Stěhování jako noční můra? Nemusí to tak být.

Stěhování jako noční můra? Nemusí to tak být. | foto: Profimedia.cz

Stěhování v sedmi krocích. S naším manuálem to bude hračka

  • 24
Jedno velmi banální klišé říká, že je lepší vyhořet než se stěhovat. Je to úsloví otřepané, ale také nepravdivé. Stačí, když si stěhování dobře zorganizujete. Dokonce se můžete přestěhovat, aniž byste hnuli prstem – skříně, fíkus i piano změní adresu, zatímco vy budete ležet na pláži.
1. krok
Důležité papíry a plány

Ještě než přijdou na řadu svaly, musíte začít papírováním, totiž pečlivou přípravou, co s vámi opustí současné bydliště a čeho se zbavíte. Seznam se bude hodit i stěhovací firmě, protože snáz odhadne, jak velká dodávka bude potřeba.

Náročné je dát dohromady i seznam míst, kde musíte nahlásit změnu adresy. Pokud měníte podnájmy, zřejmě změníte pouze doručovací adresu u mobilního operátora či banky.

Jestliže měníte trvalou adresu, je potřeba dát vědět zaměstnavateli, na poštu, poskytovateli internetového připojení, operátorovi, elektrárnám a plynárnám. Změnit adresu musíte i u lékaře a zubaře, v dokumentaci zdravotní pojišťovny, správy sociálního zabezpečení, u banky, pojišťovny nebo stavební spořitelny.

2. krok
Sentiment stranou, vyhoďte vše nepotřebné

Při sestavování seznamu věcí, které se budou stěhovat s vámi, buďte nemilosrdní. Odhoďte sentiment i nostalgické vzpomínky a zbavte se rozbitého nábytku, oblečení, ozdobných tretek, starých hraček, přehozů nebo časopisů.

"Při každém stěhování, a že jich máme s manželem za sebou šest, jsme dokázali vybavení bytu zmenšit na polovinu. Protože ale naše byty rostou, je vždycky i ta půlka větší," přiznává Anna Schulzová, která naposledy měnila adresu před dvěma lety.

Celé stěhování tehdy trvalo týden a manžele nestálo téměř ani korunu. "Jenže jsme málem vypustili duši. Všechno jsme dělali pouze s pomocí kamarádů," rekapituluje Schulzová a přiznává: "Příští stěhování necháme na profesionálech."

3. krok
Objednejte si správné auto

S kamarády se vyrovnáte nad pivem. Firmě sice musíte platit, ušetříte si ale síly i stresy. Nejdřív se připravte na rozhovor s dispečerem, případně na návštěvu technika. Potřebují spočítat objem stěhovaných věcí, aby objednali správné auto a odpovídající počet silných chlapů.

"Na byt 1 + 1 a 2 + kk postačí dva, na větší byt je lepší objednat tři nebo čtyři pracovníky. Sice se za hodinu práce zaplatí víc, dohromady to ale vyjde levněji," upozorňuje Vojtěch Glezgo ze společnosti Tavočer.

4. krok
Kam s věcmi, které překážejí

Ještě než začnete skládat oblečení, talíře a obrazy do krabic, vyvezte zbytečnosti. Ale pozor, popelnice nejsou to správné místo.

Například nepotřebné, ale použitelné šatstvo předejte charitě nebo je odhoďte do speciálních kontejnerů. Jejich seznam najdete třeba na stránkách www.potex.cz. Od nábytku, elektroodpadu a dalšího zařízení vám pomohou ve sběrných dvorech, jejichž seznam, zaměření i poplatky najdete na stránkách www.praha.eu – stačí zadat heslo sběrné dvory.

Budete-li mít štěstí, pomůžou i místní radnice. Pravidelně totiž přistavují do ulic velkoobjemové kontejnery. "Tam je možné odkládat nábytek, podlahové krytiny, kovové odpady, zdravotní keramiku, zrcadla nebo lyže, nepatří sem ale nebezpečné odpady, pneumatiky či stavební odpad," připomíná Jan Charvát z radnice Prahy 10. Každý úřad má odlišné termíny, vždy jsou ale k dohledání na oficiálních webech městských částí.

5. krok
Balit, balit, balit

Pokud je vše nepotřebné z bytu pryč, je třeba balit. Určitě balení nenechávejte na poslední chvíli, chce to začít několik dnů dopředu. Obaly a krabice se dají koupit, bedny od banánů jsou zadarmo k mání v samoobsluhách, některé stěhovací firmy vám dokonce zdarma poskytnou či půjčí profesionální obaly.

Návod, jak který kus nábytku co nejlépe ochránit, najdete na internetu. Obecně platí, že se hodí papírové krabice, plastové přepravky, fixační a bublinkové fólie i obyčejné noviny.

Zjednodušit život vám mohou profesionálové, kteří váš byt zabalí sami. Peněz nemusíte litovat. "Pokud si zákazník předměty zabalí sám a ty při stěhování z obalů vyklouznou a poškodí se, nevztahuje se na vzniklou škodu pojistka. Pokud si nechá vše zabalit námi, je zajištěn pojistkou až do výše tří milionů," vysvětluje Vojtěch Glezgo.

6. krok
Vynést a uklidit

Teď už je na řadě opravdu jen hrubá síla. Ale pozor, je dobré myslet na pár detailů.

Například je nutné zajistit stěhovákům volný příjezd co nejblíž k domu, což bývá v centru Prahy obtížný úkol. Jenže čím blíž auto zaparkuje, tím rychleji se vše naloží a tím bude stěhování levnější. Pokud se stěhujete v domech, které mají výtah, uděláte tím sice radost stěhovákům, méně už sousedům. Proto je dobré dát dopředu vědět, co se v domě chystá.

Až bude váš starý byt prázdný, nezapomeňte ho uklidit, čistá podlaha, vymetené pavučiny, umytá vana, toaleta nebo sporák, to vše po vás zůstane jako vizitka. Navíc, pokud se stěhujete z podnájmu, je to i vaše povinnost, páni domácí mívají většinou ve smlouvě uvedeno, že byt odevzdáte v původním stavu.

7. krok
Papírování podruhé

V novém bytě nezapomeňte ihned zkontrolovat, jestli nábytek a věci přežily přesun bez úhony. Pokud najdete šrámy, střepy nebo vady, reklamujte problémy u stěhovací firmy. Čeká vás sice další várka papírování, ale také šance utržit peníze z pojistky.

Ostatně, papírování se stejně nevyhnete, tedy pokud se budete v novém bydlišti hlásit k trvalému pobytu. S občanským průkazem a výpisem z katastru nemovitostí, platnou nájemní smlouvou nebo s majitelem bytu, do něhož se stěhujete, přijdete na radnici a vyplníte přihlašovací lístek. Na oplátku vám úřednice u občanky ustřihne růžek a vy si do 15 dnů požádáte o novou.

"Radím lidem, aby si vzali s sebou rovnou i fotografii a následně zažádali o novou občanku. Celé to odhaduji v průměru na jednu hodinu jednání," říká Jan Sotona za radnici Prahy 3. Podobné martyrium čeká ještě šoféry na registru řidičů na magistrátu v Jungmannově ulici.

Zkuste se přestěhovat na dálku

Pokud si všechny věci zabalíte sami, nemáte byt přecpaný a ještě máte k dispozici výtah, pak vás pomoc stěhovací firmy přijde na tři až čtyři tisíce. Jestliže ale stěhujete prostorný vinohradský byt plný almar, máte navrch piano, výtah není k mání, navíc si netroufáte vše zabalit, musíte si připravit i třicet nebo čtyřicet tisíc korun.

Je to sice drahé, vy se ale nebudete vůbec stresovat. Prostě se jen s vybranou firmou domluvíte, co je potřeba přestěhovat a kam, co je nutné vyhodit a které kousky chcete jak zabalit, pak si připravíte kufr, opalovací krém a plavky. Za týden se vrátíte odpočatí od moře do kompletně přestěhované domácnosti.