Vila v nové  podobě z pohledu od příjezdové komunikace. Střední část domu byla zvýšena, nad garáží vznikla prostorná terasa. Bílá omítka a rovná střecha dodává domu moderní přímořský ráz a la Arne Jacobsen.

Vila v nové podobě z pohledu od příjezdové komunikace. Střední část domu byla zvýšena, nad garáží vznikla prostorná terasa. Bílá omítka a rovná střecha dodává domu moderní přímořský ráz a la Arne Jacobsen. | foto: Kim Ahm

Šikovný architekt stvořil ze starého tmavého domu zázrak nad mořem

  • 57
Mladá dánská rodina vyměnila bydlení na rušné ulici v Kodani za domek na tichém svahu nad mořem. Dům byl zastaralý a na moře z něj vidět nebylo. Šikovný architekt proměnil jednopodlažní tmavou stavbu z 50. let v moderní bílou vilu s terasou a výhledem.

"Když jsme poprvé vystoupali po svahu k domu, byla to jednoznačně lokalita, která rozhodla o jeho koupi. Dům sám o sobě byl starý, tmavý a malý," prozrazuje dánský pár.

Hned od začátku věděli, že je čeká velká rekonstrukce. Měli v plánu vyměnit všechna stará okna, zvednout sedlovou střechu tak, aby se zvětšila světlá výška místností. A také nové izolace, protože dům byl vlhký.

Původní dům

Původní dům

Jen tak pro pořádek je napadlo kontaktovat známého architekta Sørena Øllgaarda a své plány s ním konzultovat. Jenže jim hned při prvním setkání oznámil, že pokud má pracovat jen s jejich návrhy, mají si najít někoho jiného.

Dům před rekonstrukcí

Dům před rekonstrukcí

S profesionálem se plány změnily

"Znali jsme jeho předchozí projekty, velmi se nám líbily. Tak nás samozřejmě zajímalo, co by s naším domem dokázal udělat," popisují majitelé. Architekt vzal papír a nakreslil pár skic. "Zcela změnily náš pohled na rekonstrukci domu," vzpomínají.

Přestože to předpokládalo daleko větší zásah do původního domu a s tím spojené nemalé navýšení investice, ihned Sørena požádali o další spolupráci na výkresové dokumentaci. Nechtěli měnit vůbec nic, nemínili ztrácet čas, na papíře viděli svou vysněnou vilu.

Ze zahrady je vila skulpturální z každého úhlu pohledu. Pásová okna na celou výšku místnosti prosvětlila původně tmavé prostory. V popředí je pracovna, jídelna je v přízemí s výstupem na zahradní terasu s grilem. Nad jídelnou v patře je obývací pokoj.

Ze zahrady je vila skulpturální z každého úhlu pohledu. Pásová okna na celou výšku místnosti prosvětlila původně tmavé prostory. V popředí je pracovna, jídelna je v přízemí s výstupem na zahradní terasu s grilem. Nad jídelnou v patře je obývací pokoj.

Øllgaard navrhl mimo jiné bílou omítku a rovnou střechu. To dodalo domu mnohem modernější ráz. Střední část domu pak zvýšil o jedno podlaží. V patře vznikl obývací pokoj s výhledem na moře. Navrhl také terasu na střeše původní garáže.

Jak postupovala rekonstrukce

Pozemek už byl maximálně zastavěný a nedovoloval rozšíření domu v přízemí. I proto se zachovaly všechny obvodové zdi. Při rekonstrukci se odstranily pouze dvě příčky, které dřív dělily obývací pokoj a kuchyni ve střední části domu. Tím vznikl velký otevřený prostor - kuchyň s jídelnou. Sem bylo také umístěno schodiště do nově vybudovaného prvního poschodí.

Jídelna s kuchyní je jádrem domu, kde rodina tráví nejvíce času. Odtud také vede schodiště do patra. Kuchyň je sice umístěna v rohu na severní straně, avšak díky otevřenému stropu sem shora dopadají sluneční paprsky.

Jídelna s kuchyní je srdcem domu, rodina tu tráví nejvíc času. Odtud také vede schodiště do patra. Kuchyň je sice v rohu na severní straně, avšak díky otevřenému stropu sem shora dopadají sluneční paprsky.

V přední části domu zůstala všechna okna v původní velikosti, jen je vyměnili za nová. Směrem do zahrady otevřely prostor pásová okna na celou výšku místností. Celý dům se tak krásně prosvětlil.

Stejná okna na celou výšku místnosti jsou použita i nahoře v obývacím pokoji. Zvolili okna Velfac, protože mají tenčí příčky než jiné značky na trhu. Jejich další výhodou je, že nelze rozeznat, která okna jsou otvíravá a která ne.

Jídelna má přímý vstup na zahradu. Kolem elipsovitého stolu jsou židle od Arneho Jacobsena s názvem "Sedmička". Stůl osvětlují dvě skulpturální lampy “IQ-light“, zahradní květiny i puntíkaté vázy ladí s černobílým interiérem.

Jídelna má přímý vstup na zahradu. Kolem elipsovitého stolu jsou židle od Arneho Jacobsena s názvem "Sedmička". Stůl osvětlují dvě skulpturální lampy “IQ-light“, zahradní květiny i puntíkaté vázy ladí s černobílým interiérem.

Průhled z patra do kuchyně byl další architektův dobrý nápad. Kuchyň je díky tomu dostatečně osvětlena denním světlem. Mezi patry visí velká měděná lampa "Šiška", kterou navrhl designér Poul Henningsen.

Průhled z patra do kuchyně byl další architektův dobrý nápad. Kuchyň je díky tomu dostatečně osvětlena denním světlem. Mezi patry visí velká měděná lampa "Šiška", kterou navrhl designér Poul Henningsen.

Práce pokračovaly rychle, za pět měsíců byl nový dům vyzděný a rodina se těšila na nové bydlení. V té době však přišla zpráva, že jejich stavební firma zkrachovala a stavbu již nedokončí.

Velký obývací pokoj v patře, na jeho konci je vstup na střešní terasu nad garáží. Z terasy je výhled nejen na moře, ale také na nedalekou dostihovou dráhu. Kožené pohovky od Le Corbusiera doplňuje stolek "PK61". U stěny je televize od Bang&Olufsen.

Velký obývací pokoj v patře, na jeho konci je vstup na střešní terasu nad garáží. Z terasy je výhled nejen na moře, ale také na nedalekou dostihovou dráhu. Kožené pohovky od Le Corbusiera doplňuje stolek "PK61". U stěny je televize od Bang&Olufsen.

V této situaci museli mladí manželé hledat jednotlivé řemeslníky a profese nutné pro dokončení stavby. Co mohli, udělali svépomocí. Z práce šli rovnou na stavbu, trávili tam i s malou dcerou veškeré víkendy.
"Všechno ale stálo zato," říkají dnes už s úsměvem: "Bydlíme v prostorné vile s výhledem na moře. A to byl náš sen."

Z obývacího pokoje v nově nastavěném prvním patře se naskýtá výhled na dánský Oresund. Při dobrém počasí je videt švédské pobřeží.

Z obývacího pokoje v nově nastavěném prvním patře se naskýtá výhled na dánský Oresund. Při dobrém počasí je vidět švédské pobřeží.

Nová prostorná terasa vybudovaná na střeše garáže. I zde se lze kochat pohledem na mořskou modř.

Nová prostorná terasa vybudovaná na střeše garáže. I zde se lze kochat pohledem na mořskou modř.

Autorka textu


Andrea Grunnet-Jensen

Vystudovala Fakultu architektury ČVUT Praha (1998), pak pokračovala na Škole architektury v Aarhusu (Dánsko), kde studovala průmyslový design. Od roku 1999 pracuje střídavě v Praze a v Kodani.
V Dánsku pracovala například u renomované dánské architektonické kanceláře Schmidt, Hammer & Lassen. Za film Klatretosen byla jako spoluautorka scény (scénograf Peter Grant) nominována na dánskou filmovou cenu Robert.

S architektkou Vibeke Brinck napsala knihu o bytové architektuře s názvem Hjerterum og andre rum (2004). Publikuje články o architektuře a interiérech, převážně v odborných renomovaných skandinávských periodikách.