Dům leží v malé vesničce Laufnitzdorf asi třicet kilometrů od Štýrského Hradce.

Dům leží v malé vesničce Laufnitzdorf asi třicet kilometrů od Štýrského Hradce. | foto: Peter Eder a WEIchlbauerORTis ARCHITEKTEN

Pozdvižení na vsi. Drzý dům se vysmál všem nudným stereotypům

  • 103
V rakouské vesnici Laufnitzdorf u Štýrského Hradce vyrostl rodinný dům. Stojí na svažitém pozemku jednoho z největších místních statků. V třípodlažní novostavbě žijí mladí manželé Isabella a Martin Reisingerovi a jejich tři děti. Jejich nový domov se vymyká všem stereotypům.

Dům navrhla dvojice architektů Albert Josef Ortis a Reinhold Weichlbauer. Ani pro jednoho není projektování hlavním zdrojem obživy. Ortis vede rodinnou stavební firmu s více než sto třicet let budovanou historií a Weichlbauer vyučuje na univerzitě.

Shodnou se, že možná i díky těmto profesním přesahům a jisté míře volnosti mají možnost vybírat si jen ty projekty, o které mají skutečně zájem. Nahlížejí na zakázky jiným, kritickým okem. Učí pak sebe i klienty nebát se odvážných realizací.

Dům s umělým trávníkem

Na plánech domu Reisingerovy rodiny začali pracovat už v roce 2006. Tvůrci dobře znali parcelu i prostředí, sami žijí v blízkém městečku Frohnleiten.

Po dlouhých diskuzích a fázi freestyle plánování, ve kterém velí počítačový software, mnohdy navzdory konstrukčním možnostem i záležitostem vkusu, vytvořili architekti komplikovaný dům, skládající se z několika kostkových modulů s prosklenými rohy.

Náhoda, která tak díky počítači samovolně vstupuje do procesu, zabrání nudné linearitě tvorby projektu a přináší do návrhů svěží vítr. Na domě tak vzniklo třeba osm schodišť, ale určitě ne všechny slouží jako propojující prvky.

Oba architekti přiznávají jako hlavní zdroj inspirace slavnou litografii nazvanou Relativita od nizozemského umělce Mauritse Cornelise Eschera z roku 1953, která demonstruje paradoxy perspektivních kreseb.

V obrazu se protínají děje hned tři různých gravitačních polí a díky kompozici schodišť působí na diváka až surreálně. Podobně klamavě hravých jevů se drželi autoři i při realizaci domu, a tak může být leckterý pozorovatel v rozpacích o pravosti jednotlivých zákoutí, ať už dům prohlíží na fotografiích, nebo jej vidí naživo.

Hlavním zdrojem inspirace byla slavná litografie nazvaná Relativita od nizozemského umělce Mauritse Cornelise Eschera z roku 1953.

Jedna z fází freestyle projektu

"Samozřejmě že dům vzbudil mezi sousedy pozdvižení," připouští autoři s tím, že i z jejich hlediska jde o velmi nekonvenční stavbu. "Majitelé jsou skutečně silné a nonkonformní osobnosti, toužili žít v nezvyklém obydlí. Ostatně to platí i naopak, domy, které navrhujeme, unese jen málokdo," přiznal iDNES.cz Ortis.

Majitelé chtěli, aby jejich avantgardní stavba neobtěžovala ty, kteří si její hloubku užívat nechtějí, a nenarušovala klid a tradici statku, na kterém rodina už dlouhá desetiletí žije a hospodaří.

Ortis a Weichlbauer proto celou fasádu pokryli kvalitním umělým trávníkem. Jeho zelená barva si výborně rozumí se zahradou i přilehlými pastvinami a stavbu na pozemku rámuje.

V třípodlažní novostavbě žijí mladí manželé Isabella a Martin Reisingerovi a jejich tři děti.

Ortis a Weichlbauer pokryli celou fasádu kvalitním umělým trávníkem.

První podlaží domu slouží jako vstupní prostor z garáží a také jako filtrační mezičlánek mezi soukromím a klidem domova a pracovním prostředím farmy. Druhé podlaží patří společnému životu rodiny. Je zde velká obytná kuchyň s jídelnou a obývacím pokojem.

V posledním podlaží jsou tři samostatné ložnice pro děti a ložnice rodičů s šatnou a koupelnou. Interiéry domu jsou zařízeny střídmě a neokázale běžně dostupným nábytkem. I uvnitř domu se ale objeví překvapivé momenty, například osazení interiérových dveří na nečekaných místech.

Pro dům jsou typické dokonalé detaily. Vtipným nápadem je například využití stejného formátu okenních rámů z bílého plastu, pouze osazených v jiném úhlu, kolmo na vlastní okna. Kromě výtvarného prvku tak vznikly levné parapety a zábradlí. Dům o rozloze 260 metrů čtverečních byl dokončen v roce 2009. Reisingerovi za něj zaplatili v přepočtu devět a půl milionu korun.

, pro iDNES.cz