Na dokončení lampy č.21616 od Josefa Hůrky jsou použité komaxitové barvy.

Na dokončení lampy č.21616 od Josefa Hůrky jsou použité komaxitové barvy. | foto: Drupol

Legendární lampa z 60. let se stala designovou ikonou. Opět se vyrábí

  • 12
Odborníky byla zařazena mezi 100 českých designových ikon minulého století, přitom se málem nedostala vůbec do výroby. Lampu ovlivněnou bruselským stylem navrhl Josef Hůrka pro družstvo Napako v 60. letech, ale to ji nechtělo. A tak po ní sáhl jiný výrobce, družstvo Drupol. A opět ji vyrábí.

Vzkříšení legendární a přitom maximálně jednoduché lampy, jejíž vzhled ovlivnil slavný bruselský styl (a také omezené materiálové možnosti socialistického státu v 60. letech minulého století) mají „na svědomí“ tři věci: za prvé současná obliba retro stylu, za druhé 80. výročí založení družstva Drupol a za třetí láska...

„Když jsem v roce 2014 přebíral vedení družstva, nechal jsem si zpracovat soupis všech výrobků, které jsme v minulosti vyráběli. Bylo jich několik desítek, ale tato lampička byla láskou na první pohled. Po zjištění, že původních kousků se dochovalo jen pár a jsou velmi žádané v rámci různých aukcí, bylo o obnovení výroby téměř rozhodnuto,“ vysvětluje Martin Špryňar, současný generální ředitel Drupolu.

Odmítnutý model

Pouze vypínač bylo nutné dovézt ze zahraničí...

Autorem legendární lampičky č. 21616 je Josef Hůrka. Už od 40. let navrhoval elektrospotřebiče pro družstvo Napako, ale protože se zde časem přestaly vyrábět, začal se orientovat na svítidla. Právě zde dosáhl řady úspěchů.

Hůrku výrazně ovlivnil český funkcionalismus, měl rád minimalimus, což bylo pro výrobní podmínky Napaka důležité. Ale ačkoliv se jinak jeho celokovová svítidla vyráběla i dobře prodávala, a to i do zahraničí, v případě lampy č. 21616 neuspěl. Jako odmítnutý vzor se jí chopilo další družstvo, Drupol.

A mělo s ní velký úspěch, v řadě domácností slouží dodnes, nebo se jen „přestěhovala“ na chatu či chalupu. Lampa je totiž téměř nezničitelná, podobně jako řada dalších svítidel, která vznikla podle Hůrkových návrhů v družstvu Napako.

Na aukcích se tato retro lampa stává oblíbeným úlovkem, který by jejího autora jistě potěšil i po letech.

Jednoduchost není snadná

Podstavec lampy, která se dnes vyrábí v šesti barevných variantách, je velmi jednoduchý, podobně působí i stínítko. Jenže zdání klame. Je totiž taženo ručně na takzvaném kovotlačitelském stroji, tuto práci prý dnes umí snad jen deset lidí v celé republice.

Lampa je kromě vypínače dokonalou replikou původní, vypínač blížící se vzhledem produktu z 60. let se však musí dovážet. Kompletace probíhá samozřejmě v Česku. Do budoucna počítá Drupol s výrobou doplňujících svítidel k slavné lampě, třeba ve stojací či závěsné verzi.

Josefu Hůrkovi se podařilo vytvořit geniálně jednoduchý a nadčasový tvar. Když se podíváte na svítidlo Johanny Jelínkové, která navrhla v roce 2012 svou nástěnnou lampu pro sérii IKEA PS (Post Scriptum), máte pocit, že jen rozvinula nápady českého tvůrce. Ostatně rodiče Johanny pocházejí z Čech, otec pro IKEA navrhoval také a ona sama se sem ráda vrací.

Lampa č. 21616 však není jediným produktem, který se opět vyrábí. Skútr ČZ 175 z dílny konstruktéra J. F. Kocha by se měl také vrátit, ovšem v elektrické podobě. I slavná čezeta přezdívaná prase byla zařazena mezi 100 českých designových ikon. V šedesátých letech jí byla vybavena dokonce novozélandská policie.