Nedílnou součástí je výzdoba od floristy Mario Wilda

Nedílnou součástí je výzdoba od floristy Mario Wilda | foto: Zátiší Group

Restaurace, kde vás nasytí jídlem i designem

  • 14
Těžko říci, co je tu lepší: jídlo, nebo design? Díky architektům se totiž pražská restaurace V Zátiší dostala do světově proslulé designové revue Wallpaper. A tak sem návštěvníci přicházejí s fotoaparátem jako na výstavu.

Občas do restaurace vtrhnou turisté s mapou a fotí jako o život interiér místností, které navrhovala Bára Škorpilová. 

"Teď, když došlo k redesignu i v druhé části, to bude ještě častější. Vidíme to už nyní, jak lidé nahlížejí dovnitř,“ tvrdí Libor Pavlíček, manažer restaurace V Zátiší. Často pak neodolají a vstoupí.

Nově zařízenou část navrhl známý designér Rony Plesl. Zvolil "džungli“ – tmavé tapety s plastickým reliéfem a rostlinnými motivy. Společně se zlatými židlovými křesly, skleněnými doplňky a květinovou výzdobou od Mario Wilda vznikl interiér, který se díky světlu mění v průběhu dne zcela neuvěřitelným způsobem.

Ve dne má prostor zcela jinou atmosféru

Ve dne má prostor zcela jinou atmosféru

"Dnes jsou na prvním místě emoce. A protože do Zátiší chodí spíš páry, věděl jsem, že prostředí musí být intimnější, velmi důležitou roli tu hraje světlo,“ vysvětluje Rony Plesl.

Je zvyklý pracovat se světlem a jeho efekty, jako sklářský mág je tím ostatně proslulý. Proto zvolil velká okna, která vedou do ulice, do nichž nechal instalovat své světelné objekty. Rostlinné motivy nasvícené minimalistickými bílými světly vyvolávají tak trochu atmosféru džungle.

"Úmyslně jsme dali do výklenků tapetu s reliéfními listy. Když se nasvítí, vytvoří dojem, jako když rozhrnete keř nebo křoví. Najednou jste v zátiší, jako v nějakém altánu,“ popisuje designér.

Vázy navrhoval Rony Plesl přímo pro daný prostor

Vázy navrhoval Rony Plesl přímo pro daný prostor

Vizionář z Indie

Když v roce 1991 Sanjiv Suri, rodák z indického Nového Dillí, otevřel restauraci  V Zátiší nedaleko Betlémského náměstí (pod tímto názvem zde fungovala již dříve, ale ve zcela jiné podobě), měl svou jasnou představu.

O kulinářském umění i důležitosti vzhledu restaurace. Po Zátiší otevřel další restaurace, každá je však zcela jiná: Bellevue, Mlýnec a Žofín Garden.

Čalouněný nábytek byl vyrobený speciálně pro restauraci

Čalouněný nábytek byl vyrobený speciálně pro restauraci

Sanjiv Suri vystudoval ve Francii Institut de Management Hotelier Internationale (Institut mezinárodního hotelového managementu) a pracoval v gastronomii po celém světě. Poučil se, že zákazníci – samozřejmě nikoli milovníci rychlých občerstvení – vyhledávají zajímavé, neotřelé prostředí a rádi se nechávají překvapit změnami.

I proto restaurace V Zátiší několikrát změnila svou podobu. A nejen to, host zde má možnost zvolit si interiér, který mu vyhovuje – vzhledem, intimitou, barevností – dnes tu tak najdete dvě části, ale vlastně čtyři interiéry, každý úplně jiný. A na jídelníčku Double Pleasure – neboli dvě jídla v jednom. 

Že to není možné? Ale ano, čerstvé ryby a masa se servírují se dvěma odlišnými omáčkami, které dávají hostu vybrat si chuťovou harmonii podle jeho momentální chuti.

Double Pleasure znamená dvě chutě - dvě omáčky dovolují si vybrat zcela podle chuti

Double Pleasure znamená dvě chutě - dvě omáčky dovolují si vybrat zcela podle chuti

Ale zpět k novému interiéru. V něm Rony Plesl prokazuje, že design je především o emocích. Proto reliéfní tapety, proto zlatavá židlová křesla, v nichž se úžasně sedí a navíc barevně prosvěcují interiér.

"Zvolili jsme křesílka, která nejsou trendová, ale naopak evokují aristokratické prostředí, řekněme až britského altánu,“ vysvětluje svůj výběr Rony.

Na barevnosti spolupracoval se svou kolegyní Barborou Hamplovou, sám se zaměřil zejména na jednotlivé objekty, světlo a celkové vyznění. Jeho cílem bylo vytvořit klidný prostor, prostě zátiší, které odpovídá prostředí Starého Města.

"Vždy se snažím, aby moje sklo i interiéry byly klidně moderní, ale zároveň nesly i nadčasové fluidum. V Zátiší používáme například moderní tapetu, ale dýchne na vás z ní něco nadčasového,  křesílka stylem zase trochu připomínají biedermeier. Ve výklencích jsou moje objekty vytvořené speciálně pro Zátiší. Sklo a osvětlení budou z toho starého a nadčasového jakoby vykukovat,“ říká Rony Plesl.

Malé čtvercové stolky dovolují snadno vytvářet posezení pro dva, čtyři i více návštěvníků

Malé čtvercové stolky dovolují snadno vytvářet posezení pro dva, čtyři i více návštěvníků

Má rád, když se v interiérech objeví i něco staršího a "neexhibuje“ tam pouze moderní design. I proto se mu líbí v restauracích v Londýně, kde si člověk může připadat, jako kdyby procházel světadíly. "V Británii mám pocit, že trendových věcí je velice málo. Spíš je tam vždycky něco z historie nebo z etna,“ tvrdí Rony Plesl.

Důraz na detaily

V Zátiší vám nejen přinesou každé jídlo na jiném talíři nebo víno ve skleničce, která k němu náleží (nikoli sklenky pro bílé a červené, ale sklo pro ryzlink, chardonney…). I skleněné vázy o sobě jasně vypovídají, že byly navrženy právě pro tento interiér.

Malé čtvercové stolky se nezakrývají ubrusy, aby vynikl bílý porcelán. Navíc je lze sestavit do větších celků tak, jak velká společnost se sejde. Nebo naopak – každá dvojice má svůj stůl. Intimita k emocím přece patří!

Při nasvícení vypadají tapety zcela jinak

Při nasvícení vypadají tapety zcela jinak

Zátiší group získalo řadu prestižních ocenění, například titul Restaurant roku ve Východní Evropě či cenu Michelin Bibendum. Pravidelně se umísťuje v žebříčku Českých 100 nejlepších.


Rony Plesl

*1965

Absolvent Střední uměleckoprůmyslové sklářské školy v Železném Brodě a VŠUP Praha (Ateliér Kov, šperk a sklo), od podzimu vede ateliér skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, teprve jako čtvrtý pedagog za dobu trvání školy (jeho předchůdci byly profesoři Kaplický (otec architekta Jana Kaplického), Libenský a Kopecký).

Získal řadu ocenění - Nejlepší design SIBO 2000, 2 x ocenění Vynikající design ČR za rok 2003, Dobrý design ČR za rok 2003,  váza Translucent byla zařazena mezi 100 nejlepších designů v ČR 20.století, Vynikající design 2006, Red Dot Award 2007.

Je hlavním designérem firmy Sahm, čtyři roky pracoval u nejstarší firmy na světě, italských skláren Barovier & Toso (byla založena v roce 1282) , navrhuje pro Sklárny Květná a Klára, Denizli by Passabahce (Turecko) či Jablonex Group.

Vystavoval v řadě měst a zemí, jeho práce jsou zastoupeny v galeriích a muzeích
v Holandsku, Německu, USA, Rakousku, Francii, Itálii či Japonsku.