Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ze zdevastovaného rodinného domu je moderní stavba s krajkovou fasádou

  1:00aktualizováno  1:00
Majitel koupil malý dům se zahradou v dezolátním stavu, byť stojí v jedné z nejelegantnějších pařížských čtvrtí. Neobydlená stavba chátrala již řadu desetiletí, zbourat ji chtěl už v roce 1860 baron Haussmann v rámci přestavby Paříže. Nový majitel ji však proměnil ve skvělé minimalistické bydlení.

Část nábytku byla vyrobena na míru. | foto: Hervé Abbadie

Dům naštěstí přežil. Původní plán na jednoduchou dostavbu vzal za své, protože se musel kvůli špatnému technickému stavu zrekonstruovat od základů. Projektu se ujal zkušený tým architektů ze studia Moussafir Architectes.

Celá jižní strana fasády musela být stržena, zato severní a východní byla zcela zachována, protože šlo o chráněnou památku. Pro zvětšení stavebního prostoru majitel přikoupil přilehlý pruh pozemku.

Dům byl desítky let neobývaný a chátral.

Dům byl desítky let neobývaný a chátral.

Hned od počátků bylo nutné překonat několik překážek a najít nová řešení. Místo totiž spadá do záplavového území, proto základy tvoří nově betonové pilíře, které nesou ocelové nosníky, a zpevňují tak celý dům.

Zadání na interiér bylo prosté a jednoduché. Nový majitel požadoval velké plochy, spojený prostor s přirozeným světlem, žádné příčky a zbytečnosti. Prostě moderní domov, který splňuje požadavky na bydlení v 21. století.

„Proto je nakonec interiér spojený do jednoho prostoru přes všechny patra. Rozděluje je jen takzvané jádro, ke kterému jsou napojeny jednotlivá patra, tak jako strom má své větve,“ vysvětluje pro iDNES.cz architekt Jacques Moussafir.

Jedním z důvodů pro toto řešení bylo maximalizovat vnitřní prostor a ničím jej nezatěžovat. Srdcem celého domu je tak jedno velké schodiště, které spojuje všechny prostory. Vše je uspořádáno v logické posloupnosti: kuchyň se otevírá přímo do jídelny, soukromá kancelář je od obývacího pokoje vzdálená pouze šest kroků, ložnice a koupelna obsadily nejvyšší „patra“. Z každého poschodí jsou „viditelné“ alespoň dva další pokoje.

Architekt Moussafir využil vlastně slavný raumplan architekta Loose, tedy prostorové řešení obývacích místností podle pater, dramatické odstupňování výšek jednotlivých místností probíhá kolem centrálního schodiště.

Architekt Moussafir využil vlastně slavný raumplan architekta Loose, tedy prostorové řešení obývacích místností podle pater, dramatické odstupňování výšek jednotlivých místností probíhá kolem centrálního schodiště.

Architekt Moussafir využil slavný raumplan architekta Adolfa Loose, který představuje prostorové řešení obývacích místností nikoliv v ploše, ale podle pater. Raumplan je založený na dramatickém odstupňování výšek jednotlivých místností podle jejich funkce i symbolického významu, komponovaných kolem ústředního schodiště.

Jak se rodí srdce domu

Může se hodit

Hledáte bydlení svých snů. Vyberte si vysněný dům z pestré nabídky na Reality.iDNES.cz.

Jádro budovy nechal architekt obložit dřevem s tepelnou úpravou, použil poměrně vzácnou dřevinu (robbinia tmavá), a to jak na obklad stěn, tak i na podlahy. „To byl barevný a materiálový základ, od kterého jsme se odrazili i při dalším vybavení interiéru. Je to materiál, který vytváří příjemnou a pohodovou atmosféru,“ dodává architekt Moussafir.

Ostatní prvky v interiérech představují kontrast vůči dřevu a mají spíše chladný „charakter“. Společně vytvářejí příjemnou kompozici. Vybavení interiérů proběhlo ve spolupráci s rakouskou manufakturou z městečka Admont. Ta z dřevěného obkladu „ušila“ dokonale padnoucí oblek na vnitřní ocelové nosníky a konstrukce.

Dům po rekonstrukci se zcela proměnil, zdobí jej „krajkové“ ocelové žaluzie, ty lze však zcela otevřít.
Dům po rekonstrukci se zcela proměnil, zdobí jej „krajkové“ ocelové žaluzie.

Dům po rekonstrukci se zcela proměnil, zdobí jej „krajkové“ ocelové žaluzie, ty lze však zcela otevřít.

Exteriér budovy je také netradiční. Navzdory jižní orientaci je průčelí dostatečně (někdy až příliš) chráněno od přímého denního světla okolními vysokými budovami a stromy. K získání maximálního přirozeného světla pro interiér proto tvoří průčelí budovy velké prosklené plochy.

Lze je však zastínit netradiční žaluzií. Laserem byly do ocelových plechů vyřezány nejrůznější vzory, jako inspirace pro ně posloužila stromová zeleň. Ocelové žaluzie tak vytvářejí podobné světlo a stínové efekty, jako když slunce svítí mezi stromy.

Zeleň vstoupila do domu i v podobě barevně výrazných doplňků.

Zeleň vstoupila do domu i v podobě barevně výrazných doplňků.

Majitel je mladý muž (vpravo), schody ho tak ještě dlouho nebudou trápit.

Majitel je mladý muž (vpravo), schody ho tak ještě dlouho nebudou trápit.

Technické informace

Obytná plocha: 153m² + 17m² terasa
Rozpočet: 850 000 € bez daně
Dokončeno: prosinec 2011

Základy: betonové piloty, betonový suterén, ocelová nadstavba
Materiály: dřevěné podlahy a podlahové topení; stropy a obložení upevněné na SDK, stropy a podlahy ve vyšších patrech: robbinia tmavá, podlahy v nižších patrech epoxidová pryskyřice, ocelové plechy a zábradlí z nerezové oceli, ocelové střešní květináče
Výplně otvorů: dřevěné okenní rámy v nové ocelové konstrukci, elektricky ovládané žaluzie z lakované oceli

Investor: Eric de Rugy
Adresa: 22, rue Jacob, 75006 Paris, France

Architekti:
Moussafir Architectes - Jacques Moussafir, Alexis Duquennoy (projektový manažer), Na An

Autoři:
Témata: Bydlení


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.