Nový obývací pokoj nabízí řadu možností osvětlení, a tedy nálad.

Nový obývací pokoj nabízí řadu možností osvětlení, a tedy nálad. | foto: Daniel Šperl

I z katalogového domu lze vytvořit domov, který má punc originality

  • 74
Původně plánovaný funkcionalistický dům se nerealizoval. Důvod? Stačil pohled na předběžný rozpočet, který architekt předložil. A tak rodina sáhla po "nejméně škodícím domě" z typové nabídky. Po dvanácti letech však přesto zatoužili po změně.

Zásadní rekonstrukce domu v Poděbradech sice v plánu nebyla, zato proměna interiéru ano. Nakonec trvala od srpna do prosince 2011 a přinesla radikální změnu prvního podlaží.

"Chtěla jsem dům, kde bych se cítila dobře. A tak jsem na internetu hledala nápady i architekty. Odpověděli mi právě Karolína Reslerová a Petr Záluský ze studia Free Architects, kteří mě zaujali v pořadu Jak se staví sen," vysvětluje majitelka.

Původní kuchyňská linka
Původní kuchyňská linka
Původní krb

Původní řešení přízemí

Své představy shrnuli majitelé do několika málo požadavků. "Chtěli jsme příjemný interiér pro život, moderní, ale bez záplavy skla a kovu. Tabu bylo i černobílé provedení, to už jsme také zažili," vypočítává majitelka zadání, které čekalo na mladé architekty.

Stigma katalogu

"Typové domy mívají téměř klasické problém, zejména pokud jde o dispozici: vnucují uživatelům výklenky na jídelní stůl, zbytečně zalamované chodby nebo obloučky v nadpraží dveří. To všechno jsme se snažili odstranit," vysvětluje architektka Karolina Reslerová.

První část rekonstrukce tak proběhla v prvním podlaží, které představuje kolem 85 metrů čtverečních plochy. Je zde hala, velký obytný prostor, na který přímo navazuje jídelní a kuchyňská část, nechybí tu pracovní komora a hygienické zázemí.

Klientka si přála hlavně změnu v dispozičním řešení kuchyně. Původně ji tvořily dva bloky podél stěn kuchyně s lichoběžníkovým půdorysem. Řešení nebylo ergonomické, všude měla daleko, hodně se naběhala. Stále byla zády vůči obýváku i terase.

"Kuchyň jsme proto doplnili o varný ostrůvek, aby vznikl kompaktní trojúhelník. Na něj jsme umístili varnou desku a doplnili o prostor pro barové sezení," popisuje Karolína Reslerová.

 Při vaření je nyní vidět do zahrady i na jídelní stůl,  lze si dát kávu se sousedkou, připravit rychlou snídani či sledovat malou televizi zavěšenou na stěně proti ostrůvku.

"Museli jsme také upravit stěnu s krbem a změnit barvy. Celkově bylo nutné předělat a zútulnit prostor kuchyně, obýváku i jídelny, vytvořit charakteristickou atmosféru. Původní šedočervená kombinace a příliš mnoho tvarů i výstupků v obýváku nevypadalo harmonicky, spíše chladně. Především však prostor působil tmavě," vysvětluje architektka Reslerová.

Kovové akcenty oživují barevně i materiálově klidný prostor.

Ještě v době příprav architekti pečlivě probírali s majiteli jak změnu v dispozicích, tak barevnost. Majitelka si ji pečlivě hlídala, jako výtvarnice přesně věděla, co chce a co nikoli.

Může se hodit

Kupte si bydlení podle svých představ. Vybírejte z pestré nabídky rodinných domů i bytů na Reality.iDNES.cz.

Pro novou podobu interiéru bylo zásadní rozdělení prostoru na jednotlivé funkční zóny, které sjednocuje kamenný obklad i zvolená příjemná teplá barevnost. Zejména část kuchyňského vybavení "zmizela" v hlubokých nikách, aby výsledný dojem působil klidně a čistě.

Praktické vychytávky

"Zvykla jsem si na novou podobu doslova vcukuletu, když přijdu domů, jsem tady moc ráda," hodnotí výsledek majitelka. Oceňuje i praktičnost řešení. Obklad z břidlice, který je upravený penetrací a lakem, rozhodně nepřitahuje prach, jak by se někdo mohl obávat, a snadno se udržuje.

Ze čtecího koutku má majitelka přehled o celém přízemí.

Jeho použití nebylo náhodné. "Na stěnu s krbem v obýváku a stěnu s vinotékou v kuchyni jsme zvolili obklad. Jde o extrudovanou břidlici imitující pískovcový obklad. Máme rádi přírodní kámen v interiéru, především obytným prostorům v domech a vilách přináší solidnost a pocit luxusu," radí Karolína Reslerová.

Doporučuje jej proto použít na hlavní nosnou nebo schodišťovou zeď, zdůrazní se tak její význam v domě. Na příčkách však může působit nelogicky. Nevýhoda přírodního kamene je podle Karoliny Reslerové v jeho příliš velké "tvrdosti", což každý interiér nemusí unést. Mívá i negativní vliv na akustiku a může působit chladně.

"Proto rádi pracujeme právě s imitací, která má více porézní povrch a působí měkce. Povrchová úprava samozřejmě zajistí snadnou údržbu," dodává.

Po klasické kuchyňské lince ve tvaru L si majitelka hodně pochvaluje ostrůvek s varnou deskou. "Abych u něj jen 'tupě' nevařila, mohu si při vaření pustit malou televizi na stěně. Odsavač zvládá likvidovat všechny pachy, jeho výběr byl rozhodně na jedničku," vypočítá majitelka klady nového řešení.

Pracovní deska slouží i pro příležitostné stolování.

Nová dispozice obytného prostoru působí mnohem elegantnějším a modernějším dojmem. Velký podíl na tom mají niky vytvořené ze sádrokartonu, kuchyňský "efekt" je tak výrazně potlačený.  Především však nová dispozice mnohem lépe odpovídá požadavkům na ergonomii i běžnému fungování kuchyňského i rodinného provozu.

Důležité bylo také dát prostor důležitým prvkům, k nimž patří především krb. Velmi podstatné bylo řešení osvětlení. Nabízí řadu variant, které dovolují vytvářet příjemnou atmosféru podle nálady.

V nikách "zmizela" část nábytku i spotřebiče.

Průchod do kuchyně

Z katalogového domu je dnes příjemný rodinný dům, který splňuje požadavky na současné moderní bydlení. Mnohé zásahy, které v něm architekti navrhli, platí obecně.

"Ve většině případů je u těchto domů potřeba předělat dispozici přízemí. Ve starších typech bývá často v přízemí přebytečná místnost a spousta chodeb. Jenže způsob života se změnil. Dnes máme daleko větší nároky na velikost obývacího pokoje a celkovou vzdušnost," vypočítává Karolína Reslerová.

Nesmyslně zalomené chodby jen ubírají prostor. Je potřeba dispozici zjednodušit, vyčistit a podívat se na ni novýma očima, zohlednit požadavky současného života. "Neboli odstranit zbytečné příčky a chodby včetně místnůstek s okny do podstřešků. Zlepšit orientaci v domě a pustit dovnitř vzduch a světlo," doporučuje architektka Reslerová.

Větrací mřížky dovolily umístit police i nad radiátory.

Světelné rampy slouží pro navození příjemné atmosféry.

Autoři proměny

Ing. arch. Karolina Reslerová
*1976, absolventka Fakulta architektury ČVUT v Praze. V roce 1999 založila se svým pracovním i životním partnerem  Petrem Záluským studio Free Architects.

Ing. arch. Petr Záluský
* 1975, vystudoval stavební průmyslovku, pak Fakultu architektury ČVUT v Praze.

Studio se věnuje návrhům nových domů i i rekonstrukcím, interiérům bytů, komerčním prostorům, průmyslovým stavbám i rekonstrukcím památkově chráněných objektů.