Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodinný dům vypadá jako kostel. Přizpůsobil se, stojí vedle hřbitova

  1:00aktualizováno  1:00
Dva kostely, hřbitov, budova společenského centra... Vedle takových sousedů bývá velmi obtížné postavit dům, který by stavby vhodně doplnil a zároveň nabídl pocit útulného domova. Architekt Alan Jones to dokázal.

Čtyři vysoká vyosená francouzská okna umožňují dennímu světlu proudit do budovy z jihu | foto: Alan Jones

Severoirské městečko Randalstown má kolem pěti tisíc obyvatel. Většina z nich během týdne zamíří k místu, kde stojí několik veřejných budov a kde se díky komunitnímu centru odehrává i zdejší společenský život.

Ve stejné ulici tu dokonce najdete i budovy, kde se setkávají členové místních zednářů a Oranžského řádu. Přesto se architekt Alan Jones rozhodl postavit rodinný dům právě zde.

Blízký hřbitov a kostel výrazně ovlivnily vzhled stavby

Blízký hřbitov a kostel výrazně ovlivnily vzhled stavby

Svůj návrh tvarově přizpůsobil stavbám v nejbližším okolí, například oválné budově presbyteriánského kostela z 18. století, ale také kostelíku anglikánské církve se špičatou kamennou věží. Respektovat musel i to, že zahrada přímo sousedí s hřbitovem.

Zepředu hospodářská budova, zezadu rodinný dům

Alan Jones si vlastní bydlení přizpůsobil daným možnostem. Poměrně velký pozemek a nepřehlédnutelné stavby v okolí z pohledu urbanistického plánu takřka vyzývaly k umístění velké hmoty, konečná zastavěná plocha je tak 20 × 7 metrů.

Směrem do ulice působí dům uzavřeně, na východní stranu se naopak otevírá

Směrem do ulice působí dům uzavřeně, na východní stranu se naopak otevírá

Temně šedé vlákno-cementové opláštění byste si mohli snadno splést s hospodářskou budovou. Při pohledu z ulice totiž uvidíte právě jen obklad a jediné zářící štítové okno. Naopak na východní straně domu jsou umístěna čtyři vysoká francouzská okna, orientovaná šikmo k obvodové zdi směrem k jihu, od kostela a ulice.

"Bylo skutečně velké štěstí, že jižní část pozemku je dále od ulice," vysvětluje Alan Jones. "Mohl jsem tak pracovat s koncepcí veřejný sever a soukromý jih."

Štěrkovou příjezdovou cestou z bílého vápence se dostanete k jednomu ze dvou vchodů, umístěných na stejné vrstevnici. Vchod blíže k veřejné cestě je "poloveřejný", zatímco druhý, umístěný vzadu, je čistě soukromý a skrytý zrakům kolemjdoucích. Zadní vchod navazuje na dřevěnou terasu orientovanou na jih směrem do zahradní části.

Díky vlákno-cementovému opláštění působí celá stavba monoliticky

Díky vlákno-cementovému opláštění působí celá stavba monoliticky

Interiér je plný světla

Ve dvacet metrů dlouhém přízemí najdete přijímací a obývací pokoj, kuchyni a jídelnu, vymezené prosklenými příčkami a s proměnlivou šířkou v závislosti na umístění francouzských oken a chodeb. Prostor plní funkci jak veřejné, tak soukromé zóny.

Hosté vstupují do přijímacího prostoru domu vchodem z ulice, následuje jídelna a kuchyně, zcela vzadu směrem do zahrady leží obývací pokoj. Všechny částí přízemí prosvětlují arkýřová okna, místnosti v patře pak střešní okna Velux. V horním patře jsou čtyři ložnice a tři koupelny.

I do přízemí proniká dostatek světla ze střešních oken Velux

I do přízemí proniká dostatek světla ze střešních oken Velux

Pro čtyřčlennou rodinu jde o velkorysé řešení, přestože horní patro zabírá podstatně menší plochu než přízemí. Místnosti u štítů a nad vchodem jsou odsazené od obvodových zdí budovy. Díky tomu může proudit do obývacího pokoje a přijímací části domu v přízemí i světlo ze štítových a střešních oken.

Téměř žádná vnitřní zeď nesvírá se sousedící stěnou pravý úhel, ale úhel o něco menší nebo naopak větší. Půdorys je příjemně dynamicky rozčleněn, jako by někdo domem jemně zatřepal a vše se usadilo méně formálním způsobem.

Chytře umístěné zrcadlo v koupelně umocňuje pocit otevřeného prostoru

Chytře umístěné zrcadlo v koupelně umocňuje pocit otevřeného prostoru

Zároveň uspořádání místností představuje tradiční řešení – obytné prostory včetně ložnic jsou orientovány na východ, zatímco na západ směřují schodiště, koupelny, toalety, šatny a další úložné prostory.

Nepravidelné úhly a zakulacené rohy dodávají dvoupatrovému vzdušnému interiéru dynamiku a napětí. Alan Jones srovnává v tomto ohledu svůj dům se sousedícím kostelem: "Stejně jako v případě kostela nedokážete zvenčí odhadnout, jak vypadá interiér, v obou případech jste, pokud vstoupíte, příjemně překvapeni a odměněni."

Úhlopříčné průhledy mezi patry umožňují přístup denního světla shora i do kuchyně, která je umístěna v přízemí

Úhlopříčné průhledy mezi patry umožňují přístup denního světla shora i do kuchyně, která je umístěna v přízemí

Dřevo se otisklo do betonových stěn

Alan Jones se rozhodl pro masivní betonovou konstrukci s vlákno-cementovým zateplením. Bednění pro betonáž bylo z dřevovláknitých desek, které zanechaly svůj otisk na betonových stěnách. Jejich povrch tak působí měkce, příjemně rozptyluje světlo. Místy je dokonce zabarvený, jak v něm zanechalo stopy bednění a třísky, které zatvrdly v betonu.

Betonové zdi společně s voskovanou betonovou stěrkou na podlaze vytvářejí dojem jeskyně, který odpovídá termodynamickým vlastnostem budovy. Beton totiž velice účinně akumuluje teplo, a tak vyrovnává extrémní výkyvy teplot v létě i v zimě.

Okolní stavby nový dům svým způsobem omezily

Okolní stavby nový dům svým způsobem omezily

Alan Jones shrnuje otázky, které ho napadaly v průběhu projektové fáze: "Je možné postavit dům v obci na prominentním místě mezi veřejnými budovami tak, aby sem bezchybně zapadl a působil poklidným dojmem? Může nově postavená budova v sobě nést místní znaky a symboly, které zde tradičně označují dům tak, aby stavba dobře rezonovala s okolím, jako kdyby tady stála odjakživa?"

Jeho dům v Randalstownu odpovídá na tyto otázky kladně. Pokračuje v dlouhé tradici budov, které si architekti navrhovali pro sebe. Je impozantní nenápadnými kvalitami, praktickými vlastnostmi a chytrými detaily.

Štěrkovou příjezdovou cestou z bílého vápence se dostanete k jednomu ze dvou vchodů

Štěrkovou příjezdovou cestou z bílého vápence se dostanete k jednomu ze dvou vchodů

Autor:




Nejčtenější

Řešení stavby do tvaru písmene V zabezpečuje soukromí rodiny i ochranu před...
Dům pro rodinu se čtyřmi dětmi aneb splněný sen má podobu písmene V

Zatímco Praha se začíná chlubit mrakodrapem V Tower, na Moravě šli jinou cestou: vznikla zde jednopodlažní rodinná vila právě v podobě písmene V. Má úctyhodnou...  celý článek

Chátrající vily. Uprostřed je vila slavného českého architekta Kamila Roškota.
Zdevastované vily v Bubenči zbořte, vyzval developer Prahu 6

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval Prahu 6 k demolici zchátralých historických vil v Bubenči. Domy stojí v ulici Milady Horákové, kousek od...  celý článek

Kompletní proměna stála v přepočtu na 567 tisíc korun.
Rodina si přestavěla dodávku na praktické bydlení. Vešlo se všechno

Jack Richens a Lucy Hedgesová z Oxfordu si sami předělali Mercedes Sprinter na obytný vůz pro čtyřčlennou rodinu. Do zadního prostoru se vešly palandy, jídelní...  celý článek

Saunu od studia H3T Architekti před Galerií Jaroslava Fragnera mohou...
Na výstavu s ručníkem. Sauna se ukazuje jako architektura požitků

Sociologický fenomén, místo pro požitky i specifický segment architektonické tvorby. I to jsou sauny. Rozdílnou typologii saun z různých koutů světa a různých...  celý článek

Šárka s Michalem potřebovali dům, který nezabere na parcele příliš místa.
Šárka s Michalem vyměnili byt za dům se zahradou. Prahu mají za rohem

Manželé s dvěma dětmi snili o vlastním domě se zahradou, kde si budou potomci bez neustálého dozoru hrát. Nebyl to však jediný motiv, proč vyměnit byt v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.