Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řemeslníci změnili zubožené nádraží v Plzni k nepoznání, podívejte se

  7:03aktualizováno  7:03
Přes sto let stará budova hlavního nádraží v Plzni se během posledních měsíců změnila k nepoznání. Zvenku je vidět nová fasáda v prvním podlaží a vyměněná okna. Uvnitř září nové omítky a štuky, fresky a plastiky na stěnách. Vestibul má také novou podlahu, která je replikou původní dlažby z roku 1907.

Vestibul nádražní budovy zdobí nové omítky a štuky. Na podlaze je nová dlažba, která je replikou té původní z roku 1907. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Budova hlavního nádraží prošla druhou etapou rozsáhlé rekonstrukce, která začala loni v květnu a potrvá zřejmě až do konce letošního roku. 

Prostorný vestibul až ke kopuli zabírala v posledních měsících obří konstrukce lešení. Pracovali tu řemeslníci, aby obnovili celkem 2 250 metrů čtverečních omítek a štuků. Zdi vestibulu tak nyní díky nim vypadají jako po opravách před 65 lety.

Na konci války zasáhla budovu nádraží bomba

Na konci války totiž zasáhla budovu hlavního nádraží jedna ze spojeneckých bomb. Kopule nad hlavní halou se tehdy vychýlila o 90 centimetrů. Zpátky ji vrátili škodováci za pomoci jednoduchých strojů.

Původní bohatou novorenesanční výmalbu haly se secesními prvky při poválečných opravách nahradila jednodušší výzdoba. Současná barevnost je výsledkem bádání památkářů.

Fotogalerie

Po štukatérech nastoupili do práce také pokladači, kteří obnovili podlahu vestibulu. Celkem vyměnili asi 700 metrů čtverečních dlažby. Nové dlaždice jsou kopiemi těch původních z roku 1907. Repliky ručně vyráběla firma Hanyš z Hradce Králové.

"Dostali vzorek původní dlaždice. Vytvořili podle ní formu a ručně do ní sypali směs," prozradila regionální mluvčí drah Radka Pistoriusová. Výroba nové dlažby trvala půl roku. Dobrá zpráva je, že nová dlažba bude odolná proti obrusu. Takže by ani za pár let neměla za mokra klouzat jako ta dosavadní.

Kromě vnitřních oprav má nádraží i vyměněná okna a novou fasádu v prvním patře. "Slavnostně bude budova nádraží otevřena během června," doplnila Pistoriusová.

Za částečné opravy zaplatí České dráhy více než dvacet milionů korun. Na úplnou rekonstrukci za téměř miliardu korun jim však chybí peníze.

Řemeslníci a stavbaři budou ale v okolí nádraží i dál. Pracovat budou na stavbě podchodu, který propojí budovu nádraží se čtvrtěmi Petrohrad a Slovany (více o stavbě podchodů čtěte zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.