Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proměna Karlova náměstí: drogy a auta zmizí, nahradí je koncerty a obchody

  1:00aktualizováno  1:00
Náměstí s obrovským parkem, dětskými hřišti, ale i obchody a podzemními garážemi. Takovou podobu by za několik let mělo získat Karlovo náměstí v centru metropole. Na proměně začnou město i radnice Prahy 2 pracovat už letos.

Na Karlově náměstí se do budoucna uvažuje i o vytvoření místa pro pořádání kulturních akcí | foto: vizualizace Praha 2

Zaručit by to mělo memorandum o vzájemné spolupráci, které podepsala starostka Prahy 2 Jana Černochová a pražský primátor Pavel Bém.

"Rádi bychom společnými silami vrátili Karlovu náměstí jeho společenskou, obchodní, dopravní i odpočinkovou funkci, kterou od svého zrodu v rámci Nového Města i celé Prahy plnilo," uvedl Bém.

JAK SE ZMĚNÍ

Přeměna Karlova náměstí bude vycházet z výsledků ideové urbanisticko-architektonické soutěže, kterou loni vyhodnotila radnice Prahy 2. Zvítězily dva návrhy, z nichž jeden navrhuje mimo jiné spojit park podchodem pod Žitnou ulicí a druhý se zaměřuje na omezení dopravy v okolí náměstí.

Proměny, které náměstí čekají, jsou v memorandu rozděleny na krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá opatření. Krátkodobá se plánují na letošek a jsou mezi nimi například zvýšení bezpečnosti na náměstí nebo větší čistota.

"Chtěli bychom tu také zřídit kamerový a závlahový systém," popsal včera místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek.

Komplexní přeměna, na kterou radnice před časem vypsala ideovou soutěž, čeká náměstí až poté, co bude zpracována strategie obnovy náměstí a vypracována projektová dokumentace pro územní rozhodnutí.

V následujících letech pak náměstí čeká nejprve zklidnění dopravy a teprve poté i samotná přeměna. Jak dlouho potrvá a kolik bude stát peněz, zatím není jasné. Prvotní odhady však mluví o částce zhruba 1,5 miliardy korun.

"Do konce roku bychom chtěli vypracovat strategii obnovy a revitalizace Karlova náměstí a vytvořit projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí," řekl včera zástupce starostky Prahy 2 Václav Vondrášek.

Karlovo náměstí se změní v zelenou oázu. Podívejte se na nejlepší návrhy

Projekt, podle něhož se náměstí promění, bude vycházet z výsledků ideové soutěže, kterou na proměnu náměstí vypsala radnice Prahy 2 v roce 2008.

Soutěžní porota, která všech 22 zaslaných návrhů loni posuzovala, se nakonec rozhodla první cenu neudělit. Město a radnice Prahy 2 se tak budou řídit návrhy, které se umístily na druhém a třetím místě.

vyhrály dva návrhy

Návrh č. 1: Náměstí propojí podchod

"Navrhujeme navrátit celému tomuto prostoru jeho společenskou, shromažďovací a oddechově relaxační funkci a oživit jej nabídkou nových zařízení obchodů, služeb i stravování," píší ve své zprávě architekti Vladimír Štulc, Jan Vrana a Kryštof Štulc, kteří jsou autory návrhu oceněného druhým místem.

1. Doprava
Dopravu v okolí náměstí navrhují řešit tak, že zůstanou zachovány příčné tahy tvořené ulicemi Ječná, Žitná a doplňkově i ulicí U nemocnice. V podélném směru by se doprava měla soustředit pouze do jedné silnice v západní části náměstí a prostor před budovami na východní straně náměstí by se stal pěší zónou, do níž by měla povolen vjezd pouze některá auta.

Proměna Karlova náměstí

Druhý vítězný návrh chce zklidnit dopravu na náměstí a vytvořit místa pro obchody. Zmizet by měla tramvajová zastávka z Ječné ulice

2. Parkování
Nedostatek parkovacích míst chtějí řešit vybudováním podzemních garáží pro zhruba 700 aut, do nichž by vedly vjezdy z Žitné ulice a z ulice U nemocnice. Severní a jižní část náměstí by oživila dětská hřiště a v jejich blízkosti by stály i mobilní toalety.

3. Zeleň
Centrální park by se měl podle jejich návrhu propojit a objevit by se v něm měly nové lavičky, informační tabule, odpadkové koše a případně i ukazatele. "Navrhujeme také vybudovat podchod pod Žitnou ulicí, čímž se propojí prostor před Novoměstskou radnicí se střední částí parku," popsal Vladimír Štulc. Krytý prostor by podle návrhu architektů mohl sloužit i pro vznik nových restaurací, obchodů či veřejných toalet.

Návrh č. 2: Doprava pryč

Autoři druhého návrhu, který od poroty získal třetí cenu, zase navrhují odvést z náměstí většinu dopravy, protože jej zatěžuje a brání jeho rozvoji. "Naším záměrem je vrátit náměstí jeho charakter jednotného impozantního prostoru s rušným městským životem, jak bylo historicky koncipováno a užíváno," popisují ve své zprávě architekti Martin Klejna, Michal Šmolík, Radek Zykan a Zuzana Kotlářová.

1. Doprava
Docílit toho chtějí přetrasováním nejen automobilové dopravy, ale i zrušením tramvajové zastávky Karlovo náměstí ve střední části celého náměstí. "Cílem našeho návrhu je posílit roli chodce v prostoru náměstí bez kolizních míst na povrchu," vysvětlují autoři. Automobily by podle jejich návrhu měly zmizet například ze Žitné ulice v prostoru před Novoměstskou radnicí, čímž by se obě části náměstí propojily.

Proměna Karlova náměstí

Návrh, který v soutěži Prahy 2 získal druhou cenu, počítá s propojením všech částí parku pomocí lávek a podchodů. Hlavním prvkem zůstane kašna z 19. století.

2. Parkování
Parkování na náměstí chtějí vyřešit dvěma podzemními garážemi s celkovou kapacitou asi 300 míst. Dalších 200 parkovacích míst nechávají na ulicích po obvodu náměstí.

3. Zeleň
V samotném parku navrhují architekti zachovat maximum vzrostlých stromů a doplnit je o nové. Naopak prořezat potřebují podle nich keře. Dětské hřiště v severní části parku chtějí obohatit o kruhové brouzdaliště a na konec stromořadí před kostelem sv. Ignáce navrhují umístit umělý pramen.





Nejčtenější

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Lamely z kvalitního kompozitu mívají záruku až 25 let. Nevadí jim ani výkyvy
Podvodníci falšují i materiál na terasy. Jak nenarazit

Jaro, slunce, pohoda. Kdo má dům, užívá si ji hlavně na zahradě a pak také na terase u domu. Při jejím pořizování je třeba zvážit výběr materiálů i ochotu...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Dostatek přirozeného denního světla a propojení interiéru s exteriérem celý...
Kuchyň z černého dubu, stůl z betonu. Moderní byt je přesto útulný

Nestává se často, aby byt v novostavbě dispozičně odpovídal individuálním nárokům investorů. A už vůbec není běžné, že i když jejich hlavní požadavek zní...  celý článek

Další z rubriky

Dům graduje směrem k jihu a ze svahu dolů k zahradě s terasou a bazénem. Jižní...
Bydleli v paneláku, proto si přáli dům, který bude hýřit originalitou

Hlavní kritérium, které rozhodovalo o výběru pozemku pro stavbu domu, byl výhled. A co se týče výběru architekta, nejdůležitější byla pro rodinu investora...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...
Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.