V prostorách školy jsou sedací ostrůvky, které lákají ke krátkému odpočinku.

V prostorách školy jsou sedací ostrůvky, které lákají ke krátkému odpočinku. | foto: Rosan Bosch Studio a Kim Wendt

Komenský by zíral. Škola pro 21. století je skutečným mistrovským dílem

  • 38
Stockholmská mezinárodní škola Vittra potřebovala zařídit své nové prostory, a oslovila proto známou nizozemskou architektku Rosan Boschovou. Ta pro žáky vytvořila hravé a inspirující školy, ve kterých není ani jedna klasická třída.

Místo obvyklého půdorysu centrální chodby, na kterou navazují jednotlivé uzavřené třídy a kabinety, se budovy soukromé školy Vittra pyšní propojenými výukovými zónami, které střídají klidové části.

Právě na unikátním propojení práce a hry, žáků a studentů různých věkových kategorií a podpoře vlastní tvořivosti je celý koncept školy postaven. Výchova se soustředí na rozvíjení sociálních vazeb a kontaktů mezi dětmi, osvojování nejen znalostí, ale i praktických dovedností.

Školy Vittra jsou úplně jiné

Po úspěchu první z trojice škol vypracovalo designérské studio Rosan Boschové manuál, podle kterého začal investor zařizovat i další školy. Aktuálně jsou dokončeny tři pobočky a díky stále sílícímu zájmu rodičů a dětí jsou v plánu další.

Vedení školy si studio designérky Boschové vybralo pro realizaci školních interiérů v návaznosti na hravé kanceláře, které vytvořila pro společnosti Google a Lego.

Povedlo se jí setřást korporátní nudu a šeď a připravila pro pracovníky neotřelé prostředí, které v sobě skrývá desítky praktických detailů, které umí unylé dny v práci mile obohatit a práci ulehčit. Stockholmská síť škol zaměřená na děti cizinců si přála připravit prostředí podobně bohaté na podněty, kam se budou s radostí vracet.

Ve třech pobočkách školy vyrostly velkorysé propojené prostory rozdělené na jednotlivé výukové zóny. Ty nesou názvy jako Taneční studio, Babylonská věž, Hora nebo Laboratoř.

Mezi nimi jsou umístěny samostatné studijní niky a bloky, ve kterých se mohou žáci koncentrovat nad složitějšími úkoly, vypracovávat písemné práce nebo jednoduše strávit potřebný čas sami se sebou. Nechybí ani prostorné a praktické šatny se sociálním zázemím, součástí škol je i kuchyňka s jídelnou.

Učitelé sice mají vlastní malý kabinet, ale většinu času tráví mezi žáky a studenty.

Jednotlivé zóny jsou odlišeny nejen nábytkem a zařízením, ale i barevně. Místa, kde mají být žáci kreativní, hýří bezpočtem odstínů, materiálů a tvarů, zatímco v zónách určených k soustředění a samostatné práci najdeme vybavení v elegantních a jasných parametrech a ve strohé černobílé kombinaci.

Stejně důležité jsou i hraniční zóny, které nepatří ani do jedné z těchto dvou kategorií a slouží jen ke krátkému odpočinku. Boschová se nebojí v interiéru překvapit i neobvyklými prvky, které by málokdo spojoval s dětmi a školním zařízením. Do jídelny v pobočce ve čtvrti Södermalm, kterou navštěvuje 350 dětí a vznikla v historické budově z devatenáctého století, umístila lustry z křišťálového skla.

"Rosan Boschová vytvořila takové vzdělávací prostředí, které nám pomáhá převést naše pedagogické vize do reality," řekla iDNES.cz Annica Angellová, ředitelka školy v Södermalmu. "Studenti si díky ní mohou vybrat prostředí, ve kterém jim bude v dané chvíli nejlépe a bude se jim tam dobře pracovat," dodává.

Prezentace a výuka může bez problémů probíhat i v jídelně.

Jednotlivé prostory se odlišují nábytkem i barevností.

Žáci jsou rozdělení na tři základní věkové skupiny, ale během samotné výuky i odpočinku se rozdíly často stírají a děti tráví čas pohromadě. Učitelé sice mají vlastní malý kabinet, kde mohou nabrat síly, ale přesto tráví většinu času mezi studenty a žáky.

V klidových místech mohou opravovat písemky nebo se připravovat na další výuku. I v této zdánlivé maličkosti lze najít jednu z pedagogických metod, které Vittra využívá. Práce ve společnosti dětí dospělým autoritu nijak nepodrývá, naopak děti získávají další a reálnou motivaci k práci a studiu.

, pro iDNES.cz