Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Video: Jak se staví gigantický jeřáb mezi mrakodrapy v New Yorku

  1:00aktualizováno  1:00
Postavit jeřáb s takzvaným jehlovým výložníkem, který je potřeba pro práci na obzvlášť vysokých stavbách nebo na velmi těsném prostoru v centru velkoměst mezi mrakodrapy, není jednoduché. V New Yorku to zvládli za 17 hodin.

Věžový jeřáb Liebherr 710HC představuje novinku letošního roku. Patří mezi typy, které mohou stát vedle stavby, tak také třeba uvnitř výtahové šachty. Co to znamená? „Prostřednictvím hydrauliky šplhají budovou takzvaným IC systémem. Jeřáb je vysoký stejně jako stavba, zároveň s ní stoupá nahoru i on,“ vysvětluje Pavel Buriánek ze společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ.

V Česku se tak vysoké jeřáby nepoužívají, v New Yorku je to však nezbytné. Jeřáb na videu, který si nechala postavit společnost Morrow, není žádný „drobeček“, naopak, jde o největší jeřáb v kategorii HC-L s výškou 52 m. Má osm možností délek takzvaného výložníku, takže může mít dosah až 65 m (laicky řečeno, jeho rameno dosáhne až do délky 65 m).

Fotogalerie

Maximální nosnost? Rovných 50 tun, takzvaná únosnost na 65 metrech vyložení je 7 600 kg, pokud potřebujete přepravit náklad na kratší vzdálenost, třeba 35 m, zvládne přepravit až 25 000 kg. „Zákazník si však může objednat jeřáb s únosností dokonce až 64 tun,“ tvrdí Pavel Buriánek.

To samozřejmě vyžaduje „pevné základy“, proto je jeřáb založený na zabetonovaných základových kotvách. K postavení stroje se používá autojeřáb. Dobré zakotvení podobných obrů je nezbytné, třeba v září 2015 při pádu jeřábu jiného výrobce v Saudské Arábii ve Velké mešitě v Mekce zemřelo 107 lidí a téměř 240 bylo zraněno. Na vině byla silná bouře, při níž se vysoký stroj převrátil (více zde).

V České republice se obří jeřáby řady HC-L prakticky nepoužívají. Největší stroje, s nimiž se lze setkat, bývají o velikosti do 300 metrotun (Liebherr 280EC-H) - metrotuna je jednotka, která se používá pro označení jeřábů. Pokud na vyložení 1 m jeřáb unese 1 tunu, jde o jednu metrotunu.

U výjimečných staveb, pokud je potřeba, si stavbaři případně dovážejí větší jeřáby ze zahraničí formou pronájmu. Například na stavbu spalovny v Brně byl použitý Liebherr 630EC-H nebo na stavbě Biocel Paskov přišel ke slovu Liebherr 550EC-H.

Přesto jeřáb z newyorské stavby není největší, vyrobit lze i věžový jeřáb o kapacitě 5 000 metrotun (5000HC80), kde je vyložení 100 m a únosnost na konci výložníku 42 tun. „Tyto jeřáby se používají například v loděnicích na stavby lodí. Pokud ovšem bude zákazník požadovat ještě větší jeřáb, lze takový stroj vyrobit na míru,“ říká Pavel Buriánek.

Autor:


Témata: Bydlení , Mrakodrap


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.