Večerní osvětlení

Večerní osvětlení | foto: Dalibor Puchta

Proč Arkády Pankrác vypadají tak, jak vypadají

  • 38
Jejich stavba trvala sedmnáct měsíců, s přípravou ovšem téměř sedm let. Arkády Pankrác vypadají zvenčí relativně nenápadně. Důvod je jednoduchý – architekti měli za úkol přizpůsobit se stavebnímu stylu dané oblasti.

Nová nákupní galerie, kterou navrhl tým projektantů  ve spolupráci s newyorským ateliérem světově uznávaného architekta Richarda Meyera (ten dnes patří v New Yorku mezi hvězdy, jako je například Norman Foster), má kolem 45 000 m² a parkoviště na střeše pro 1 100 vozů. To vše za tři miliardy korun.

Prostor před Arkádami lze velikostí srovnat se Staroměstským náměstím. Na celkový dojem z třípodlažního železobetonového skeletu si však budeme muset ještě počkat.

Arkády Pankrác

Arkády Pankrác

Důvod? Teprve až se dostaví další plánované budovy v těsném okolí, bude pro veřejnost mnohem čitelnější, proč architekti zvolili dané řešení. Třeba i to, jak byla zachována koncepce řešení dané lokality - např. proč osa protíná hlavní vstup s budovou "rozhlasu".

"Na Pankráci stávala rotunda svatého Pankráce, pak barokní kostel. Dnes tu stojí Arkády," vypočítával pražský primátor Pavel Bém při slavnostním večeru. Posun v potřebách lidí prostě změnit nelze. 

Světlo, voda, vzduch

Charakter stavby koresponduje s dalšími budovami, které se na Pankráci nacházejí nebo stavějí. Přehledná hlavní pasáž, které dominuje docela impozantní rotunda s fontánou, tvoří přirozené centrum, v němž se návštěvník snadno orientuje hned napoprvé.

Tryskající voda představuje příjemné oživení, které si návštěvníci vychutnají hlavně v létě.

Fontána v centru střediska

Fontána v centru střediska

"Lidé nemají rádi složité a různě umně tvarované, a tedy složité trasy, v nichž se lehce ztrácejí," tvrdí architekt Pavel Weishaupt z firmy Codeco. To, co působí na první pohled jako úžasná architektonická myšlenka, se totiž v praxi obrací proti návštěvníkovi.

Pokud má nákupní galerie fungovat i jako místo setkávání – a to cílem Arkád je – potřebuje právě jednoduchá a praktická řešení. "Když porovnám Arkády a Palladium, tak prvnímu projektu dávám jasné prvenství," hodnotí architekt Weishaupt.

Velkým přínosem je v Arkádách denní světlo, jež do hlavní "ulice" přináší prosklený strop, pod nímž je zavěšeno i osvětlení pro večer. Lehký a vzdušný ráz celé stavby podtrhuje i množství velkých prosklených ploch nabízejících příjemné průhledy.

Díky prosklenému stropu přichází do interiéru denní světlo

Díky prosklenému stropu přichází do interiéru denní světlo

Design, značky, výběr

Ze 140 specializovaných prodejen je většina věnována módě. Zájemců bylo hodně, vybraných málo. Zatímco u jiných nákupních center stačí projevit zájem a zaplatit nájemné (byť hodně tučné), u Arkád to rozhodně nestačilo.

Předvýběr značek byl hodně důsledný. "Už předem byly dány striktní podmínky, jak má obchod vypadat. Ještě před podpisem smlouvy bylo nutné předložit architektonický návrh prodejny, a to včetně vizualizací," vysvětluje Jan Motlík z firmy Steilmann.

Interiér prodejny Steilmann

Interiér prodejny Steilmann

Kdo neprošel tímto výběrovým řízením, měl prostě smůlu. "Prodejnu nám navrhoval architekt Jürgen Michel, jeho návrh realizovala firma Schleinfenbaum. Rozhodně to neměli jednoduché, interiér je poměrně úzký a dlouhý, takový prostor zákazníka často odradí," popisuje situaci Jan Motlík.

Architekt si pomohl chytrými nápady, které lze využít i v bytovém interiéru: zadní část prodejny výrazně osvětlil a jako dominantu zvolil velkou, osvětlenou fotografii v rámu. Přidal i zrcadlo k optickému zvětšení prostoru.

Návštěvník je tak doslova vtahován dovnitř, a to i pomocí zářících designových lustrů a nízkého sedacího nábytku v módní bílé barvě, který láká k odpočinku. Máte doma obývák jako "dlouhou nudli"? Zkuste si obdobné triky!

Výrazné osvětlení prodejny pomáhá optickému rozšíření poměrně úzkého prostoru

Výrazné osvětlení prodejny pomáhá optickému rozšíření poměrně úzkého prostoru

Garáže na střeše

Návštěvníci zvyklí na podzemní garáže nákupních center mohou být zpočátku rozpačití. Vadí jim i trochu nepřehledný vjezd.

"Během měsíce se doladí značení a dokončí se i některé resty, pak by už nikdo neměl mít problém," tvrdí hlavní architekt Arkád Pankrác Michal Švarcbach ze společnosti ECE, který pracoval na projektu téměř sedm let.

Parkování na střeše pokládá za výhodné. "V případě naší společnosti jde o standardní řešení, výjimečně dnes volíme podzemní garáže. Nejen že jde o investičně výrazně levnější variantu, ale šetříme tak i na provozních nákladech. Nemusí se přivádět složitě vzduch a čistit se, navíc je to výhodnější i z ekologického hlediska," říká zkušený architekt.

Garáže jsou umístěné na střeše

Garáže jsou umístěny na střeše

Ekologický moment vidí v tom, že auta vyjíždějí do horních podlažích v okamžiku, kdy je motor zahřátý a vyjet do určité výšky pro ně není žádný problém. Naopak při odjezdu, kdy motor vychladl a teprve nabíhá, auto snadno sjede dolů.


Projekt Arkády Pankrác

Na konceptu se podíleli architekti ECE (jmenovitě Věra Pernická a celý tým architektů) ve spolupráci s ateliérem Richarda Meyera, který zastupoval především John Eisler, architekt českého původu.

Projekt za přibližně 100 milionů eur vybudovali dva partneři. Unibail-Rodamco (největší evropský investor a developer v oblasti komerčních nemovitostí – v Česku je s ním spojeno např. nákupní Centrum Chodov nebo Černý most).

Druhým je společnost ECE (plánuje, realizuje, pronajímá a spravuje nákupní centra v Evropě a Kataru – 10 000 obchodů s prodejní plochou 3 miliony m², mezi jinými třeba galerii Vaňkovka v Brně).

Arkády Pankrác měla na starosti společnost ECE Projektmanagement Praha, s. r. o., ve spojení s akciovou společností Spojprojekt. Generálním dodavatelem celé stavby byla  firma Strabag. 

Základní kámen byl položen 20. června 2007, otevření  pro veřejnost se uskutečnilo 14. listopadu 2008.

Pohled na Arkády shora

Pohled na Arkády shora