Zbrusu nová jsou na míru vyrobená okna v celém domě a veškeré osvětlení.

Zbrusu nová jsou na míru vyrobená okna v celém domě a veškeré osvětlení. | foto: Coppin Dockray

Moderna sluší i venkovu. V ikonickém domě se zablácených holínek nebojí

  • 17
Domek z roku 1964 stojící ve svahu v malé anglické vesničce Ansty je záměrně nenápadný, ale nenudí. Největší pozornost poutá střecha, která skvěle kopíruje okolní terén. Modernizace kvalitní architektonické stavby se ujalo studio Coppin Dockray.

Venkovský dům navrhl na parcele s rozestavěnými základy jiného domu v roce 1964 architekt David Levitt, v sedmdesátých letech přibyla další samostatná budova ateliéru.

Tu už měli na svědomí manželé a slavní architekti Alison a Peter Smithsonovi. Vlastnili rekreační sídlo nedaleko a brzo se s majitelem vilky, Rogerem Rigbym, spřátelili, navštěvovali se a nakonec je požádal o sousedskou výpomoc.

Architektonický modernistický klenot s idylickým výhledem na zelené kopečky a vesnický kostel, obklopen zeleninovými a bylinkovými záhonky, ale zůstával historiky a milovníky architektury dlouho opomíjen. Nejen kvůli odlehlé adrese, ale i minimu materiálů, které by byly o vile publikovány.

Velká změna nastala před šesti roky, kdy se dům dostal do nabídky realitní kanceláře Modern House, která nabízí jen výjimečné a luxusní nemovitosti. Z velkého počtu zájemců si prodávající vybral mladou architektku, Sandru Coppinovou, která k domu už od první chvíle přistupovala s náležitou úctou.

Prvních pár let se ve vile nepohnula ani cihla. Stavba začala být velmi náročná na údržbu a nová majitelka se rozhodla pro modernizaci a nepatrné rozšíření vily.

Londýnské architektky Sandra Coppinová a Bev Dockrayová společně netvoří jen posledních pět let, kdy se profesně spojily pod značkou Coppin Dockray. Seznámily se už při studiích na vysoké škole a celou dekádu spolu pracovaly ve studiu Nialla McLaughlina.

Při realizaci obřích projektů se jim zastesklo po komornější atmosféře soukromých domů, vilek a bytů, butiků a bister a změnily směr. Jejich charakteristickým rukopisem je moderní a svěží architektura, které ale nechybí teplo domova a pocit opravdové zabydlenosti. Dokončené projekty studia jsou důkazem, že pod pojmem současná architektura netřeba vidět jen lesknoucí se bílé plochy a minimalismus.

Coppinová měla obrovskou výhodu: o domě měla mnoho nastudováno, pár let v něm už po koupi žila a jde přesně o druh stavby, jaký je jejímu vkusu nejbližší. Bylo ale zapotřebí obstarat řadu ryze praktických věcí, jako je zateplení domu, izolace nebo výměna elektroinstalací, na štíru byla vilka s hygienickým zázemím.

Zbrusu nová kuchyňská linka plně souzní s duchem stavby.

Nové jsou tak koupelny i tepelné čerpadlo, celý interiér ateliéru, využívaného také jako pokoj pro hosty. Přibyla nová kuchyňská linka, nábytek i podlahy. Zbrusu nová jsou na míru vyrobená okna v celém domě a veškeré osvětlení. Architektkám se podařilo přenést dům do dvacátého prvního století i tím, že mu snížily emise uhlíku o osmdesát procent.

Domu vévodí dřevo, kámen a nerezová ocel. V interiéru jsou použity výhradně přírodní barvy, textilní materiály byly vybírány s velkou péčí a ohledem na ekologickou a také snadnou udržitelnost. Jemnou extravagancí je celoskleněný sprchový kout, obrácený do zeleně zahrady.

Citlivá rekonstrukce vyšla v přepočtu zhruba na sedm milionů korun. Investice se vyplatila. Ačkoliv rodina Coppinové původně plánovala objekt využívat jen jako víkendový dům, přirostl jim k srdci natolik, že ve vile tráví větší část roku.

Před dvěma lety dokončená revitalizace získala řad ocenění na světových i britských architektonických soutěžích. Celková rozloha domu včetně samostatného ateliéru je sto šedesát pět metrů čtverečních.

, pro iDNES.cz