Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bydleni.iDNES.cz

  • Čtvrtek 21. srpna 2014. Johana

Renovace nepomůže? Výtah vyměňte

  18:39
Už vás nebaví jezdit do bytu v osmém patře drkotající kabinkou, která zastavuje tam, kde nemá, a nikdy nevíte, zda vůbec dojede? Přesvědčte majitele bytového domu, aby nechal výtah opravit nebo vyměnit za nový.
výtah, ilustrační foto

Nový výtah přijde na necelý milion korun. | foto: Martin Mráz

Výtahy jsou plné nástrah - čtěte ZDE

Dotace zatím nejsou

U výtahů se pravidelně dělá inspekční prohlídka. Výsledkem je zpráva, v níž jsou uvedeny všechny nedostatky výtahu.

"Největší rizika je třeba opravit do pěti let, středně závažné problémy je nutné vyřešit do deseti let, nejmenší závady při nejbližší rekonstrukci,“ informuje Karel Sobotka, ředitel společnosti Výtahy Velké Meziříčí.

Předpisy počítají s tím, že majiteli domu nějaký čas potrvá, než na opravy našetří či si vezme úvěr. "Pouze na opravu výtahu momentálně není možné získat žádnou dotaci. Je však možné zahrnout výtah do celkové rekonstrukce domu a v rámci ní žádat, tedy po obnovení příjmu žádostí, o dotaci v programu Panel,“ vysvětluje Hana Chlebcová ze sdružení Regionální centrum bydlení.

Odborníci soudí, že mnoho výtahů, zejména těch vyrobených před rokem 1993, nelze opravit tak, aby byla odstraněna všechna rizika. Doporučují proto celý výtah rovnou vyměnit.

"Výtah s nosností 300 kilogramů do osmipatrového panelového domu stojí průměrně tři čtvrtě milionu korun včetně demontáže starého,“ počítá Jiří Mazurek z firmy Express Elevators. Cena však může být i o něco vyšší, kolem 900 tisíc, nebo i přes milion korun.

Vnitřní dveře nesmějí chybět
Nejprve je třeba zmapovat si nabídku trhu, nejlépe na internetu. Spíše než podle ceny je dobré vybírat podle služeb, které společnosti nabízejí.

S výběrem může pomoci i servisní firma, která se starala o starý výtah, či nějaká nezávislá inspekční společnost či odborník. "Doporučuji dát si do smlouvy s firmou, že výtah musí odpovídat českým i evropským normám,“ radí Jiří Mazurek.

Firma z inspekční zprávy zjistí, jaké má výtah nedostatky, a navrhne řešení. Nejčastěji bývá nutné dát novou nehořlavou kabinu a doplnit chybějící vnitřní dveře. Kvůli nim je však ve výtahu méně místa.

"Klec se mnohdy nedá zvětšit, protože výtahová šachta je malá. To je problém hlavně u malých výtahů s nosností 250 kilogramů, kterých je nejvíce,“ podotýká Karel Sobotka.

Řeší se to tak, že se udělá jiný typ výtahu - odstraní se protizávaží a nahoru se dá bubnový stroj, lanový naviják. Potom se dá klec zvětšit na nosnost 320 kilo, pro čtyři osoby.

"Místo vnitřních dveří se při renovacích starých výtahů někdy montovala čidla. Když někdo sáhl při jízdě do šachty, výtah se při narušení čidla zastavil. Je to sice levnější řešení, ale poruchové,“ říká Jan Kuchař z firmy Prague Property Management.

Při výměnách výtahů se dělají i nové elektroinstalace, dává se nový výtahový stroj a instaluje se frekvenční řízení, které umožňuje plynulý rozjezd a dojezd do patra.
Nezřídka je třeba opravit také výtahovou šachtu, například tu z pletiva nahradit pevným materiálem, třeba dřevovláknitou nehořlavou deskou, což vyjde asi na 150 až 200 tisíc korun.

Firma rozmontuje starý výtah a dá do šachty nový. Obvykle jí to zabere tři až pět týdnů. Výtah pak bude sloužit průměrně dvacet let.

Důležitá je nosnost i rychlost
Častěji se používají elektrické lanové výtahy, ale na trhu jsou i hydraulické, u nichž tlačí klec nahoru hydraulický píst. Typ výtahu se vždy vybírá podle parametrů šachty.

"Důležitá je i rychlost výtahu, v bytových domech bývá nejčastěji 0,6 nebo jeden metr za vteřinu. Dále nosnost neboli počet přepravovaných osob a v neposlední řadě energetická náročnost výtahu,“ říká Libor Pliml z firmy KONE.

V panelových domech se obvykle používaly výtahy o nosnostech 250, 320 a 500 kilogramů, které postupně nahrazují nosnosti mezi 300 až 1 000 kilogramy.

A co by novému výtahu nemělo chybět? To určují normy. Tak především vnitřní dveře, dále telefonické propojení s nepřetržitou službou pro případ, že by ve výtahu někdo uvázl.

"Komfortní je signalizace pohybu výtahu na displeji a obousměrný sběr cestujících při pohybu nahoru i dolů,“ doplňuje Libor Pliml.

Užitečné může být, když výtah nouzově sjede do základní stanice, pokud vypadne proud. "Může mít i funkci automatického parkování v určeném patře,“ přidává Marcel Skála z inspekční firmy Bureau Veritas.

Nadstandardním vybavením je kamerový systém nebo automatické vyhodnocování poruch výtahu. Přistavět výtah může být složité

Rekonstrukce výtahu ovšem vůbec netrápí ty, kteří stále nosí nákup do pátého patra "po svých", protože v domě žádnou zdviž nemají. Nový výtah je možné vestavět do schodiště nebo třeba přistavět zvenčí domu. Počítejte však s většími náklady, neboť stavba šachty je drahá.

"Výtah vestavěný do schodiště staršího pětipatrového domu přijde na 700 až 800 tisíc korun. Pokud by se přistavoval zvenčí, bude stát 600 až 800 tisíc. Přístavba šachty pak od 400 do 800 tisíc korun,“ vypočítává Libor Pliml.

"Ceny výtahů s ocelovou prosklenou konstrukcí se mohou pohybovat mezi 1 200 000 a 1 800 000 korun,“ doplňuje Rafael Tyml ze společnosti Schindler CZ.

Narazit však můžete i na technické komplikace, například když ve schodišti není na šachtu místo nebo kdyby zvenku vedla spíše k odpočívadlům mezi schody než k bytům.

U starších domů navíc hrozí problémy s památkáři. "Stavební řízení se tak může výrazně protáhnout a na povolení můžete čekat i přes půl roku,“ upozorňuje Jiří Mazurek.

Kde hledat informace
www.cavv.cz - stránky České asociace výrobců výtahů www.i-vytahy.cz - server zaměřený na výtahy
vytahy.tzb-info.cz - sekce serveru pro stavebnictví a úspory energií
www.bozpinfo.cz - informační server Výzkumného ústavu bezpečnosti práce

Autoři:




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.