Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do pivního sklípku lákají architekti na „žlutou šálu“, vede hosty dolů

  1:00aktualizováno  1:00
Zatímco na Moravě lidí milují vinné sklípky, v Čechách dostává přednost pivo. Možná i proto uspořádala radnice v Liberci soutěž pivovarů k obnovení provozu svého sklípku v centru města. Rekonstrukce se ujali mladí architekti ze studia Raketoplán.

Deset kamenných sloupů nese čtyři kupole. | foto: Lukáš Pelech

Vítězem soutěže se stal Pivovar Svijany, jehož vedení se rozhodlo vytvořit z původní restaurace dokonce svou první vlajkovou loď. Při určování koncepce nového pojetí restaurace Radniční sklípek bylo nutné vyřešit jak exteriér se vstupem, tak interiér. Od samého začátku návrh vznikal v úzké spolupráci se samotným sládkem pivovaru Svijany Petrem Menšíkem.

„S pokorou k věku restaurace jsme ´upletli´ liberecké staré dámě žlutou šálu, kterou chceme hned od vstupu nalákat lidi přijít sem dolů. Aby po deseti letech ticha mohli zažít původní velkolepý sál navržený v roku 1888 Franzem von Neumannem v dnešním pojetí,“ říká architekt Pavel Nalezený ze studia Raketoplán.

„Chrámové“ dispozici sálu s bočními salónky dnes vévodí zářivý dlouhý výčep a ocelová konstrukce chladicího boxu se čtyřmi svijanskými tanky.

Dřevěná „žlutá šála“ láká hosty dolů, do sklípku.

Dřevěná „žlutá šála“ láká hosty dolů, do sklípku.

Sami architekti popisují výslednou podobu interiéru docela poeticky: „Horizont pozorovatele protíná sál tenkou blanou. Pod ní ční černohnědá dřevěná skaliska jako široká vana z tmavého dubu. Na hladině plují světla. Skleněné bójky, kotvené na šňůrách ve vrcholcích bělostných renesančních kleneb. Starší i nové červené stoly a lavice rozmlouvají ve společnosti letitých židlí a upíjí světlo každý ze své vlastní lampy.“

Pro dobrý výsledek rekonstrukce je důležité to, že se její autoři snažili zachovat a využít co nejvíce původních prvků, ale v moderní podobě. Velký důraz kladli na osvětlení.

Z exteriéru do sálu

Kamenný portál s dřevěnými dvoukřídlými dveřmi určenými pro vstup osvětluje renovovaná prosklená lucerna s vypískovaným logem provozovny. Pod ní byl osazený do ocelového plechu laserem vyřezaný nápis „Radniční sklípek“ osvětlený LED pásky.

Před stávajícími dveřmi je umístěn uvítací prvek, který zároveň plní funkci mříže. „Je startovním prvkem ´dřevěné stuhy´, která odsud vtéká do interiéru celého vstupního prostoru a navádí návštěvníky k portálu sklepního sálu,“ vysvětluje architekt Radek Vaňáč ze studia Raketoplán.

K původnímu vybavení přidali architekti nové kusy nábytku v červené barvě.

K původnímu vybavení přidali architekti nové kusy nábytku v červené barvě.

Hlavní sál je chloubou celého Radničního sklípku. Vídeňský architekt Franz von Neumann jej navrhl ve stylu zaalpské renesance (1888 až 1893), a i přes některé interiérové zásahy si udržel svou prostorovou i materiálovou podstatu.

Podle dobových fotografií byl původně prostor sálu spojitý, tedy nedělený na křídelní salónky. Stěny a klenby sálu i jeho vstupních prostory se mohou pochlubit velmi kvalitní štukatérskou prací, která navazuje na původní architektonický návrh.

Zasedací pořádek sálu vychází částečně z jeho původního rozložení. Jednotlivé pozice stolů jsou ukotvené v prostoru a podél stěn s lavicemi. „Každý návštěvník by si tu měl ideálně najít svou židli, svůj kout. Stoly s židlemi je možné seskupovat i do jiných uspořádání,“ popisuje Vaňáč. Židle nesou značku TON.

„Srdcem“ sklípku je výčepní pult.

„Srdcem“ sklípku je výčepní pult.

K původnímu nábytku však přidali architekti i nový, jasně jej odlišuje výrazná červená barva. Stoly v této barvě mají horní desku z dubového masivu, ale podnoží je z ocelových trubek upravených polyuretanovým nástřikem.

Pro stoly určené ke konzumaci ve stoje byl použitý stávající mobiliář Radničního sklípku, ovšem s několika úpravami. Pod nohy a trnož navrhli architekti podsadu z ocelových trubek. Přibyly i nové lavice.

Osvětlení odpovídá dnešnímu standardu

Fotogalerie

Původně prostor osvětlovaly lustry osazené skleněnými koulemi na ocelových florálních konzolách. Autoři rekonstrukce se rozhodli použít zavěšená skleněná svítidla kuželového tvaru (svítidla Inhale od české značky Lasvit), které doplnily LED pásky osazené nad římsou dřevěného obložení.

Pásky vrhají světlo směrem vzhůru, celý prostor se tak rozjasnil a získal na svěžesti. Některá svítidla (například v salóncích) zůstala původní, byla však repasována.

I kvůli stávajícímu podlahovému vytápění a snadné údržbě byla při rekonstrukci použita vinylová krytina Tarkett s dekorem dřeva (Old Oak). Pouze do Primátorského salónku byl položený nylonový koberec, a to kvůli lepší akustice, tento prostor se totiž využívá pro jiný typ stolování a společenských událostí než restaurace.

Novoborské „paroží“ od Lasvitu představuje nádhernou světelnou dominantu prostoru.

Novoborské „paroží“ od Lasvitu představuje nádhernou světelnou dominantu prostoru.

Srdcem restaurace je výčep

Nosnou konstrukci pultu výčepu a chladícího boxu s tanky tvoří ocelové prvky. Válcované profily jsou přiznané a svým charakteristickým tvarem a průřezem představují reminiscenci starých časů. „Spoje jsou svařované a šroubované, zejména u pohledových jsme dbali na jejich kotvení šrouby, které konstrukci propůjčují něžnost starých časů radnice,“ upozorňuje architekt Nalezený.

Bloger roku 2014

Zajímavou dominantu představují zavěšená svítidla od firmy Lasvit typu Press, která jsou spuštěna na výčep z ocelové konzoly. LED zdroje použili architekti na dosvícení klenby nad chladícími boxy.

Studio Raketoplán přistupovalo velmi citlivě k zachovaným prvkům i původní koncepci. To se odrazilo třeba i na toaletách. „Vybavení toalet respektuje meziválečná léta, možná lépe řečeno předválečná, kdy byl kladen důraz na řemeslný detail. Vybavení toalet jsme proto směřovali k roku 1930, kdy se používala oktogonální umyvadla či WC s viditelnou nádržkou umístěnou nad toaletou. Baterie jsou mosazné, z logiky věci v pivovarském materiálu,“ popisuje architekt Vaňáč.

K původnímu vybavení přidali architekti nové kusy nábytku v červené barvě. Desky stolů jsou z dubového masivu, podnoží z ocelových trubek. Židle nesou značku TON.

K původnímu vybavení přidali architekti nové kusy nábytku v červené barvě. Desky stolů jsou z dubového masivu, podnoží z ocelových trubek. Židle nesou značku TON.

Autoři interiéru

Studio Rakektoplán: tým - Radek Vaňáč, Pavel Nalezený, Samuel Nekola, Marek Nedělka, Šimon Marek, Adam Šustek a Vendy Urbanová

Realizace Radničního sklípku: 09/2014 - 12/2014
Užitná plocha: 455 m2
Investor: LIF a.s., Liberec; Pivovar Svijany a.s.
Hlavní dodavatel: Termil a.s., Jablonec nad Nisou
Nábytek a kovářské práce: studio VDesign, Václav Dvořák, Sychrov
Restaurátorské práce: Stefan Shamilyan, Janov nad Nisou
Truhlářské práce:Truhlářství Nedvěd, Hluboká nad Nisou
Svítidla: Lasvit a.s., Nový Bor
Návrh a výroba uniforem: Rodná Hrouda

Studio Raketoplán je tým kamarádů z Liberecké školy architektury.
Jeho cílem je uvádět prostředí do pohybu, nabízet lidem dobré pozadí pro život i snění.

V roce 2014 získalo studio ocenění Grand Prix Obce architektů v kategorii Rekonstrukce. Bylo rovněž nominováno na prestižní cenu Yakov Chernikhov Prize 2014.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.