Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodinný dům vypadá jako kostel. Přizpůsobil se, stojí vedle hřbitova

  1:00aktualizováno  1:00
Dva kostely, hřbitov, budova společenského centra... Vedle takových sousedů bývá velmi obtížné postavit dům, který by stavby vhodně doplnil a zároveň nabídl pocit útulného domova. Architekt Alan Jones to dokázal.

Čtyři vysoká vyosená francouzská okna umožňují dennímu světlu proudit do budovy z jihu | foto: Alan Jones

Severoirské městečko Randalstown má kolem pěti tisíc obyvatel. Většina z nich během týdne zamíří k místu, kde stojí několik veřejných budov a kde se díky komunitnímu centru odehrává i zdejší společenský život.

Ve stejné ulici tu dokonce najdete i budovy, kde se setkávají členové místních zednářů a Oranžského řádu. Přesto se architekt Alan Jones rozhodl postavit rodinný dům právě zde.

Blízký hřbitov a kostel výrazně ovlivnily vzhled stavby

Blízký hřbitov a kostel výrazně ovlivnily vzhled stavby

Svůj návrh tvarově přizpůsobil stavbám v nejbližším okolí, například oválné budově presbyteriánského kostela z 18. století, ale také kostelíku anglikánské církve se špičatou kamennou věží. Respektovat musel i to, že zahrada přímo sousedí s hřbitovem.

Zepředu hospodářská budova, zezadu rodinný dům

Alan Jones si vlastní bydlení přizpůsobil daným možnostem. Poměrně velký pozemek a nepřehlédnutelné stavby v okolí z pohledu urbanistického plánu takřka vyzývaly k umístění velké hmoty, konečná zastavěná plocha je tak 20 × 7 metrů.

Směrem do ulice působí dům uzavřeně, na východní stranu se naopak otevírá

Směrem do ulice působí dům uzavřeně, na východní stranu se naopak otevírá

Temně šedé vlákno-cementové opláštění byste si mohli snadno splést s hospodářskou budovou. Při pohledu z ulice totiž uvidíte právě jen obklad a jediné zářící štítové okno. Naopak na východní straně domu jsou umístěna čtyři vysoká francouzská okna, orientovaná šikmo k obvodové zdi směrem k jihu, od kostela a ulice.

"Bylo skutečně velké štěstí, že jižní část pozemku je dále od ulice," vysvětluje Alan Jones. "Mohl jsem tak pracovat s koncepcí veřejný sever a soukromý jih."

Štěrkovou příjezdovou cestou z bílého vápence se dostanete k jednomu ze dvou vchodů, umístěných na stejné vrstevnici. Vchod blíže k veřejné cestě je "poloveřejný", zatímco druhý, umístěný vzadu, je čistě soukromý a skrytý zrakům kolemjdoucích. Zadní vchod navazuje na dřevěnou terasu orientovanou na jih směrem do zahradní části.

Díky vlákno-cementovému opláštění působí celá stavba monoliticky

Díky vlákno-cementovému opláštění působí celá stavba monoliticky

Interiér je plný světla

Ve dvacet metrů dlouhém přízemí najdete přijímací a obývací pokoj, kuchyni a jídelnu, vymezené prosklenými příčkami a s proměnlivou šířkou v závislosti na umístění francouzských oken a chodeb. Prostor plní funkci jak veřejné, tak soukromé zóny.

Hosté vstupují do přijímacího prostoru domu vchodem z ulice, následuje jídelna a kuchyně, zcela vzadu směrem do zahrady leží obývací pokoj. Všechny částí přízemí prosvětlují arkýřová okna, místnosti v patře pak střešní okna Velux. V horním patře jsou čtyři ložnice a tři koupelny.

I do přízemí proniká dostatek světla ze střešních oken Velux

I do přízemí proniká dostatek světla ze střešních oken Velux

Pro čtyřčlennou rodinu jde o velkorysé řešení, přestože horní patro zabírá podstatně menší plochu než přízemí. Místnosti u štítů a nad vchodem jsou odsazené od obvodových zdí budovy. Díky tomu může proudit do obývacího pokoje a přijímací části domu v přízemí i světlo ze štítových a střešních oken.

Téměř žádná vnitřní zeď nesvírá se sousedící stěnou pravý úhel, ale úhel o něco menší nebo naopak větší. Půdorys je příjemně dynamicky rozčleněn, jako by někdo domem jemně zatřepal a vše se usadilo méně formálním způsobem.

Chytře umístěné zrcadlo v koupelně umocňuje pocit otevřeného prostoru

Chytře umístěné zrcadlo v koupelně umocňuje pocit otevřeného prostoru

Zároveň uspořádání místností představuje tradiční řešení – obytné prostory včetně ložnic jsou orientovány na východ, zatímco na západ směřují schodiště, koupelny, toalety, šatny a další úložné prostory.

Nepravidelné úhly a zakulacené rohy dodávají dvoupatrovému vzdušnému interiéru dynamiku a napětí. Alan Jones srovnává v tomto ohledu svůj dům se sousedícím kostelem: "Stejně jako v případě kostela nedokážete zvenčí odhadnout, jak vypadá interiér, v obou případech jste, pokud vstoupíte, příjemně překvapeni a odměněni."

Úhlopříčné průhledy mezi patry umožňují přístup denního světla shora i do kuchyně, která je umístěna v přízemí

Úhlopříčné průhledy mezi patry umožňují přístup denního světla shora i do kuchyně, která je umístěna v přízemí

Dřevo se otisklo do betonových stěn

Alan Jones se rozhodl pro masivní betonovou konstrukci s vlákno-cementovým zateplením. Bednění pro betonáž bylo z dřevovláknitých desek, které zanechaly svůj otisk na betonových stěnách. Jejich povrch tak působí měkce, příjemně rozptyluje světlo. Místy je dokonce zabarvený, jak v něm zanechalo stopy bednění a třísky, které zatvrdly v betonu.

Betonové zdi společně s voskovanou betonovou stěrkou na podlaze vytvářejí dojem jeskyně, který odpovídá termodynamickým vlastnostem budovy. Beton totiž velice účinně akumuluje teplo, a tak vyrovnává extrémní výkyvy teplot v létě i v zimě.

Okolní stavby nový dům svým způsobem omezily

Okolní stavby nový dům svým způsobem omezily

Alan Jones shrnuje otázky, které ho napadaly v průběhu projektové fáze: "Je možné postavit dům v obci na prominentním místě mezi veřejnými budovami tak, aby sem bezchybně zapadl a působil poklidným dojmem? Může nově postavená budova v sobě nést místní znaky a symboly, které zde tradičně označují dům tak, aby stavba dobře rezonovala s okolím, jako kdyby tady stála odjakživa?"

Jeho dům v Randalstownu odpovídá na tyto otázky kladně. Pokračuje v dlouhé tradici budov, které si architekti navrhovali pro sebe. Je impozantní nenápadnými kvalitami, praktickými vlastnostmi a chytrými detaily.

Štěrkovou příjezdovou cestou z bílého vápence se dostanete k jednomu ze dvou vchodů

Štěrkovou příjezdovou cestou z bílého vápence se dostanete k jednomu ze dvou vchodů

Autor:




Nejčtenější

V expozici Vitra byl největší zájem věnovaný novince, pohovce Grand Sofà...
Obývací pokoj se rozpadá na pohovky z několika kusů a malé stolky

Je největší, nejočekávanější a také nejnavštěvovanější. Platí už řadu let, že všechny velké nábytkářské firmy čekají s novinkami na dubnový mezinárodní veletrh...  celý článek

1
Koupili ideální stavební pozemek. Bohužel bez příjezdové komunikace

Lenka Marková se s přítelem rozhodla koupit stavební pozemek kousek od Pardubic a postavit na něm vysněný rodinný dům. Plány však zkomplikovala důvěřivost a...  celý článek

Řadové domy připomínají vysoká písmena.
Když řadové domky vypadají jako velká písmena. V USA je možné vše

Ikonické symboly doby odjakživa inspirovaly architekty k výstavbě neobvyklých tvarů, od pyramid až po létající talíře. Své příznivce si našla už i slavná...  celý článek

Tam, kde je zahrada poměrně malá, je nízké zastřešení ideální.
Jak si prodloužit koupací sezónu v bazénu hned na několik měsíců

Bazén bez zastřešení je tak trochu jako kabriolet: když je krásné počasí, slunce a teplo, lze si jej užívat bez problémů. Jenže takové dny lze v tuzemských...  celý článek

Unikátní nemovitost s rybníkem a garáží je na prodej za 550 tisíc liber, v...
Okouzlující malý hrad z roku 1834 má jednu ložnici, tři garáže a rybník

Miniaturní hrad navržený architektem Buckinghamského paláce Edwardem Blorem stojí nedaleko obce Long Compton v anglickém Warwickshiru. Unikátní nemovitost s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.