Police a závěsné skříňky byly vyrobené na míru, dřevěný stůl je z Kare stejně...

Police a závěsné skříňky byly vyrobené na míru, dřevěný stůl je z Kare stejně jako židle, pohovka a konferenční stolky, retro křesílko je z Retronauta. | foto: Jaroslav Kvíz

Jak se bydlí potápěči na půdě: obklopil se starým Karlínem na tapetách

  • 56
Půdní byty představují při budování velkou výzvu. Pro majitele i pro architekta. Pokud však přijde po letech nový majitel, bývá nutná proměna. To je i případ malého podkrovního bytu ve starém domě v Karlíně.

Může se hodit

Hledáte byt v Praze? Chcete ho koupit nebo potřebujete podnájem? Vyberte si ze široké nabídky na Reality.iDNES.cz.

Realitní kancelář by sice asi tvrdila, že nabízí byt 2+1, ale těžko lze kuchyňku o ploše 3,7 m2, byť s dveřmi a oknem, pokládat za samostatnou místnost. Právě zrušení příčky mezi kuchyňkou a předsíní se stalo hlavní dispoziční změnou půdního bytu o celkové ploše 56 m2.

„Díky zrušení příčky mezi kuchyňkou a předsíní bylo možné kuchyňskou linku protáhnout do sousedního prostoru, a vytvořit tak kromě dalších úložných prostor i místo pro příležitostné stolování u barového pultu,“ vysvětluje architektka Pavla Kosová ze studia 29, která si vzala proměnu interiéru na starost.

Původní stav - obývací pokoj

Kuchyň byla umístěna v miniaturním prostoru.

Původní stav koupelny s toaletou

Svou spolupráci s majitelem si chválí. „Je to muž ve věci vkusu široce rozkročený mezi láskou ke starým, industriálním věcem, což je i důvod, proč si vybral Karlín, a elegancí italského střihu.“

Právě vkus mladého muže, jinak také nadšeného potápěče, ji přivedl k řadě nápadů. Mezi nejvýraznější patří použití zajímavých a na míru vyrobených fototapet podle starých fotografií Karlína, které vytvořilo designérské studio Wal1.

Malý, ale šikovný

Dispoziční řešení bytu nebylo nutné zásadně měnit, pouze se do prostoru otevřela maličká kuchyně. Architektce se podařilo přidat do „předsíně“ i úložné prostory v podobě vestavěné skříně a botníku na míru v předsíni.

Při rekonstrukci se rozšířil i průchod do obývacího pokoje.

U skříně bylo nutné respektovat, že se do spodní části ukládá velký box s těžkými tlakovými lahvemi, bylo tak nezbytné vyhnout se jakýmkoliv lištám či zvýšeným přechodům mezi podlahou v předsíni a skříní.

Kuchyň zůstala dimenzovaná pouze pro jednu osobu, ale podařilo se zde prorazit odvod pro digestoř. Původně byla totiž pouze recirkulační, což v malém prostoru nestačilo. I přes minimální plochu najde majitel v kuchyni vše potřebné, od velké vestavěné lednice s mrazákem, přes vestavěnou troubou až po myčku.

Na čelní stěnu kuchyně byla podle návrhu architektky vyrobená velkoformátová tapeta se starým plánem Karlína. Za sporákem tapetu chrání skleněná deska kotvená nerezovými úchyty.

Retro křesílko v novém potahu je z Retronauta, skupiny nadšenců, kteří nabízejí zrepasovaná křesla z 50. až 70. let či od Jindřicha Halabaly.

Čelní stěna kuchyně zaujme hned při prvním pohledu, je na ní velkoformátová tapeta se starým plánem Karlína, kterou navrhla architektka Kosová. Prostor za sporákem chrání před nečistotou skleněná deska kotvená nerezovými úchyty. Malý prostor kuchyně pak opticky zvětšuje pololesklý bílý lak na hladkých dvířkách.

Obývací prostor v šedé

Původní žlutá výmalba v obývacím pokoji (v přehřívaných půdních prostorách opravdu hodně nevhodná) musela ustoupit bílé a šedé. Stavební úpravy jinak stačilo omezit na vybudování akustické předstěny před mezibytovou příčku za sedačkou. Zvuková izolace mezi vedlejším bytem byla totiž minimální.

Výrazně členitý prostor místnosti si vyžádal nábytek na míru, i když jen v omezené míře. Stačila malá sestava se závěsnými skříňkami.

Bílý lak je zde kombinovaný s dýhou z amerického ořechu. Ta pak barevně odpovídá palisandru, ze kterého je masivní jídelní stůl a konferenční stolky, obojí z nabídky Kare.

Starý Karlín se „propisuje“ do obývacího pokoje díky závěsnému lustru, na němž byla opět využita grafika této pražské čtvrti. Jako barevný akcent místo obrazu použila Pavla Kosová starý školní plakát, a retro křesílko od Retronauta.

V příjemné ložnici si architektka vystačila s velkým lůžkem (Kare) a nočními stolky. Dominantu pokoje představuje na míru navržená a vyrobená velkoformátová tapeta přes celou stěnu s motivem historického Karlína. Obrázek našla Pavla Kosová v majitelově oblíbené knížce, zvětšením vznikla moderní „rozpixelovaná“ grafika.

“To zcela odpovídá majitelovu přání žít obklopen historickými věcmi a zároveň ve zcela moderním prostředí,“ vysvětluje architektka Kosová. Místo skříní má majitel k dispozici šatnu, kam lze vstoupit přímo z ložnice.

Dominantou ložnice je na míru navržená a vyrobená velkoformátová tapeta s motivem historického Karlína. Zvětšeninou z knihy vznikla moderní „rozpixelovaná“ grafika.

Koupelna v novém

Původní nevzhledná koupelna se výrazně proměnila: novou dlažbu i obklady (oboje RAKO) doplnily nové zařizovací předměty, od kapotovaného stojícího WC až po na míru vyrobenou skříňku pod moderní obdélníkové umyvadlo. Truhlář šířku skříňky přizpůsobil délce nástěnného svítidla z IKEA. Ta „dodala“ i roletu, za níž se v nice skrývá pračka a kotel.

Sprchový kout uzavírají dveře z kaleného skla Hüppe. “Kvůli koníčku majitele jsme museli umístit do stropu ve sprše pevný trám, do něhož se upevnil závěs pro těžký neoprén, který musí být před uložením suchý,” vysvětluje Pavla Kosová.

Skříňku pod umyvadlo vyrobil na míru truhlář, má stejnou délku jako svítidla nad zrcadlem z IKEA.

Koupelna po rekonstrukci - obklady Rako, skleněné dveře Hüppe, .za roletou z IKEA je skrytá pračka a kotel.

Na detailech záleží, to dodržela autorka projektu i v koupelně . Místo lišt proto navrhla takzvané kamenické spoje s hranou obkladačky seříznutou o 45 stupňů. Výsledný dojem je tak docela luxusní, i když většina zařizovacích předmětů nebyla nijak finančně náročná.

Autorka projektu

Ing. arch. Pavla Kosová
* 1980
Absolventka FA ČVUT, praxe v ČR a USA. V roce 2010 založila vlastní ateliér
Studio 29. Navrhuje zejména rodinné domy a interiéry s úctou k okolnímu prostředí, respektem k osobnosti klienta a citem pro detail.

„Pracuji především s pokorou... Mým cílem není prosadit své vize. Každý můj projekt je ušit na míru konkrétnímu klientovi, jeho životnímu stylu a jeho vkusu. Chci navrhovat domy, budovy a interiéry, které na první pohled patří tam, kde jsou.“