Rady a porady

Dnem 1. 1. 2001 nabyla účinnosti vyhláška k provedení zákona č.
Dnem 1. 1. 2001 nabyla účinnosti vyhláška k provedení zákona č. 406/2000 Sb., zákon o hospodaření energií. Prosím o informaci, zda je vydána tato vyhláška §6, odst. 1, 2, 3, 7, 8. Pokud ano, jaké je její číslo, kdy nabývá účinnosti a kde byla uveřejněna. Pokud ne, jaký je další postup a výhledové řešení. Jak má být chápána výjimka z ustanovení § 6, odst.8, uvedená pod písmenem c).
J. K. Kopřivnice

Vyhlášky k tomuto § zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií, který vstoupil v účinnost dnem 1. ledna 2001, se připravují a existují v návrzích, které se připomínkují. Budou upřesňovat řadu povinností výrobců energie, dále těch, kteří energii přenášejí a distribuují, ale i vlastníků bytových domů, rodinných domů a řadových domů. Těch se tyto povinnosti budou týkat jen v případě výstavby nového objektu nebo v případě zásahu do částí ovlivňujících spotřebu energie, které podle stavebního zákona vyžadují stavební povolení. Například v případě výměny zdroje tepla k vytápění a k přípravě teplé užitkové vody bude nutné k žádosti o stavební povolení v rámci předkládané dokumentace předkládat rovněž řadu údajů prokazujících splnění technických parametrů nejen vlastního kotle, ale i celého objektu. Z technických parametrů, které má zákon na mysli, budou vyhlášky rozvádět veličiny obsažené v příslušných technických normách, z nichž nejdůležitější jsou předpisy pro výpočet tepelné ztráty objektu, požadavky na dodržení tepelného odporu stěn a výplní okenních a dveřních otvorů, požadavky na dodržení celkové tepelné charakteristiky objektu, celkové měrné spotřeby tepla k vytápění za rok a podobně. Z povinnosti dodržet tyto závazné parametry se bude moci stavebník vyvinit jen za podmínek stanovených zákonem. Výjimku musí buď potvrdit energetický auditor, který je považován za objektivní autoritu, nebo státní orgán památkové péče. Dojde tedy k výraznému zpřísnění oproti stávajícímu stavu, kdy stavební úřady povolovaly i stavbu domů výrazně energeticky ztrátových. Tento zásah do práv stavebníka je v zákonu motivován celospolečenským zájmem šetřit prvotními zdroji energie, kterých má naše republika málo, a také šetřit životní prostředí, které je využíváním těchto zdrojů výrazně poškozováno. Úmysl zákonodárce uvedený v § 6 odst. 8 písmeno c) je třeba chápat přesně v dikci zákona, která je zcela jasná a mimo veškerou pochybnost. Pokud se alespoň dvě třetiny nájemníků nebo vlastníků bytů rozhodnou konsensem, že se v domě budou dodržovat pravidla pro vytápění a přípravu teplé užitkové vody odchylná od vyhlášky, musí se tím vlastník řídit, ale jen za dvou předpokladů: že nebudou překročeny limity stanovené vyhláškou a nebude ohroženo zdraví a majetek. Tyto dvě brzdy tedy omezují rozhodnutí dvou třetin a zaručují, že nebude plýtváno energií nebo na druhé straně nadměrným šetřením poškozováno zdraví bydlících a majetek v domě (bydlících i vlastníka).