Rodinný dům v Praze 9. Kombinace přírodních materiálů vytváří vyváženou

Rodinný dům v Praze 9. Kombinace přírodních materiálů vytváří vyváženou kompozici fasády. | foto: Archiv Studia pha

Šetřící technologie nemají odpovídající návratnost, tvrdí architekti

Studio pha je architektonický ateliér, jehož referenční stavby mluví samy za sebe. Vymýšleli nejen interiéry přízemí Tančícího domu nebo Jednacího sálu českého Senátu, ale i koupelnu pro pana prezidenta.

Jak Studio pha přemýšlí a tvoří, když dojde na rodinné domy?
Práce architekta je komplikovaná a mnohooborová disciplína. Kromě vlastních znalostí je důležitá zejména komunikace s klienty.

Je pro vás určitá fáze vaší práce oblíbenější, nebo ji chápete jako celek?
Navrhování stavby, analýza pozemku a okolí, hledání souvislostí a skicování je bezesporu nejzajímavější fází. Okamžik, kdy se informace propojí a vy najednou víte, jak a hlavně proč navrhnout dům určitým způsobem. Důležité je pomoci zákazníkovi orientovat se v jeho vlastních přáních a požadavcích, neboť se často stává, že touží po určitém řešení, které je ale do konkrétního prostoru nepřenosné.

Čím jsou znalosti architekta ucelenější, tím je při navrhování svobodnější. Přání a zadání klientů je samozřejmě klíčové, ale dobrý architekt je schopen vymyslet nové způsoby řešení a nalézt odpověď na klientovy požadavky. To však samozřejmě vyžaduje jistou zkušenost a orientaci v možnostech.

Často kombinujete různé konstrukční systémy výstavby. U rodinného domu H.H.H. se objevuje dřevo, zdivo i monolitický železobeton. Je to proto, že každý systém se hodí k jinému účelu?
Ano. Je důležité, aby byly věci správně veliké, na správném místě a zároveň aby použitá stavební technologie nejlépe odpovídala účelu a řekněme určité hierarchii stavby. Dům H.H.H je takový proto, že spojil dvě naprosto odlišné kvality pozemku, zahradu a les.

Dostavba vily v Černošicích. Svěží novotvar kontrastuje s romantickou vilou zpočátku minulého století.

Vila v Černošicích je moderní dostavbou historické vily ze začátku 20. století. Je možné tento přístup obecně používat k oživení konzervativní zástavby?
Záleží na konkrétní situaci. Historizující řešení může mít svůj význam například v případě nutnosti zachovat historickou stopu původního domu. My jsme vždy pro kontrast dostaveb a pro partnerství stejně kvalitních hodnot, spíš než pro nalézání zvětšujících zásahů při zachování původního charakteru domu.

Jak u rodinného domu ve Všeradicích, tak u rodinného domu na Praze 9 můžeme na fasádě obdivovat kombinaci dřeva a lomového kamene. Přírodní materiály jsou vašimi oblíbenci?
Domnívám se, že lidské vnímání je nastaveno na potřebu určitého měřítka členění ploch a objemů. Jednou z možností je jednoznačně dekor, tou současnou ale může být právě struktura přírodního materiálu a způsob jeho skladby nebo použití. Zároveň je jasné, že přírodní materiály lépe stárnou a moderní dům by měl obstát i v čase.

Otevření krovu v hlavním obytném prostoru (RD Všeradice). Je atypicky umístěný nad kamenné patro s ložnicemi.

Schodiště - knihovna v RD v Praze 9. Vtipně kombinuje konstrukční prvek s úložným prostorem..

Dnešním trendem moderního bydlení je co možná největší úspora energií. Jednou ze zásad nízkoenergetických a pasivních domů je i kompaktnost návrhu. Byl tohle jeden z aspektů, který ovlivnil návrh rodinného domu v Letech?
Nebyl. Dům mého společníka a kolegy Marka Deyla je především stavbou, která zůstala ukázněná. Mám na mysli její velikost a přesnou definici prostorů: těch, které potřebuji a těch, které si mohu odpustit. U rodinného domu je úsporou spíše jeho velikost. Ano, energii je třeba šetřit, ale jsme přesvědčeni, že používání energii šetřících technologií nemá odpovídající návratnost.

Jakým způsobem byl spuštěn projekt na nástavbu činžovního domu v Praze 5? Navrhovali jste dva vzniklé byty pro konkrétní klienty?
Nástavbou se částečně řešil problém zatékající střechy. Klienty jsme si byli sami s tehdejším kolegou, architektem Ondřejen Gattermayerem, a část propojenou s původním dvoupokojovým bytem, kde jsem dříve bydlel s rodiči, jsem samozřejmě zabral já.

Prosvětlení střechou klade v Černošicích důraz na centrum obytného prostoru s krbem.

Rodinný dům H.H.H. Projekt se snažil chytře propojit obě kvality pozemku - zahradu a les.

Studio pha

Architekti Marek Deyl a Jan Šesták, Studio pha

Architektonická kancelář byla založena v roce 1994. Dnes jsou společníky architekti Marek Deyl a Jan Šesták, kteří spolu pracují od roku 2011.

Studio klade důraz na architektonickou a myšlenkovou kvalitu díla. Mezi další významné projekty patří například interiéry a centrální schodiště Ústavu molekulární genetiky AV ČR, firemní prostory firmy Scott, rekonstrukce domu v Pařížské ul. č. 26 či řada soukromých vil a rodinných domů.

Bydlím zde dodnes a nemám žádné podstatné výhrady, zejména velká rohová okna s integrovaným topením mám v oblibě, stejně jako místy úplně skryté dostatečně dimenzované úložné prostory, které umožňují i v provozu čtyřčlenné rodiny zachovat relativní pořádek.

Dá se vůbec navrhnout interiér pro anonymního klienta? Každý máme asi poměrně odlišné představy o obytném prostoru.
Myslím, že ano. Je třeba trefit dobrou startovací pozici, která umožní interiér dobře doplňovat. I anonymní klient je zhruba stejně veliký a má stejné základní potřeby jako klient konkrétní, tudíž velikost a vztah jednotlivých částí bytu jsou vždy obdobné.

Na jakých projektech pracujete v současné době a jaká z vašich realizací je pro vás, jak se říká, srdcovou záležitostí?
Dokončujeme územní rozhodnutí na obnovu a dostavbu osady Buďánka v Praze 5 a také jsme ukončili úpravy projektu bytového domu Radlická pro nového investora RT-Reality, také na Praze 5. Připravujeme již několikátý výstavní stánek pro Lasvit, tentokrát do Frankfurtu a pro Dubaj, a také pokračujeme v projektech dalších obchodů firmy Scott.

Těžko mohu ukázat na jedinou realizaci, i když za sebe bych vybral koupelnu Hrad. Ne snad, že to byla zakázka pro prezidenta, ale protože je podle mého názoru dokonalá.

Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.