Když se řekne švédská ocel nebo finská vodka, každý hned ví, že se hovoří o něčem, co má špičkovou kvalitu. Ale pojem skandinávský design zní pro mnohé možná příliš vznešeně, vzdáleně. Přitom spousta z nás sedí na židlích, které navrhli - a možná už před desítkami let - právě skandinávští designéři. Jak je vůbec možné, že se židle Alvara Aalta, Arne Jacobsena a jiných skandinávských návrhářů vyrábějí spoustu let a stále vypadají, jako kdyby šlo o novinku z poslední doby? Genialita je v jednoduchostí!
Patrně nejuznávanějším skandinávským návrhářem je Fin Alvar Aalto. Vždycky totiž myslel na prvním místě na člověka. Když například na přelomu dvacátých a třicátých let navrhoval plicní sanatorium v městečku Paimio, a to včetně vnitřního vybavení, dal radiátorům takovou podobu, aby si na nich mohli pacienti hřát promrzlé nohy. Stejně tak chtěl, aby křesla v tomto sanatoriu neměla nic společného se "studeným" trubkovým nábytkem určeným pro nemocnice. Měkké, teplé linie a dřevo, to byla jeho představa. A tak vzniklo dodnes vysoce ceněné - a také vyráběné - křeslo Paimio z ohýbané překližky a březové lamely (viz obr. str. III). Díky podpoře bohaté mecenášky finské kultury a architektury Maire Gullichsenové založil společně s Nilsem Gustavem Hahlem v roce 1935 "středisko moderního nábytku, zařízení, umění a průmyslového umění" ARTEK (Art + Tekniikka), které funguje dodnes. Svůj podíl na tomto celosvětově uznávaném počinu měla právě Aaltova pozornost vůči lidem. "Líbily se mu moje nohy," vzpomínala po letech na začátek spolupráce s Alvarem a jeho ženou v rozhovoru s Lenkou Žižkovou, naší přední publicistkou zabývající se kulturou bydlení, Marie Gullichsenová. Aaltovi stohovatelné židle Jakkara, ale také servírovací stolky nebo skleněné vázy patří dodnes k finskému "rodinnému stříbru". "Obdivuji Alvara Aalta, že dokázal koncem dvacátých let přijít se svými měkkými liniemi," hodnotí jej architektka Jitka Pavlíková z Design fórum Praha, "na jeho nábytek si chcete sednout, pohladit ho. Proto ho lidé dodnes kupují."
Co na tom ti lidé vidí
Další důvod, proč se skandinávský design prosadil v celém světě, je jeho "morální životnost". Nábytek, ale i doplňky vypadají moderně celé desítky let a mnozí je důvěrně znají z domova. A protože většina lidí bývá poměrně konzervativní a při zařizování svého bytu se často - byt nevědomky - řídí příkladem svých rodičů, nakupuje stejné, ovšem osvědčené věci. Tak se už téměř půl století používají židle "jakobsenky" (viz obr.). Stohovatelnou židli "Mravenec" navrhl Arne Jabosen už v roce 1952 (název vznikl od tvaru sedáku a opěradla připomínajícího tělo mravence), o tři roky později se objevila slavná Série 7 odvozená od Mravence. Tyto židle najdete snad ve všech skandinávských domácnostech. A nejen tam. Když se na této židli nechala vyfotografovat pro časopis Playboy call-girl a milenka tehdejšího britského ministra války Johna Profuma Christine Keelerová, začala tato židle slavit úspěch po celém světě. Pro Skandinávii je také typické doržování a preferování ergonomie. "Upřímně řečeno, třeba Opsvikovu ergonomii mít nemusím, ale křeslo Labut a Vejce (viz obr.) od Jakobsena jsou pro mě dokonalé," tvrdí architektka Bára Škorpilová. Skandinávci ovšem na ergonomii nedají dopustit, a to i v dětském nábytku. Nejprodávanější dětskou židlí ve Skandinávii je tak "rostoucí" Tripp Trapp od Nora Petera Opsvika (na jeho kancelářské židli Credo seděl řadu let i Václav Klaus). Vznikl v roce 1972 a od té doby je napodobován řadou firem. Jenže právě u této židle se ukázal další důvod skandinávského úspěchu. Tripp Trapp (v norštině to znamená něco jako Klapyty klap) se v originále vyrábí z tvrdého bukového dřeva, zatímco u jeho replik výrobci šetří a volí měkké smrkové či borovicové dřevo. Pak není divu, že židle dlouho nevydrží. Pro domácího zákazníka je ale nakonec nejdůležitější jedno - všechno, co skandinávští designéři navrhli, si dnes může na našem trhu koupit.