Outlet SIKO v Brně Židenicích

Outlet SIKO v Brně Židenicích | foto: Siko

Slevy na obkladačky nebo nádobí až 80 procent. Tak levně nakoupíte v outletech

  • 8
Šálek za dvacku, obklady za stovku. Krize má prostě i své výhody - dobře se nakupuje. Firmy se snaží prodávat, a tak se podobně jako u oblečení stává vybavení do bytu sezonní záležitostí.

Tuzemský zákazník si rychle zvykl na výhodnější nákupy elektroniky a domácích spotřebičů přes internet, u vybavení do bytu dostává další možnost - outlety.

I porcelán či umyvadla mají své sezony

Když nepočítáme outlet v Hatích, značkový porcelán a kuchyňské doplňky bylo možné koupit levněji jen při různých nárazových slevových akcí v prodejnách.

Včera však oficiálně otevřel i Porcelán outlet v nákupním centru Šestka v Praze 6. Musel se přizpůsobit jeho prodejní době, takže nakupovat je možné každý den až do 21 hodin.

Každý rok se objevují nové jídelní sety

Každý rok se objevují nové jídelní sety

"Lidé, kteří mají rádi značkové věci, si většinou vybírají pouze z nových kolekcí, nemají zájem o koupi zboží, které se objevilo na trhu už v loňském roce. Proto jsme se rozhodli otevřít prodejnu, kde lze jako v případě módních kolekcí pořídit výrobky z předchozí sezony za nižší ceny," vysvětluje Jaroslav Soukup z firmy F.R.M., která v Česku funguje jako velkoobchod a zastupuje řadu zahraničních značek.

Slevy jsou opravdu výrazné, 30, 50 i 70 procent a někdy i více. Třeba šálek, který stál 149 korun, tady koupíte za 19 korun, za dvacetidílnou jídelní sadu pro čtyři osoby, která stála 2 499 korun, zaplatíte 499 korun. 

I bytové doplňky podléhají módě

I bytové doplňky podléhají módě.

Důvodem není nižší kvalita, ale třeba to, že jde o doprodej výrobků z loňska, případně zbytky z určité kolekce nebo o nevyzvednuté zakázky. "Mnohé firmy si v loňském roce objednaly zboží za desítky tisíc korun, ale kvůli situaci, do níž se dostaly, si nádobí nepřevzaly," vysvětluje Jaroslav Soukup.

Podobně k současné situaci na trhu přistoupila firma SIKO, která se specializuje na vybavení koupelen. Nevyzvednuté zakázky, loňské či starší kolekce obkladů, baterie či sanitární keramika, které tolik netáhnou – to vše vedlo k otevření outletu v Brně Židenicích o rozloze 550 m2, z toho 400 m2 zabírá outlet v druhém podlaží. Přízemí – o ploše 150 m2 – patří standardní prodejně.

"Nabízíme široký sortiment výrobků pro koupelny s podstatnými slevami. U některých produktů lze využít až 80procentní slevu. Primárně se zaměřujeme na doprodej sérií, které již nepatří mezi nejnovější trendy a jsou vyřazeny z výroby. V prodeji je i zboží z výstav nebo nevyzvednutých zakázek," říká Radka Večeřová, vedoucí brněnského outletu SIKO.

I tady vsadili na celotýdenní prodej. Ve všední den je otevřeno od 8 do 18 hodin, v sobotu pak dopoledne, v neděli odpoledne.

Rovněž Tchibo má svůj outlet

Obchody Tchibo fungují v nákupních centrech jako spojení kavárny, pultového prodeje kávy a každý týden obměňovaných kolekcí spotřebního zboží. Díky zahájení internetového prodeje v loňském roce lze sice koupit věci z jednotlivých kolekcí už po dobu několika týdnů (nebo do vyprodání zásob), ale i tak se může stát, že zákazník v daném týdnu výrobek přehlédne a obchod jej vyprodá.

Tchibo dnes stále častěji nabízí i domácí spotřebiče

Tchibo dnes stále častěji nabízí i domácí spotřebiče.

Pro takové zapomětlivce funguje Outlet Tchibo ve Fashion Areně v pražských Štěrboholích. Za výhodné ceny je tu možné vedle oblečení najít také bytové vybavení z předchozích tematických kolekcí. Ovšem nikoli jen pár týdnů zpátky - systém funguje tak, že se neprodané zboží vrací do skladů v Německu a odtud se přiváží přibližně po půl roce zpět.

Pro českého zákazníka může být zajímavé i to, že se zde objevují výrobky, které v tuzemské nabídce vůbec nebyly. Důvod? Omezené prostory českých obchodů, v nichž nelze vystavit objemnější kusy, třeba zahradní nábytek a podobně.

Co dokáží přímé dodávky od výrobců

Nové možnosti však mají také zákazníci, kteří nakupují ve velkém. Jako novinka se na tuzemském trhu objevil tzv. procurement - dodávky přímo od výrobců.

V Praze tak byla  založena firma Procure it Direct (její další pobočky jsou v Londýně, Dubaji, Hongkongu a čínském Guangzhou). Vytvořila si síť přibližně 4 000 dodavatelů, s nimiž spolupracuje, z toho tvoří asi čtvrtinu české firmy.

Hotel Corinthia v Praze

Hotel Corinthia v Praze

Zboží, od stavebního materiálu až po povlečení nebo osvětlení, dodává za výhodné ceny přímo k zákazníkovi. "Sleva pro konečného klienta je tak třeba až 40 procent, protože odpadají zisky různých obchodníků nebo jiných mezičlánků," vysvětluje Martina Schopperová, generální ředitelka firmy. Systém se osvědčil, jen za loňský rok se obrat navýšil o 700 procent.

Možnost přímého nákupu nebo poradenství zajímá hlavně developery, kancelářský sektor, nemocnice či hotely po celém světě, ale firma se nevyhýbá ani menším zákazníkům. "Záleží jen na naší kapacitě, zatím jsme žádného klienta neodmítli," tvrdí Schopperová. Většinu lidí ve firmě tvoří architekti a stavaři, kteří dokáží zpracovat celý projekt.

I hotel v Dubaji využil možnost přímého nákupu prostřednictvím Procure it Direct

I hotel v Dubaji využil možnost přímého nákupu prostřednictvím Procure it Direct.

Přes svůj název je Procure it Direct česká společnost. Využívá znalost trhu i výrobců v konkrétních lokalitách. "Třeba pro projekt v Anglii nakoupíme značkové výrobky v Česku, byť pocházejí třeba právě z Británie, a pak je dovezeme klientovi do Anglie. Vyjdeme mu to mnohem levněji, protože některé firmy tady prodávají za nižší ceny," vysvětluje Andrew Smith, výkonný ředitel a zakladatel firmy.