Studenti Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem ve spolupráci se značkou Fiat hledali ideální řešení, jak snadno a bezpečně přebalit malé dítě v autě.
Pět týmů studentů pod vedením MgA. Jana Čapka (mimochodem otce tří dětí, ale také držitele titulu Designér roku 2013), hledalo více jak půl roku bezpečné a designové řešení pro nový Fiat 500X. Přebalovací „pult“ neměl být pouze o elegantním designu, ale měl především představovat praktický a funkční doplněk do auta.
Pět variant
Studenti se pečlivě radili jak s mnoha rodiči, tak samozřejmě s řidiči. Nakonec přišli s pěti různými návrhy přebalovacích pultů zhotovených stylovému modelu Fiat 500X přesně na míru. Zaměřili se především na moderní a jednoduchý design, který koresponduje s interiérem vozu. Funkčnost svých nápadů si ověřili zhotovením tvarových a proporčních modelů a jejich instalací přímo ve Fiatu 500X. Pak následovala prezentace návrhů přímo designérům z Centro Stile Fiat a zástupcům značek Fiat a Mopar v evropské centrále v Turíně.
Vzniklo pět odlišných řešení: výklopný pult umístěný na zadní části předních sedaček, skládací pult, který se upevní mezi opěradlo a sedací část sedadla, pult z paměťové pěny inspirovaný relaxačním polštářem a výklopný pult využívající prostřední sedačku v zadní části auta.
Ines Consalvi, manažerka pro Accessories Product Management značky Mopar, hodnotila prezentaci ústeckých studentů velmi nadšeně: „Jejich kreativní a nekonvenční přístup vedl ke skvělým návrhům, které dovedli až do fáze prototypů vyvinutých přesně na míru našemu modelu 500X.“
Velmi ocenila, že všechny návrhy přinášejí zajímavá technologická řešení a jsou založené na zkušenostech zákazníků s cílem zjednodušit každodenní život. „Je to skvělá ukázka toho, jak úžasné a originální doplňky mohou vzniknout, když se na auto podíváme jinak,“ prohlásila Ines Consalvi.
Radost měl i Jan Čapek, vedoucí Ateliéru produktového designu FUD UJEP: „Málokdy se designér v životě setká s možností navrhovat zcela neexistující výrobek, který je ale zároveň potřebný tady a teď. Projekt XChange je přesně takový.“
Jedním z jeho pedagogických záměrů je totiž simulovat studentům co nejvíce reálné situace, do kterých se budou v praxi dostávat. „Pracovat na výrobku s jasně danými omezeními a poté jej prezentovat v angličtině v centrále světové automobilky byla pro ně unikátní možnost si vyzkoušet, kde jsou jejich limity. Kam až jsou schopni, co se týče kvality designu, výroby prototypu, schopností prezentace, ale i umění komunikace v týmu, dojít,“ dodává Jan Čapek.
Složení týmůTým 1: Michaela Herciková, Kristína Kopecká, Denisa Vaníková, Tomáš Rejmon Tým 2: Kateřina Krušková, František Velenský, Huy Pham, Tereza Zapadlová Tým 3: Anežka Závadová, Radek Brezar, Roman Bezděk, Jana Jaroszová Tým 4: Erik Bartoš, Kateřina Novotná, Jakub Šika Tým 5: Tomáš Machač, Filip Krampla, Marie Mynářová, Aneta Mašková |