Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

I do malého auta lze přidat praktické doplňky. Češi to dokázali

  1:00aktualizováno  1:00
Řešit pouze motor nebo design auta už nestačí, zákazníci jsou stále náročnější. A tak italská automobilka vyzvala v Projektu XChange studenty, aby našli ideální řešení pro přebalování miminek v novém Fiatu 500X.

Studenti Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem ve spolupráci se značkou Fiat hledali ideální řešení, jak snadno a bezpečně přebalit malé dítě v autě.

Fiat 500X

Fiat 500X

Pět týmů studentů pod vedením MgA. Jana Čapka (mimochodem otce tří dětí, ale také držitele titulu Designér roku 2013), hledalo více jak půl roku bezpečné a designové řešení pro nový Fiat 500X. Přebalovací „pult“ neměl být pouze o elegantním designu, ale měl především představovat praktický a funkční doplněk do auta.

Pět variant

Studenti se pečlivě radili jak s mnoha rodiči, tak samozřejmě s řidiči. Nakonec přišli s pěti různými návrhy přebalovacích pultů zhotovených stylovému modelu Fiat 500X přesně na míru. Zaměřili se především na moderní a jednoduchý design, který koresponduje s interiérem vozu. Funkčnost svých nápadů si ověřili zhotovením tvarových a proporčních modelů a jejich instalací přímo ve Fiatu 500X. Pak následovala prezentace návrhů přímo designérům z Centro Stile Fiat a zástupcům značek Fiat a Mopar v evropské centrále v Turíně.

Fotogalerie

Vzniklo pět odlišných řešení: výklopný pult umístěný na zadní části předních sedaček, skládací pult, který se upevní mezi opěradlo a sedací část sedadla, pult z paměťové pěny inspirovaný relaxačním polštářem a výklopný pult využívající prostřední sedačku v zadní části auta.

Ines Consalvi, manažerka pro Accessories Product Management značky Mopar, hodnotila prezentaci ústeckých studentů velmi nadšeně: „Jejich kreativní a nekonvenční přístup vedl ke skvělým návrhům, které dovedli až do fáze prototypů vyvinutých přesně na míru našemu modelu 500X.“

Velmi ocenila, že všechny návrhy přinášejí zajímavá technologická řešení a jsou založené na zkušenostech zákazníků s cílem zjednodušit každodenní život. „Je to skvělá ukázka toho, jak úžasné a originální doplňky mohou vzniknout, když se na auto podíváme jinak,“ prohlásila Ines Consalvi.

1. Výklopný pult se připevňuje na zadní stranu sedadla spolujezdce a využívá velkého prostoru, který sklopením sedadla vzniká.

1. Výklopný pult se připevňuje na zadní stranu sedadla spolujezdce a využívá velkého prostoru, který sklopením sedadla vzniká.

2. Pult dokonale kopíruje zadní část sedadla řidiče a po sklopení umožňuje plnohodnotné přebalení.

2. Pult dokonale kopíruje zadní část sedadla řidiče a po sklopení umožňuje plnohodnotné přebalení.

Radost měl i Jan Čapek, vedoucí Ateliéru produktového designu FUD UJEP: „Málokdy se designér v životě setká s možností navrhovat zcela neexistující výrobek, který je ale zároveň potřebný tady a teď. Projekt XChange je přesně takový.“

Jedním z jeho pedagogických záměrů je totiž simulovat studentům co nejvíce reálné situace, do kterých se budou v praxi dostávat. „Pracovat na výrobku s jasně danými omezeními a poté jej prezentovat v angličtině v centrále světové automobilky byla pro ně unikátní možnost si vyzkoušet, kde jsou jejich limity. Kam až jsou schopni, co se týče kvality designu, výroby prototypu, schopností prezentace, ale i umění komunikace v týmu, dojít,“ dodává Jan Čapek.

3. Plochý sklápěcí pult se instaluje na sedák spolujezdce a umožňuje přebalení ze sedadla řidiče

3. Plochý sklápěcí pult se instaluje na sedák spolujezdce a umožňuje přebalení ze sedadla řidiče

4. Univerzální ergonomický přebalovací polštář umožňuje komfortní přebalení na klíně, ale i na sedadlech.

4. Univerzální ergonomický přebalovací polštář umožňuje komfortní přebalení na klíně, ale i na sedadlech.

Složení týmů

Tým 1: Michaela Herciková, Kristína Kopecká, Denisa Vaníková, Tomáš Rejmon

Tým 2: Kateřina Krušková, František Velenský, Huy Pham, Tereza Zapadlová

Tým 3: Anežka Závadová, Radek Brezar, Roman Bezděk, Jana Jaroszová

Tým 4: Erik Bartoš, Kateřina Novotná, Jakub Šika

Tým 5: Tomáš Machač, Filip Krampla, Marie Mynářová, Aneta Mašková

5. Pult využívá opomíjený prostor střední části zadních sedadel. Je variabilní díky možnosti výškového nastavení.

5. Pult využívá opomíjený prostor střední části zadních sedadel. Je variabilní díky možnosti výškového nastavení.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.