Manželé Tim a Alesha Glennonovi se do domku ve čtvrti Leichhardt nastěhovali na začátku roku 2005. Místo si záhy oblíbili, vyhovovala jim lokalita i vynikající sousedské vztahy. Plánovali založit rodinu, a proto se rozhodli pro přístavbu malého domku. V okolních ulicích, byť na novějších domech, totiž přistavovali majitelé bez problému celá patra.
O projekt požádali mladého architekta Rolfa Ockerta, který je původem z Německa. Ockert studoval ve Stuttgartu, pracoval v Japonsku a nakonec se rozhodl založit vlastní studio v Austrálii. Za sebou má práci pro klienty z Nového Zélandu i ze Švýcarska.
Dům a jeho přístavba |
Vytvořil návrh minimalistické přístavby, kterou rodina předložila stavebnímu úřadu. Tam ovšem potlesk nesklidila. Návrh byl zamítnut a architekt musel celý projekt přepracovat.
Bylo nutné posunout celý přistavěný trakt co nejhlouběji do zahrad a zmenšit ho. Jedním z dalších požadavků radnice byla změna barvy fasády. Architekt také musel opustit původní koncept zářivě bílé hladké fasády, inspirované japonskými moderními domy. Nahradil ho šedavou barvou, která ladí s kmeny blahovičníku, jež rostou manželům na dvorku.
Může se hoditHledáte nový dům nebo pozemek pro jeho stavbu? Vyberte si z tisíců nabídek z celé ČR na Reality.iDNES.cz. |
Dalším požadavkem bylo také zajištění ochrany soukromí nejbližších sousedů. V delších zdech přístavby tak vznikla jen úzká a dlouhá horizontální okna, díky kterým vidí majitelé ven, ale jsou v dostatečné výšce na to, aby nebylo vidět k sousedům a kolemjdoucí neviděli do domu.
Ačkoliv dnes změny projektu působí jako drobnosti, diskuze se stavebním úřadem se táhly až nesnesitelně dlouho. Manželé dokonce přemýšleli, že se ze čtvrti odstěhují. K posouzení finálního návrhu byla dokonce přizvána rada města. Úředníci však uznali, že dostavba je navržena citlivě a do detailu promyšlený koncept dnes dávají příkladem dalším stavebníkům.
Z ulice domek na první podhled ničím nezaujme. Ale pokud se vydáte podél jeho zdí dál, zjistíte, že na historickou cihlovou stavbu navazuje moderní minimalistická přístavba s ostrými geometrickými tvary.
V původní části domu je dětský pokoj a pracovna. Přízemí dále pokračuje společným obytným prostorem. Na něj plynule navazuje venkovní terasa, která vznikla na dvorku domu. Ten dostal podobu ze všech stran stíněné zahrádky. V patře je ložnice rodičů s šatnou. V domě jsou dvě koupelny. Dům byl oficiálně dokončen loni, ale rodina v něm bydlí již třetím rokem.
"Já sama jsem přitom měla na architekta jediný požadavek, že v domě musí být rovnou od vchodových dveří až dozadu dlouhá prázdná stěna, na kterou si budu moci věšet obrazy a mít ji jako malou domácí galerii," řekla deníku Sydney Morning Herald majitelka domu Alesha Glennonová. Přání se jí splnilo. Glennonová je galeristkou a obchodnicí s domorodým uměním a díky ní se dvoupatrová přístavba nenápadného domku uvnitř změnila v hravou a veselou domácnost.
Syté a dovádivé barvy, které jsme si v moderních interiérech už pomalu odvykli vídat, hrají v Ockertově přístavbě nejdůležitější roli. Barevné prvky se již jako ochutnávka interiéru objevují na šedé fasádě domu. Jejich použití je ovšem pečlivě rozvržené: nenajdete je na nábytku či velkých plochách zdí. Vymalováno je bíle a v bílém lesku je vyrobena i kuchyňská linka či kožená sedačka. Barvy však opanovaly veškerý bytový textil, čalounění židlí i obrazy na stěnách.
Kromě obrazů z Aleshiny galerie září v bytě barevné tisky floridské módní značky Lilly Pulitzer, látky značky Liberty of London, které navrhoval designér Josef Frank a polštáře, ručníky a potahy od značek Marimekko a Missoni. Ojevují se i protiklady v podobě textilu od konzervativní značky Ralph Lauren.
Divokou směs látek ze všech koutů světa doplňují vzpomínky z cest: zlatá korunka z indonéského Bali, keramika z Andalusie, sklo z Itálie. Duhové barové židličky jsou od firmy Kartell, lampy a lustry pocházejí z dílny melbournského designéra Marca Pascala.