Rady a porady

- V domě se čtyřiadvaceti byty si koupilo osm rodin byt do osobního vlastnictví, včetně nás. Do koupě jsme investovali nemalou částku a těšili se, že nebudeme muset platit nájem. Jaké však bylo naše překvapení, když obec po nás chtěla stále nájem, a dotklo se nás i jeho zvýšení. Proto by nás zajímalo, zda si můžeme najít nějakého nového správce, se kterým se dohodneme jen na příspěvku do fondu oprav. Co se stane, když nájem přestaneme platit?
Mohou si majitelé osmi zprivatizovaných bytů založit vlastní družstvo a sami si hospodařit? Obec po nás chtěla zaplatit 500 korun za zápis do katastru nemovitostí. Měla na to nárok?
M. M., VOLARY

Váš dotaz je typickou ukázkou malé osvěty a neinformovanosti občanů o problematice bydlení. Převodem osmi bytů do osobního vlastnictví ve vašem domě vzniklo společenství vlastníků podle zákona číslo 72/1994 Sbírky s devíti členy s různým podílem na rozhodování. Majoritním vlastníkem zůstalo město. Můžete si sice založit vlastní družstvo z členů vlastníků bytů, na rozhodování společenství vlastníků to však prakticky nebude mít žádný vliv. Dům musí mít jednoho správce a ten může být odvolán či ustaven jen na základě souhlasu nadpoloviční většiny všech hlasů vlastníků společenství. Město ve vašem případě disponuje nadpoloviční většinou hlasů. Je třeba si však uvědomit, že vlastníci bytů musí platit zálohy na služby spojené s bydlením, podíl daně z nemovitosti, podíl z pojistného, poplatek za správu objektu, a nikoliv pouze příspěvek do fondu oprav. Vlastnictví nezakládá jen práva, ale i povinnosti. Při prodeji jednotek do vlastnictví je třeba si uvědomit, že kupující bude povinen uhradit náklady spojené s převodem vlastnictví kromě daně z převodu nemovitosti, kde je pouze ručitelem.