy odběr elektřiny, plynu, vody, telefonní linku, kabelovou televizi, poplatky za rádio a televizi. Pokud měníte i trvalé bydliště, nezapomeňte si na obecním úřadě požádat o nový občanský průkaz. Svou novou adresu oznamte všem úřadům, institucím a firmám, se kterými máte nějaký vztah. A pak už můžete začít bydlet v novém.

Na co nezapomenout před stěhováním
Pro všechny typy bydlení platí:

* ukončit odběr elektřiny u energetických závodů,
* ukončit odběr plynu u plynárenských závodů,
* zrušit či převést pevnou telefonní linku u telefonního operátora,
* zrušit příjem kabelové televize u provozovatele,
* odhlásit poplatky za rozhlas a televizi u České pošty,
* oznámit novou adresu na poště kvůli posílání zásilek (poplatek 100 korun měsíčně),
* ukončit či změnit pojištění domácnosti,
* oznámit změnu adresy zaměstnavateli, zdravotní pojišťovně, bankám, stavební spořitelně, katastrálnímu úřadu, leasingové společnosti, mobilnímu operátorovi a dalším,
* měníte-li si také trvalé bydliště, je nutné všem institucím oznámit kromě změny adresy také nové číslo vašeho občanského průkazu.

Navíc ještě u bytů...
* odhlásit společné služby - dodávku tepelné energie pro teplo a pro ohřev teplé vody; vodné, stočné; spotřebu studené vody pro ohřev teplé vody,
* odhlásit ostatní služby - vnitřní úklid domu; spotřebu elektrické energie v domě (společné prostory); společnou televizní anténu; náklady na výtah; popelnicové nádoby,
* provést odečet stavu tzv. poměrového měřidla na vodu - hlavní vodoměr je totiž pouze jeden pro celý dům, proto se nepřehlašuje. ("Vodoměry" v bytech se správně nazývají poměrová měřidla),
* u nájemních bytů (obecní, družstevní, u soukromého majitele) ukončit nájemní smlouvu.
...a rodinných domů:
* ukončení odběru vody,
* ukončení pojištění nemovitosti,
* ukončení odvozu odpadu

Stěhovací firmy jsou pro svou činnost speciálně vybaveny.