Exteriér domu tvoří dvě odlišné tvarové i materiálové hmoty. Starší část má

Exteriér domu tvoří dvě odlišné tvarové i materiálové hmoty. Starší část má bílou omítku. Novější hmota je zvenku obložena lehkou dřevěnou konstrukci s modřínovým obkladem. | foto: Ing. arch. Adam Weczerek

Rekonstrukce rodinného domu pro mladou rodinu: jde to levně a vtipně

  • 101
I s minimem nákladů lze proměnit vnitřní prostory starého obydlí, vytvořit prosluněný obývací pokoj třeba na severní straně domu a propojit jej s exteriérem. Tak to vypadá, když si architekt Adam Weczerek zrekonstruuje vlastní dům.

Jaký byl původní stav vašeho domu?
Můj dům stojí v klidné části obce Kravaře. Parcela má přibližně 1 200 metrů čtverečních, s příjezdovou komunikací na jižní straně. Původní objekt byl umístěn asi pět metrů od komunikace a metr od hranice parcely na západní straně, na niž ze severní a východní strany navazuje zahrada.

Dům postavili v padesátých letech. Jde o dvoupodlažní stavbu, se sedlovou polovalbovou střechou a částečným podsklepením. V osmdesátých letech byla na severní straně provedena necitlivá dvoupatrová přístavba s plochou střechou. Chtěl jsem vytvořit moderní bydlení pro jednu rodinu, s minimálními náklady. A tudíž s minimálními zásahy do stávajícího objektu. Šlo tedy zejména o změnu vnitřního uspořádání, zejména pokojů a dále fasády domu.

Původní podoba domu
Původní podoba domu

Původní podoba domu

Jaký byl plán rekonstrukce a na co jste se v něm zaměřil?
Vzhledem k tomu, že nešlo o novostavbu, byli jsme nuceni využít stávající dispozici. Půdorysně byl prostor budovy relativně malý, pouze 39 metrů čtverečních, přitom nízký, ale i tak dům poskytoval nadbytek místností.

Koncept řešení interiéru a exteriéru tedy vychází ze dvou hmot, původní stavby a staré přístavby. Jednotlivé hmoty domu jsme pak na fasádě materiálově a barevně odlišili. Toto členění vytváří také nové, základní interiérové schéma domu.

Starší část, která zahrnuje vstup, komunikace, sociální a technické zázemí a ložnici, má bílou omítku. Novější hmota, obsahující celou společenskou část domu, tedy obývací pokoj, kuchyň, jídelnu a galerii, je zvenku obložena lehkou dřevěnou konstrukci s modřínovým obkladem.

Původní stavba byla dispozičně naprosto nevyhovující a předimenzovaná. Proto jsme se rozhodli redukcí pokojů, jejich spojováním, vybouráním příček a vytvořením takzvaného vyvýšeného poschodí neboli galerie s pracovním koutem opticky propojit patra, vybudovat nové členění interiéru a dát tak jiné funkce nově vzniklým pokojům. Prostor tím získal vzdušnost a spojení s exteriérem.

Do otevřeného společenského prostoru prostupuje zahrada ze dvou světových stran.

Koncept řešení interiéru a exteriéru vychází ze dvou hmot, původní stavby a staré přístavby.

Rekonstrukce proběhla v období dvou let za použití standardních stavebních materiálů a technologií, v podstatě svépomocí. Nově se dostavělo pouze závětří.

Jak jste měnil vnitřní uspořádání domu a jejich funkci?
Velká otevřená společenská část domu je ve staré přístavbě. Vzhledem ke špatné využitelnosti původní dispozice a množství malých pokojů jsme se rozhodli v této části objektu v polovině plochy vybourat strop nad prvním nadzemním podlažím. Tím má i relativně menší společenská část velkorysejší charakter.

Zásadní bylo vytvořit společenský prostor. Tedy ne obývací pokoj, kuchyň, jídelnu a počítačový kout, ale jeden prostor, který je dostatečně velký pro všechny členy rodiny najednou. Tento společenský prostor se zároveň otevírá do zahrady, proto bylo logické propojit jej opticky i provozně s exteriérem, který je pro nás nedílnou součástí vnímání prostoru.

Terénními úpravami vznikla terasa, navazující na obývací pokoj. Jediným úskalím bylo zajistit kvalitní proslunění, protože prostor pokoje je orientovaný na sever, avšak o celé šíři objektu.

Propojení pater působí až sochařsky, jako by bylo vytesáno z jednoho kusu bílé hmoty. Do něj jsou pak vsazovány další objekty – kuchyň, krb, stůl....

Proto jsme vytvořili okna na východní, severní a západní straně a také stropní světlík. Velké rohové okno na východní a severní straně umožňuje, aby prostor absorboval ranní slunce.

Do stropu jsme instalovali střešní světlík, kterým v průběhu dne prochází sluneční svit, ze západní strany je pak pod stropem pásové okno. Těmito proskleními jsme dosáhli velkého prosvětlení s dostatečným prosluněním, a zároveň se v létě severní obývací část pokoje tolik nepřehřívá.

Ing.arch. Adam Weczerek

*1979 v Opavě, 1997 – 2003 Fakulta Architektury VUT Brno, 2001 Faculty of Architecture and Buildingscience, Strathclyde University, Glasgow, (GB), 2002 atelier Kuzemenský a spol., Praha, 2004 – 2005 atelier Wittassek, Opava, od 2006 atelier WMA architects

A navíc vše má silnou estetickou a zklidňující funkci, protože proměnlivá barevnost a intenzita slunečních paprsků v průběhu celého dne mění i atmosféru prostoru, a tím přirozeně i náladu a energii člověka.

Nábytek jsem použil v co nejmenší míře a co nejkompaktnější, a to zejména z praktických důvodů: prach, malé děti, atd. Kuchyňská část je nesena v duchu podobné inspirace.

Kuchyňská zóna a obývací zóna jsou propojeny kontrastním, černým, vloženým objektem – kamenným krbem.

Hlubší pracovní plochu rozdělují posuvná dvířka. V zadní části jsou všechny drobné spotřebiče.

Kuchyň je také o kontrastu materiálů. Bílá barva ve vysokém lesku evokuje čistotu a moderní technologie.

Protože jde o součást společenského prostoru, chtěl jsem, aby bylo možné vždy rychle schovat všechny nezbytné doplňky jako konvici, mikrovlnku, toaster a další. Vytvořili jsme tak hlubší pracovní plochu, kterou rozdělují posuvná dvířka. V zadní části jsou všechny tyto věci uloženy a v případě úklidu se pouze dvířka posunou.

WMA architects

Studio vzniklo jako volné sdružení architektů v roce 2006 v Opavě. Zabýváme se komplexní tvorbou projektů od prvotních architektonických návrhů až po realizaci. Konkrétně návrhy urbanistických studií, obytných a veřejných staveb, včetně rekonstrukcí, návrhu interiérů a designu.

Klade velký důraz na spolupráci a dialog s investorem. Tvorba studia vychází z principů minimalismu, snahy o jednoduchost, účelnost a současně nadčasovost výrazu. Při návrhu domů se snaží o nízkoenergetické koncepty staveb.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Pěkné bydlení č. 9/2012.