Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé nechtějí přijmout, že interiéry něco stojí, tvrdí designéři

  1:00aktualizováno  1:00
Jsou upřímní. Metr čtvereční zařízeného prostoru přijde podle nich na 14 až 15 tisíc korun. Pokud mají mít trochu svobodnější ruku, tak dokonce na dvacet tisíc. "Jenže to není veřejnost ochotná přijmout," tvrdí architekti Karolina Reslerová a Petr Záluský.

První interiér, který Karolina Reslerová a Petr Záluský navrhovali pro pořad Jak se staví sen, měl netradiční barevnost. | foto: Prima

Absolventi Fakulty architektury ČVUT v Praze, Karolina Reslerová a Petr Záluský, zaujali svou empatií a schopností naslouchat majitelům hned při svém prvním vystoupení v pořadu Jak se staví sen.

Tehdy zařizovali obývací pokoj a kuchyň ve strašidelném domě u hřbitova (zde), velmi známé jsou však například jejich návrhy interiérů v projektu X-Loft nebo Holmes Place v Praze.

Vizualizace: X-Loft

Vizualizace: X-Loft

Jak jste se dostali do pořadu Jak se staví sen?
Petr Záluský:
Oslovil nás Petr Lesák, je to takový ochutnávač designu. Pořad jsme do té doby neviděli, protože nemáme televizi. Na škole to bylo jiné, jenže když se člověk díval celý večer na nějaké války, predátory, byl pak ještě ve čtyři hodiny ráno pořádně frustrovaný. Po televizi se nám tak nestýská.

Karolína Reslerová: Jenže řada zákazníků, hlavně klientek, si přála, abychom jim interiér navrhli jako v pořadu Jak se staví sen. A já nevěděla, co tím myslí. Práce pro televizi nás obohatila, posunulo nás to.

Fotogalerie

Petr Záluský: A také naši rodiče pochopili, co vlastně děláme. Můžeme se s nimi "vídět". Dlouho měli pocit, že je to divné povolání, když jezdíme do práce třeba v osm hodin večer. Teď říkají: "Už víme, co děláte, vy pomáháte lidem."

Vaše realizace mívají na rozdíl od jiných většinou kladné ohlasy. I naši jinak velmi kritičtí čtenáři si cení zejména toho, že lidem nasloucháte...
Karolína Reslerová
: Životní příběh je pro nás hrozně důležitý, je to inspirace. Musíme zhodnotit minulost, abychom mohli odhadnout, co bude za pět let, co budou lidé potřebovat.

Petr Záluský: Musíme vědět, jaký byl životní sen toho člověka. Třeba se chtěl stát hudebníkem jako Johny Cash, žít ve Wisconsinu… Chceme ho posunout, aby se ve svém interiéru cítil jako člověk, kterým chtěl být. Aby měl pocit, že se mu to podařilo. Produkční, kteří vyhledávají adepty na proměnu v konkurzu, už také dobře vědí, že máme rádi zajímavé osudy.

Vizualizace: Sky Barrandov

Vizualizace: Sky Barrandov

Jaká je vůbec spolupráce s ostatními členy týmu, kteří se na proměně podílí?
Karolína Reslerová:
Je to ohromná práce týmu, deseti až patnácti lidí, kteří někde musí být v konkrétní hodinu, přesunout se přesně na čas... Někdy se v jedenáct večer zjistí, že je všechno jinak a musí se rychle improvizovat. Truhlář pak přijde v noci, zaměří si vše potřebné a druhý den musí být hotovo. Přitom to jsou tátové od rodin. Zorganizovat vše, aby byli všichni v daný moment na místě, to je obrovská práce produkce, která však není vlastně vidět.

Čtenáři často brblají nad náklady na proměnu...
Karolína Reslerová:
Veřejnost není ochotná přijmout, že to něco stojí. Přitom se běžně musí počítat s tím, že metr krychlový obestavěného prostoru vás při zařizování přijde kolem pěti tisíc, metr čtvereční průměrně 14 až 15 tisíc. A pokud chcete mít alespoň trochu volnou ruku, počítejte s dvaceti tisíci na metr čtvereční. Úroveň designu stoupá s cenou.

A stačí mít peníze?
Petr Záluský
: Kvalitní interiér má svůj styl. Je to zkondenzovaná atmosféra... Není to jen o penězích. Je to cesta ke změně v životě. Zdi jsou jen v našich hlavách. Navíc lidé bývají obětí předsudků i obchodníků.

Existují i levné kopie pěkných věcí. Iluzi lze vytvořit. Když ošálíte oko, psychika je spokojená. A je pravda, že kamera vidí atmosféru, ale nevidí materiály, nerozezná koženku od kůže. Lidé budou šťastnější v iluzi než v dokonalém prostoru, který je neosloví. Ale nesnáším, když se interiér odděluje od exteriéru, funkce od konstrukce nebo výtvarná stránka od funkce.

Vizualizace: showroom Everel

Vizualizace: showroom Everel

Kam tedy pro inspiraci?
Karolina Reslerová
: Třeba do kina. Například ve filmu Černobílý svět uvidíte nádherné Wrightovy interiéry. Snídaně u Tiffanyho, to je škola designéra. I Základní instinkt: to není jen Sharon Stoneová bez kalhotek, ale skvěle zařízené domy.

Petr Záluský: Ve výhodě jsou ti, kteří mají nejen peníze, ale žijí obklopeni určitou kvalitou, která existuje dlouhou dobu. Já jsem třeba hotový z Gentu, města, které pro mě představuje živé Benátky. Je tady univerzita, nikdy se tu nepřerušila kontinuita úspěšného podnikání.

Vztah k památkám je tady velmi svobodný, odvážný, nikdo tady nedělá z domu mumie. Tady žádní památkáři nic nezakazují. Za architekturu mají zodpovědnost architekti a designéři, ne kritici nebo úředníci.

Proč český čtenář nemá rád minimalistické interiéry?
Petr Záluský
: Jak který! "Ohnivým" lidem chladný prostor vyhovuje, klidně si dopřejí Jiřičnou a skleněné schody. V béžovém interiéru by se cítili jako kostka cukru v kapučínu… V "teplých" interiérech by se uvařili.

Na práci architekta je nejkrásnější, že je to multioborová záležitost, která je
i o ekonomice, psychologii, o souvislostech. A hlavně o člověku.

Ing. arch. Karolína Reslerová a Ing. arch. Petr Záluský

Ing. arch. Karolina Reslerová
*1976, absolventka Fakulta architektury ČVUT v Praze. V roce 1999 založila se svým pracovním i životním partnerem  Petrem Záluským studio Free Architects.

Ing. arch. Petr Záluský
* 1975, vystudoval stavební průmyslovku, pak Fakultu architektury ČVUT v Praze.

Studio se věnuje návrhům nových domů i i rekonstrukcím, interiérům bytů, komerčním prostorům, průmyslovým stavbám i rekonstrukcím památkově chráněných objektů.

Mají velmi jednoduchý cíl: vytvořit ateliér, který bude svobodně tvořit a uživí se. "Rodiče nás naučili pracovat, ale ne odpočívat a vydělávat peníze," říkají.

Karolina Reslerová a Petr Záluský

Karolina Reslerová a Petr Záluský





Nejčtenější

Zahradní výzdoba nemusí vždy znamenat tradiční květiny nebo keře...
Neobvyklá zahrada je plná robotů, mimozemšťanů i nahých figurín

Tak jako Karlův most patří k Praze, podobně neoddělitelnou součástí rodinných domů v Kalifornii jsou zelené plochy před budovami i za nimi. Nepodobají se sice...  celý článek

Nejznámější zakázku získal Pei v letech 1983 - 1989, rozšíření a modernizaci...
Geniální architekt Pei. Autor pařížské pyramidy slaví 100. narozeniny

Americký architekt čínského původu Ieoh Ming Pei oslavil 26. dubna 100. narozeniny. Pei patří mezi přední osobnosti svého oboru. V roce 1983 dostal Pritzkerovu...  celý článek

Pohled na částečně rozebraný dům. Postup odstraňování konstrukcí je náročný...
Bourat, nebo rekonstruovat. Co dělat, když si koupím starý rodinný dům

Všechny příběhy majitelů starých nemovitostí mají stejný začátek. Při nákupu rodinného domu se museli rozhodnout rychle. A to bez ohledu na to, zda jej budou...  celý článek

Rekonstrukce bytu v panelovém domě láká k mnoha změnám, vždy je však nutné...
Chtějí vybourat všechny příčky v bytě. Záleží však na statikovi

Mladý pár si koupil byt 3+1 v panelovém domě a chtěl by jej radikálně změnit, protože počítá s dětmi a současný stav nepovažuje za vhodný. Manželé jsou ochotni...  celý článek

Dům stojí v romantickém prostředí oblíbeného britského národního parku Broads.
Pro štěstí dětí udělají všechno. Dcerám postavili luxusní letní sídlo

Manželé a architekti Patrick a Claire Michellovi postavili pro své dvě dcerky velkorysou vilu, která se zrcadlí ve vodní hladině. Výstavbě vysněného domu v...  celý článek

Další z rubriky

Autory domu jsou Marie-Hélčne Reichová a Antoine Mabire.
Kouzlo za pět milionů. Z domku na úzkém pozemku vyrostla rezidence

Městský dům o rozloze 90 metrů rodině v západofrancouzském Nantes nestačil. A malý pozemek nedával příliš možností, jak si dopřát více prostoru. Architekti...  celý článek

Obecní dům je oporou Prašné brány, na kterou navazuje průchozím můstkem...
Velkolepý Obecní dům. Secesní perla Prahy má základy ze 14. století

Výpravy z celého světa tu žasnou nad nádhernou výzdobou sálů i precizními detaily z počátku století. Pražané do Obecního domu občas zajdou na výstavu nebo...  celý článek

Nádvoří je zastřešené, díky prosklení zde mohou růst stromy.
Palác dostal s novou podobou stromy pod střechou a v přízemí Fach

Historické budovy lákají pro další využití, ale co je lákavé, bývá i problematické. Památkáři pečlivě dohlížejí na to, aby cenné stavební prvky zůstaly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.