O nové pohovce a lepším bydlení sní spousta Čechů.

O nové pohovce a lepším bydlení sní spousta Čechů. | foto: Campeggi

Téměř polovina Čechů sní o jiném bydlení. A také touží po nové sedačce

  • 37
Více než 45 procent lidí sní o jiném bydlení, než mají k dispozici. Kdyby se najednou objevilo v rodinném rozpočtu volných 50 tisíc korun, nejvíc majitelů by si koupilo novou sedačku. I to ukázal exkluzivní výzkum společnosti Bonami.cz, jehož se zúčastnilo 1678 respondentů z celé republiky.

Mezi bydlením obyvatel Česka jsou velké rozdíly. V rodinném domě totiž bydlí 33,37 %, na druhém místě se však s 31,05 % objevili uživatelé bytů 2 + kk a menších. Ve velkých bytech, tedy 4 + kk a větších, bydlí pouze 8,4 % lidí! Více než polovina obyvatel žije ve velkých městech nad 90 tisíc.

Může se hodit

Také sníte o jiném bydlení? Pořiďte si ho na Reality.iDNES.cz. Nabízíme byty, domy i pozemky po celé ČR.

Nepatrná většina (50,48 %) pokládá své bydlení za téměř ideální. Jenže více než 45 % sní o jiném bydlení, než mají k dispozici. Pouze 4,41 % je přesvědčeno, že to jejich nestojí za nic.

V průzkumu mezi respondenty mírně převažovaly ženy nad muži. Polovina odpovídajících byla z velkých měst, 33 % z menších měst, zbytek bydlí na vesnici.

Co potřebuje naše bydlení

Trápí nás zastaralé vybavení

Spokojení i nespokojení mají ale jedno společné: touhu zvelebovat a vylepšovat své bydlení. Nejvíce nás totiž trápí nedostatečné či zastaralé vybavení. Průzkum také zjišťoval, jak bychom nejspíše investovali volné prostředky na bydlení.

"Z odpovědí vyplynulo, že za částku 50 tisíc korun by si nejvíce lidí koupilo sedací soupravu do obývacího pokoje, tuto možnost zvolila celá čtvrtina respondentů. Volných pět tisíc korun by pětina lidí utratila za dekorace a doplňky, druhá pětina by investovala do menšího nábytku, třeba židlí, stolku nebo komody," říká Václav Štrupl z firmy Bonami.cz.

A co nás téměř nezajímá? Osvětlení, což dokazuje, jak malý význam (bohužel) mu přisuzujeme. Jen 0,90% respondentů, pokud by získali volných padesát tisíc, by totiž investovalo do osvětlení.

A co nám vadí? Řadě respondentů (40 %)třeba to, že byt nebo dům, ve kterém žijí, není v jejich vlastnictví. Ve třetině případů by také uvítali větší prostor, v 15 % případů pak jiné místo k životu.

Mezi místy k nákupy vybavení do bytu (kromě spotřebičů) vedou obchodní domy specializované na nábytek, kde v roce 2013 nakoupily tři čtvrtiny lidí. Internet získal téměř polovinu zákazníků, tedy více než menší specializované kamenné obchody. Největší opatrnost vůči on-line nákupu panuje při koupi většího nábytku.