Koncem léta nám manželovi rodiče řekli, že sousedka v seniorském věku, která...

Koncem léta nám manželovi rodiče řekli, že sousedka v seniorském věku, která bydlí ve stejném domě jako oni, se stěhuje k synovi na Moravu a plánuje svůj byt prodat,“ říká Andrea. | foto: Profimedia.cz

Smlouvu sepsali podle internetu. Šokující dopis z katastru vše změnil

  • 484
Andrea a Jiří Koubkovi z Jihlavy si koupili byt přímo od sousedky rodičů. Kupní smlouvu sepsali podle internetu a peníze poslali na účet prodávající. Kvůli chybám katastr řízení zastavil. Prodávající mezitím prodělala mozkovou příhodu a není schopna právních úkonů. Manželé nemají byt ani peníze.

„S manželem jsme se seznámili před pěti lety na vysoké škole. Po svatbě na podzim roku 2014 jsme začali přemýšlet o vlastním bydlení. Měli jsme něco našetřeno a moji rodiče nám slíbili, že nám zbylé peníze půjčí, abychom si nemuseli brát hypotéku,“ říká Andrea Koubková.

„Občas jsme projeli realitní weby na internetu. Čas nás netlačil, nikam jsme nepospíchali. Koncem léta nám manželovi rodiče řekli, že sousedka v seniorském věku, která bydlí ve stejném domě jako oni, se stěhuje k synovi na Moravu a plánuje svůj byt prodat,“ vysvětluje Andrea.

Mladí manželé začali o této nabídce vážně uvažovat. Prodávaný byt byl totožný s bytem rodičů, pouze o dvě patra výš. Věděli, že by jim po drobné modernizaci vyhovoval. Obrátili se proto na prodávající a sdělili jí svůj zájem.

„Byla nadšená. Říkala, že bude mnohem radši, když byt prodá někomu, koho dobře zná. Dohodli jsme se, že převodové formality vyřídíme bez advokátů. Peníze jsme měli připravené v hotovosti a navíc jsme si navzájem naprosto důvěřovali. Během několika dní jsme s manželem napsali kupní smlouvu podle vzoru na internetu, všechno společně podepsali, odnesli na katastr a bylo hotovo,“ popisuje rychlý proces Andrea.

„Nemovitost samozřejmě jde koupit bez zapojení makléře. Pak je ale nutná velká obezřetnost. Rozhodně nedoporučuji používat univerzální vzory smluv, které jsou k dispozici na internetu. Každá transakce je svým způsobem unikátní a riziko chyby veliké,“ upozorňuje Alena Wenigrová ze společnosti Alisen.

Pak se vše změnilo

Andrea a Jiří se s prodávající domluvili, že nebudou dávat prodejní částku nikam do úschovy, a druhý den po podepsání smlouvy poslali peníze přímo na účet seniorky. Koubkovi následně dostali klíče od nového bytu a mohli se stěhovat.

„Byla jsem šťastná a zároveň pyšná, že jsme to takhle snadno a rychle zvládli. A to navíc naprosto sami, bez realitní kanceláře nebo jiných poradců. To jsem ještě netušila, co nás čeká,“ přiznává Andrea.

Kde byla chyba

Ve smlouvě byla špatně specifikována nemovitost. Manželé Koubkovi se tedy obrátili na prodávající s tím, že bude nutné do katastru podat smlouvu novou. Tu však prodávající vzhledem ke svému zdravotnímu stavu není schopná podepsat.

Alena Wenigrová

Asi po pěti týdnech od podpisu smlouvy přišel dopis z katastru nemovitostí s oznámením o pozastavení řízení z důvodu nedostatků v kupní smlouvě. Bylo nutné doplnit některé informace a podstatné skutečnosti. Mladí manželé proto kontaktovali prodávající, aby požadované informace doplnila a obratem podala na katastr.

„Syn prodávající nám ale úplně vyrazil dech. Jeho maminka prý prodělala před dvěma týdny mozkovou příhodu. Od té doby je v nemocnici, napojena na přístroje a není schopna vůbec komunikovat. Musím se přiznat, že se mi v té chvíli udělalo úplně zle. V prvé řadě mi bylo sousedky moc líto, zároveň jsem se děsila, co to všechno může znamenat pro nás. Během chvíle jsme se ocitli v situaci, kdy bydlíme v bytě, který právně není náš. Navíc jsme bez peněz, protože je má už dávno na účtě prodávající,“ doplňuje Andrea.

„Riziko, že katastrální úřad najde ve smlouvě chyby a řízení pozastaví, případně zamítne, je poměrně výrazné. Možnost, jak se tomuto riziku vyhnout, je využít k sepsání či kontrole smlouvy odborníka, který se zabývá realitním právem,“ radí Wenigrová.

Seriál Na pranýři

V seriálu Na pranýři vás naučíme, jak nenaletět nepoctivým makléřům a jak se při pořizování nového bydlení vyhnout nekalým praktikám.

Svůj realitní boj s bytem či rodinným domem nám zašlete na e-mail: bydleni@idnes.cz.

Seriál, který má přispět ke zlepšení kvality služeb a kultivaci realitního trhu, připravuje Bydlení.iDNES.cz ve spolupráci se společností Alisen.

„Přestože manželovi rodiče sousedku i jejího syna znají, doporučili nám, abychom raději zašli za advokátem. Zjistili jsme, že řešení této situace je možné, ale je zdlouhavé. Navíc by je musel aktivně řešit syn prodávající, který má v tuto chvíli úplně jiné starosti. A nám také není z lidského hlediska zrovna příjemné ho do něčeho podobného nyní nutit. Moc si tedy přejeme, aby se sousedka co nejdříve uzdravila, a my tak mohli celou věc dokončit,“ dodává Andrea.