Centrální jídelna je osvětlená oknem ze světlíku.

Centrální jídelna je osvětlená oknem ze světlíku. | foto: Vavřinec Menšl

Z nudného projektu vytvořil neotřelý půdní byt s nádechem exotiky

  • 13
Majitel nevšedního půdního bytu neustoupil ze svých představ a obklopil se oblíbenými materiály. Nebál se atypického řešení prostoru, svépomocné práce na stavbě ani odvážných kombinací stylů, které podle něj rozhodnou o útulnosti prostředí.

V prostoru půdy s vysokým krovem, kde byla nevyužívaná prádelna, vzniklo pět nových bytů ve dvou patrech. "Rozhodl jsem se jeden z nich koupit ještě v době, kdy se teprve projednávalo stavební povolení. Měl jsem tak možnost v návrhu provést dispoziční změny," vysvětluje architekt Tomáš Klanc.

S původní dispozicí bytu, kterou navrhoval developer, nebyl spokojený. "Sám jsem si vyprojektoval změnu stavby před dokončením a projednal dílčí úpravy na stavebním úřadě a u památkářů. Dokončovací práce interiéru jsem prováděl s vybranými dodavateli i svépomocí. Hlavní změnou byla úprava dispozice a výměna původně navrhovaných střešních oken za tradiční zdroj světla, tedy vikýře," dodává Tomáš Klanc.

Kuchyně je s jídelnou propojená servírovacím pracovním ostrůvkem.

Rovnou ke stolu

"Chodba uprostřed a tři pokoje, to je developerská klasika, kterou jsem mohl mít, kdybych si pořídil byt v paneláku, mám však rád otevřený prostor. V bytě je dostatek úložných prostor v šatnách, takže zbytečnou centrální chodbu jenom proto, abychom mohli samostatně vstupovat do jednotlivých místností, nepotřebujeme," říká majitel bytu.

Z dispozice proto zmizely chodba s předsíní a vystřídala je jídelna umístěná přímo uprostřed hned za vstupem do bytu (řešení v řadě zemí zcela běžné). Intimitu vstupního prostoru chrání bezpečnostní pancéřové vstupní dveře, které se otvírají tak, že z chodby není vidět do bytu. Centrální jídelna je prosvětlena světlem ze světlíku.

Obytný prostor bytu nemá žádné chodby, do jednotlivých místností se vchází přímo.

Kouzlo příběhu

Typ stavby

Půdní vestavba činžovního domu z 30. let minulého století
Užitná plocha: 75 m2, bytová jednotka 3+kk
Vytápění: etážové s plynovým kotlem, doplněné krbovými kamny.

"Z bytu jsem si udělal takovou laboratoř, kde nejdřív vše vyzkouším na sobě, a pak osvědčený výsledek nabízím klientovi," říká s nadsázkou architekt o svém půdním bytě. Tomáš Klanc miluje mix starého s novým, což považuje za tvůrčí motto. Ve svém bytě se jej důsledně držel, dal prostor přírodním materiálům i těm vyrobeným nejmodernější technologií, strojové dokonalosti i půvabu ručního provedení.

Zařízení bytu je navrženo již v projektu stavby tak, aby většina úložných a obslužných funkcí byla vestavěná nebo jinak přímo daná konstrukcí bytu. Vestavné skříně se skryly pod dřevěnými obklady chodeb, interiérové dveře jsou obložkové usazené v líci s obklady a vysoké až do stropu, kuchyňské skříňky stejně jako knihovny byly vestavěné do nik.

Obytný pokoj ve vikýři

Vestavěný nábytek a dveře vyrobili truhláři z firmy TITA. Ostrůvková kuchyň vznikla z vyřazených skříněk z showroomu kuchyňského studia DKKI. Sanitární vybavení koupelen je ze studia Elmat – super.

Svůdná exotika

Bydlení pod střechou má samo o sobě nádech romantiky, přesto může vypadat docela moderně. V tomto případě vsadil architekt ještě na "exotiku". Ojedinělou, poklidnou i příjemně tajemnou východní atmosféru dodávají bytu stylové doplňky, nábytek z masivního teaku, látkové tapety a celkové přírodní barevné ladění celého interiéru.

Místo koberečku v obýváku je použitý originální patchwork z Indie.

Knihovna v pracovně – repasovaná almara z antiku

Dekorativní prvky z Indonésie

Autor návrhu

Ing. arch. Tomáš Klanc (*1975)
- absolvent Fakulty architektury ČVUT Praha, diplomní projekt u prof. Jana Bočana, v průběhu studia dlouholetý náčelník Spolku posluchačů architektury, člen Akademického senátu ČVUT a Akademického senátu Fakulty architektury;
- autorizovaný architekt člen ČKA;
- od roku 1999 majitel architektonického studia Atelier Klanc, které poskytuje kompletní služby v oblasti stavebnictví od architektonických návrhů přes projekty až po organizaci výstavby a dodávku interiérů.

Nic nepřebírá dominantu, vládne tu dokonalá a vyvážená symbióza, v níž architekt pracoval s exotickými kusy jako se vzácným kořením. Pro Tomáše Klance, který rád cestuje, se stala Asie srdeční záležitostí. Z Indonésie si sám dovezl řadu ručně vyrobeného nábytku podle svých návrhů, který vnesl dynamiku také do dalších jeho realizací.

Nepřehlédnutelný je rovněž ručně vyrobený dekorativní textil, patchwork z Indie. V koupelně dělá společnost high-tech sanitě masivní dřevo, zlatavá perleť a nádherná, ručně dělaná mozaika z přírodního kamene z Jávy.

Etážové vytápění je doplněné krbovými kamny.

Zadní pracovní plocha a úložný prostor kuchyně je skrytý za posuvnými dveřmi. Zatažením dveří je rázem celá kuchyně uklizená.

Více se dočtete v časopise Bydlení č. 7/2011.