Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Místo knihovny mají barevnou kantýnu. Škola, kam děti rády chodí

  1:00aktualizováno  1:00
Atraktivní vzhled školních interiérů bývá spíš výjimkou než pravidlem. Bohužel. Žáci škol Duhovka však mají štěstí, jejich kantýna i celá budova jim mohou dělat radost.

Multifunkční prostor kantýny ve škole Duhovka | foto: Kristina Hrabětová

I staré budovy mohou mít své kouzlo. Dokazuje to i kantýna v prvorepublikové škole v Boleslavově ulici na Praze 4, která vznikla ze staré školní knihovny díky nápadu architektů ateliéru SAD v čele s Ing. arch. Martinem Kalhousem.

Tento projekt se stal finalistou soutěže Interiér roku, kde byl iDNES.cz hlavním mediálním partnerem. Více o výsledcích soutěže zde.

Kantýna nejen pro stravování

Základem proměny byl důraz na jednoduchost a funkčnost. Prostor vyřešili architekti tak, aby jej škola mohla multifunkčně využívat. V době kolem poledne pro stravování, ve zbývajícím čase pro mimoškolní aktivity.

Multifunkční prostor kantýny ve škole Duhovka, který vznikl z bývalé školní knihovny.

Multifunkční prostor kantýny ve škole Duhovka, který vznikl z bývalé školní knihovny.

I proto je propojování prostoru netradiční, totéž platí o materiálech. U studentů vyvracejí zažité stereotypy: architekti použili beton, překližku, velkoformátové umakarty, sklo i dřevo.

Veškeré nové zásahy, bourání stěn a otvorů odlišuje od původního stavu purpurová barva. Zvolená technika finálních povrchů marockého štuku a velkoformátových umakartů přitom odpovídají hygienickým nárokům na exponovaných místech.

S ohledem na zvýšenou zátěž podlahy a výdejního pultu zvolili architekti beton. Stoly a židle z masivního dřeva výškově odpovídají potřebám studentů a pedagogů, odpovídají také ergonomickým požadavkům a zároveň zvyšují komfort stolování.

V duchu škol Montessorri

Návrh prostorově podporuje vzdělávací systém uplatňující principy škol Montessorri, který rozvíjí a respektuje jak individuální rozvoj dítěte, tak i spolupráci dětí ve skupině.

Fotogalerie

„Náš návrh klade velký důraz na ergonometrii dítěte, třeba výška stolů a židliček, velikost pracovního místa, které nabízí komfortní prostor i pro prostorově náročné činnosti, dostatečné osvětlení, což znamená denní osvětlení a umělé s ohledem na vzdálenost od okna i prostorovou pestrost, tedy otevřenou denní místnost, vestavěné patro pro zájmovou činnost, počítačový kout pod vestavěným patrem a podobně,“ vypočítává architekt Kalhous.

Umístění „transparentního“ kabinetu pro pedagoga do výukového prostoru napomáhá zkvalitnění vztahu mezi pedagogem a žákem. Stejně tak výrobky z kvalitních materiálů (pracovní stůl s masivní dubovou deskou, nábytek z masivního dřeva, vestavěné patro z pohledového dřeva, dřevěné židličky TON) a s dlouhodobou životností, s nimiž se zde studenti setkávají, mají na ně pozitivní vliv.

Počítačový koutek pod vestavěným patrem

Počítačový koutek pod vestavěným patrem

Základní škola plná pomůcek

Návrh a realizace výukových prostor pro další „Duhovku“, tentokrát základní školu v ulici Nad Kajetánkou, opět inspirovanou pedagogikou Marie Montessori, představuje manuál jasných koncepčních zásad aplikovaných na rekonstrukci celého objektu školy, tedy tříd, družiny, tělocvičny, jídelny, kuchyně i zahrady.

„Kmenové“ třídy jsou prostorově náročné, proto najdete po jejich obvodě velké množství statických i dynamických úložných prostor pro důmyslné montessorri pomůcky. Pedagogové rozvíjejí u žáků individuální schopnosti, ale kladou také důraz na skupinovou spolupráci.

„Prostorovou pestrostí, velkou otevřenou denní místností, chill-outem a knihovnou ve vestavěném patře, kuchyňkou, počítačovým koutkem a hernou pod vestavěným patrem respektujeme individuální vyspělost žáků a jejich schopnost realizovat se v otevřeném prostoru nebo v jasně vymezených intimnějších částech třídy,“ vysvětluje Martin Kalhous.

Autonomní prostory ve vestavěných patrech určené pouze pro žáky jsou navrženy tak, aby je pedagog mohl vizuálně kontrolovat. Každá třída má vlastní barevnou identitu, vycházející z filozofie Duhovky. Tónování bylo zvoleno s ohledem na odlišné materiály, tedy koberec, laminát, dřevo a textilní doplňky.

„Kmenové“ třídy jsou prostorově náročné, proto najdete po jejich obvodě velké množství statických i dynamických úložných prostor pro důmyslné montessorri pomůcky.

„Kmenové“ třídy jsou prostorově náročné, proto najdete po jejich obvodě velké množství statických i dynamických úložných prostor pro důmyslné montessorri pomůcky.

Autoři

Autor:, Ing.arch. Martin Kalhous, atelier SAD
Autorizovaný inženýr: Ing. Tomáš Kalhous
Spolupráce: Ing.arch.Jan Burgermeister, Ing. arch. Agata Kiszka, Ing.arch.Peter Panulin
Lokalita: Praha 4 – Nusle, Praha 6 – Břevnov
Realizace: 2013 až 2015
Klient: Duhovka group a.s.

Soutěž Interiér roku

V rámci soutěže Interiér roku budou každoročně oceněny výjimečné české soukromé i veřejné interiéry, a to v sedmi kategoriích. Hlavním mediálním partnerem akce je iDNES.cz, pořadatelem Institut bytového designu.

S nejzajímavějšími soutěžícími čtenáře postupně seznamujeme na stránkách Bydlení iDNES.cz.

Více o soutěži zde.

Cílem soutěže je popularizovat originální bydlení, stejně jako mimořádný design obchodů, firemních prostor, hotelů restaurací a podobně.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.