Současný stav bývalého železničního depa v Kořenově

Současný stav bývalého železničního depa v Kořenově | foto: Revit Open

Student usadil bývalé depo v Kořenově do vagonů a vyhrál soutěž

  • 6
Mladí architekti navrhovali v soutěži Revit Open nové možnosti využití zchátralého depa v Kořenově na Jablonecku. S originálním řešením, jak do ruin dostat víceúčelový sál s příslušenstvím, vyhrál absolvent liberecké univerzity Jiří Žid. Sál navrhl jako kočovný a umístil jej do dvou vagonů.

Jako téma pátého ročníku si její organizátoři vybrali, jak do železničního depa v Kořenově na nejstrmější železniční trati v Česku vrátit po letech chátrání život.

Soutěžící měli za úkol vytvořit v areálu depa návrh víceúčelového sálu se servisním příslušenstvím. Sál byl podle zadání určený například pro ochotnické divadlo, koncerty, sportovní akce nebo konání bálů.

Historie depa

"Depo vzniklo pro domov ozubnicových parních lokomotiv, které sloužily od počátku provozu na trati z Tanvaldu do Kořenova v roce 1902," řekl Pavel Šturm z Železniční společnosti Tanvald, která na nejstrmější trati v Česku jezdí.

V zimě 1987 však započalo depo chátrat. Na střechu výtopny napadlo hodně sněhu a ta se prolomila a zasypala i několik parních i dieselových lokomotiv. Do té doby bylo depo plně v provozu.

Vlastníkem depa je SŽDC, dopravce si jej chce nechat pronajmout a vrátit výtopně původní tvar, kde by opět umístil své historické lokomotivy.

Mladí tvůrci museli ve svých návrzích počítat s umístěním sociálního zařízení, sportovního baru, bytu správce či skladu. Provoz víceúčelového sálu by měl být ekonomicky nenáročný a přitom celoroční.

Porotce nakonec nejvíce zaujal originální návrh absolventa liberecké univerzity Jiřího Žida. Sál totiž pojal jako "kočovný" a ten tak bude putovat po železnici ve dvou vagonech.

Duši depa nelze vrátit, tvrdí autor vítězného návrhu

Prostor kořenovského depa tak představuje jen jednu z možností, kde se sál sestaví a použije. Komponenty sálu jsou umístěné do dvou vagonů, z nichž se vyloží a sál se tak může sestavit kdekoliv.

"Toto řešení je z důvodů jednak adekvátnosti k malé obci (když se v Kořenově nebude nic dít, může se vagon využít jinde), a také z důvodu propagace znovuoživlého depa i jeho provozovatelů," říká ke svému návrhu Žid.

Podle něj již nelze duši bývalého depa navrátit.

"Kdybychom se pokusili depo oživit, což lze třeba zastřešením, zateplením, navrácením oken a uděláním podlahy sálu, zmaříme tím poslední zbytky doby, ve které byl ´plášť´ nošen. Ten již nikdo nepozná a stane se z něj bunda, ze které bude občas jen čouhat peří," domnívá se architekt.

Výstavu nejlepších soutěžních návrhů mohou návštěvníci spatřit do 18. května v Praze v Light Center Zumtobel. Součástí výstavy je také retrospektiva všech dosavadních pěti ročníků soutěže.

Pátý ročník soutěže pro studenty a čerstvé absolventy vysokých škol s architektonickým nebo stavebním zaměřením organizovala Fakulta architektury ČVUT v Praze společně se společností Autodesk.