Dokonalý tvar objektu Black Abyssus No. 1 upoutá také svou kombinací barev.

Dokonalý tvar objektu Black Abyssus No. 1 upoutá také svou kombinací barev. | foto: Archiv autora

Ze skla dokáže vytvořit kosmickou loď i vážku. Trendy ho nezajímají

  • 1
Skleněné objekty, pod kterými je podepsán Rudolf Burda, jsou uhrančivé a žádané. Ať jde o atypická svítidla, hranaté vázy nebo barevné plastiky dokonalých tvarů, jejich magická přitažlivost dodává interiéru nezaměnitelné kouzlo.

Co vás přivedlo k umělecké profesi?
Můj dědeček i tatínek se zabývali uměleckým čalounictvím a restaurováním historického nábytku. Po dědovi jsem zdědil také firemní logo z roku 1929, na které jsem patřičně hrdý. Silný vztah rodičů k umění mě pozitivně formoval a dovedl až na skvělou školu SUPŠ v Turnově.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov

Na ní jste studoval obor zpracování kovů a drahých kamenů. Vzpomenete si na impuls, který vás přivedl k designu skla?
V roce 1991 jsem začal jezdit do sklárny Ajeto v Novém Boru, kde jsem začal odlévat skleněné prvky a využívat je v kombinaci s kovem v architektuře. Práce se sklem mě zcela pohltila. Od té doby jsem začal navrhovat a vyrábět atypické skleněné vázy i minimalistické objekty.

Na co při navrhování myslíte?
Kontrast tvrdého a neprůhledného kovu nebo nerezu s živým sklem, kterým procházejí světelné paprsky, je vzrušující. Oba materiály se dají tvarovat pouze ve žhavém stavu, a jakmile vychladnou, na řadu přijde řezání, broušení a leštění. V každé fázi opracování může dojít k nevratnému poškození. Jde o napínavou cestu, která při maximálním nasazení, zkušenostech a štěstí končí dokonale zpracovaným skleněným objektem v galerii nebo u sběratele.

Diadema (ježovka) – latinský název artefaktu, kombinovaného z ručně foukaného a broušeného optického skla.

Pracujete zejména s hutním a foukaným sklem. Co obě metody spojuje a v čem vnímáte jejich specifika?
Zabývám se ručním odléváním skleněných komponentů do nerezových forem, které sám vymýšlím a vyrábím ve svém studiu. Co se týká vlastností obou metod, lité sklo, na rozdíl od foukaného, nelze tak dokonale tvarovat.

Zajímavý vizuální efekt přináší vrstvení skla. Při řezu vnímáme strukturu i krásnou barevnost. Jde o složitý proces?
Jde o velmi složitou sklářskou technologii výroby přejímaného skla, která mé dílo charakterizuje. Příkladem je objekt Abyssus, v němž se jednotlivé vrstvy skla nabalují na sebe. Bohužel se u této technologie často stane, že po důkladném vychlazení, které odstraní nežádoucí pnutí ve skle, objekt praskne. A začíná se opět od začátku.

Jak došlo ke spolupráci se sklárnou Moser?
Při mé výstavě před dvěma lety v Karlových Varech jsem se seznámil s uměleckým ředitelem sklárny Lukášem Jabůrkem, kterého tehdy oslovily mé sklářské objekty.

Po čase jsem byl společností Moser vyzván k účasti na výstavě "Czech Glass Masters" na pražském Staroměstském náměstí. Tam jsem představil jeden ze svých největších objektů, Abyssus. Výstava odstartovala naši spolupráci.

Podstatnou část vašeho díla tvoří realizace světelných artefaktů do architektury. Některé mi připomínají vážky v letu. Inspirujete se přírodou?
Světelné plastiky patří opravdu do jedné ze slibně se rozvíjejících oblastí mé
tvorby. Realizuji zakázky v České republice, ale prudce stoupá zájem i z řad zahraničních architektů a klientů. Inspiraci čerpám z přírody, jejích makro- a mikro­struktur.

Vesmírná tematika mě velmi ovlivňuje zejména v hledání dokonalých rotačních tvarů. Některé mé realizace působí jako stylizované kosmické lodi nebo zvětšené sci-fi vážky. Především mě však zajímá určitá čistota tvaru a kompozice. Podobnost s konkrétním přírodním tvarem je spíše podprahová a intuitivní.

Spojením nerezové kulatiny s vystříbřeným ručně foukaným sklem vznikl vizuálně přitažlivý objekt Silver Fractal Lines.

Kromě přírody vás inspiruje také architektura. Příkladem jsou originální vázy Tower. Čím vás fascinuje?
Architekturu miluji. Vázy Tower reagují na český funkcionalismus a expresionismus – umělecké směry, do nichž jsem se zamiloval během stavby Zemské průmyslové školy v Mladé Boleslavi, navržené skvělým architektem Jiřím Krohou. Mezi mé další projekty patří osvětlení a kovové brány pro Nadaci českého kubismu, které jsem realizoval podle návrhů architekta Josefa Gočára v Libodřicích.

Tvary váz se vyznačují jednoduchostí a minimalistickou estetikou, vaši tvorbu však charakterizují také oblé a organické křivky...
Ve volné tvorbě preferuji spíše organické a konkávní tvary narušované razantními zásahy do hmoty objektu, jako je například prořezávání a probrušování tvaru, které umožní nahlédnutí do jednotlivých vrstev, zajímavé průhledy a optické efekty.

Zaujal mě světelný objekt Sčot, vysoká plastika, která se vyjímá v krajině. Co vás láká na exteriérových artefaktech?
Plastiku Sčot, stylizované ruské počítadlo, jsem navrhoval pro firmu, která se zabývá výrobou počítačů. Tento objekt patří mezi jedny z mých prvních velkých realizací do exteriéru. Velké exteriérové plastiky tvořím moc rád, jsou protipólem menších skleněných objektů. Ale vždy se držím hesla "Less is more", záleží mi pře­devším na čistotě a jednoduchosti tvaru.

Kompozice váz Nepenthes inspirovaná masožravou rostlinou láčkovkou – Nepenthes.

Má český klient zájem o skleněné plastiky, ať už do interiéru, nebo
třeba na terasu či do zahrady?
České sklo je ve světě stále pojmem. Udržujeme se na světové špičce, ale mělo by platit nebát se experimentovat a dodržovat nejvyšší kvalitu. Jedině tak zůstaneme konkurenceschopní. Česká klientela se začíná o sklo stále více zajímat a chápat ho jako trvalou hodnotu a investici do uměleckého díla. Každý krásný objekt bez zbytečných a opulentních ozdob člověka kultivuje a přináší mu klid a harmonii.

Do jaké míry se musíte kontrolovat, abyste nepřekročil limity zadání a udržel hranici mezi volným a užitým uměním?
Design musí splnit zadání, například u svítidla musím brát ohled na umístění do prostoru, hlídám parametry svítivosti a zabývám se především estetickou stránkou návrhu. K projektu se vyjadřuje architekt a investor, musím tedy najít rovnováhu, aniž bych se vzdal své ideje.

Na rozumné a osvícené klienty mám zatím štěstí. S některými jsme se stali za léta spolupráce i přáteli. Avšak volná tvorba je pro mě zásadní. Realizuji díla bez ohledu na pomíjivé trendy a momentální módu. Tvořím to, co mě hluboce naplňuje a baví, tvorbu beru jako absolutní relax a meditaci. Spokojený klient nebo sběratel je pro mě skvělou tečkou za celým procesem.

Vaše objekty se nacházejí v interiérech téměř po celém světě. Jak si vás klient najde a proč jsou vaše práce tolik žádané?
Realizoval jsem osobně díla ve Spojených státech v Kalifornii, mé práce jsou zastoupeny v soukromých sbírkách v USA, Evropě, Asii i Austrálii. Klient si mě najde přes mé webové stránky nebo Facebook. Proběhne komunikace, výtvarné návrhy a realizace. Můj přístup k art designu skleněných objektů je ovlivněn snahou o maximální jednoduchost a čistotu tvaru. Nemám rád samoúčelné zdobení a pobrušování povrchu. Můj rukopis je snadno identifikovatelný, což já i sběratelé považujeme za nejdůležitější.

Že v jednoduchosti je krása, dokazuje skleněný artefakt Stellar Rotation.

Nedávno jste vystavoval v nové galerii Pop up Gallery v prostorách Tančícího domu. Co pro vás tato výstava znamenala?
Byl jsem požádán panem Skalou, novým majitelem Tančícího domu, o speciální instalaci mých skleněných objektů v nejvyšším patře této budovy. Výstavu jsem instaloval ve spolupráci s galerií Art Salon S. Objekty doslova levitovaly v proskleném prostoru nad noční Prahou. Celá expozice sklidila opravdu veliký úspěch. Výstava pro mě znamenala skvělou prezentaci před fundovaným publikem.

Jaké novinky připravujete?
Momentálně chystám nové objekty na výstavu v Holandsku. Spolupracuji také s galerií Praguekabinet a hlavně s galerií Art Salon S. V současné době také chystám velikou světelnou realizaci do architektury v Praze, jejíž fotografie časem zveřejním na svých webových stránkách. Další projekty připravuji, stále tvořím, nenudím se a to mě dělá absolutně šťastným.

Rudolf Burda

Designér Rudolf Burda (1973) absolvoval v roce 1991 Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově. Poté odjíždí na roční odbornou stáž do Kalifornie v USA. V roce 1993 zakládá v Čechách své Rudolf Burda Studio. Věnuje se uměleckému designu ručně foukaného a litého skla, kovu a volné tvorbě. Vznikají tak limitované série i autorské originály váz, skleněných objektů a atypických svítidel, ale i rozměrné instalace v architektuře. Preferuje čisté formy a geometrizující střídmost. 

Jeho umělecké objekty najdete v soukromých sbírkách téměř po celém světě, u nás jsou zastoupeny v galeriích Art Salon S, Kubista, Modernista, Van Loon Galleries, Moser a Galerie Kampa. Žije a pracuje v Mladé Boleslavi.

Rudolf Burda