„Na začátku našeho hledání jsme si vytipovali v Praze tři lokality, kde by se nám líbilo. Všechny jsou u řeky. Když jsme objevili a navštívili byt v Karlíně, nebylo co řešit. Měl pro nás esprit. V Karlíně jsme mimo jiné bydleli už za studií. Věděli jsme, jaký je, a proto jsme se pro něj rozhodli,“ říká Markéta.
Prostorný světlý byt je v předposledním patře a má 107 metrů čtverečních. Z oken je krásný výhled na Prahu. Původně v bytě žili starší manželé, nepotřebovali tři ložnice, jako rodina s dvěma malými dětmi, proto jim také vyhovovala kuchyně zabírající celou jednu místnost s oknem. Dispozice 3+1 rodině nevyhovovala, manželé potřebovali byt předělat na 4+kk. S žádostí o proměnu bytu se obrátili na architektku Barboru Kopečnou.
Proměna bytu v Karlíně |
„Bára je vnímavá, má vkus, styl a cit pro netradiční řešení. Mimo to zkušenosti a výborné reference. Známe se dlouho a věděli jsme, že si budeme rozumět a s jejím řešením budeme spokojeni. Vše se potvrdilo, spolupracovalo se nám dobře,“ vysvětluje Markéta.
Nejdůležitější změnou v bytě bylo přesunutí kuchyně tak, aby navazovala na obytný prostor. Za kuchyní vznikla šatna, která propojuje ložnici s koupelnou. Přemístěním kuchyně získal byt druhý dětský pokoj. Kompletní přestavby se dočkala i koupelna a záchod. Ty ale zůstaly ve středním traktu bytu.
V některých místech bylo nutné doplnit nebo kompletně vyměnit podlahy. V bytě jsou také nové repliky původních interiérových dveří. Také bylo nutné vyměnit okna, protože starými dovnitř zatékalo. Během rekonstrukce se přesunul kotel a trubky od topení zasekali řemeslníci do zdí. Modernizací prošly také rozvody elektřiny a vody. Nová je také kanalizace a svislé potrubí.
Zajímavostí je černá kuchyně, která byla nápadem architektky Kopečné. Kuchyně je skrytá v nice, nevyčnívá, neruší obytný prostor, přesto je na dosah. Není odtržená od společenského dění, ale nikdo o ni v obytné části nezakopává. Místnost osvětluje okno přes ložnici, které lze zatáhnout.
„Naše černá kuchyně je taková vložená černá krabička do velkého světlého obýváku. To se nám líbilo. Kontrast, linie, řez. Mimo to černá barva v kuchyni působí velmi útulně. A slovní spojení „černá kuchyně“ v moderně pojatém bytě. To všechny trochu vyvede z míry,“ vysvětluje Markéta.
Koupelna je navržená tak, aby ladila se starým domem a zároveň bude majitele bavit. Manželé společně s architektkou vybrali dlažbu od firmy Archtiles, která dodává ručně vyráběnou dlažbu Winckelmans v různých formátech a barevných odstínech.
Zvolený tvar hexagonu vytváří na podlaze černobílé kytky. Tmavší vzor je v koupelně doplněný bílými stěnami, světlejší podlaha na WC kontrastuje s černými stěnami. Stejné je to s topením, v koupelně je bílé a na toaletě černé. Jde o hru černé a bílé. Do koupelny se vešla vana i otevřený sprchový kout, který je s pračkou částečně schovaný za zdí s umyvadlem. Vana je rovněž obložena mozaikou Winckelmans.
Byt je zařízený nábytkem z předchozího bytu v Podolí, některé kousky jsou z bazaru, něco po babičkách, ložnice je z aukčního portálu. Předsíň architektka záměrně navrhla tak, aby se do ní vešla pohovka od návrháře Jindřicha Halabaly, kterou majitelé zdědili. Minimum věcí dokupovali. Kromě kuchyňské linky, které je z IKEA, pracovní deska je vyrobená na míru od truhláře. Koupelna ještě čeká na police.
„Rekonstrukce bytu trvala půl roku, ale výsledek rozhodně stojí za to. Její cena v číslech je nepodstatná. Vážíme si toho, že Bára Kopečná brala v úvahu náš rozpočet. Ne každý se ho dokáže držet a zvážit, do čeho je podstatné zainvestovat a do čeho třeba až o několik let později,“ uzavírá Markéta.
Barbora Kopečná (1977)
Praxe:
|