Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská nádraží se mění. Některá nabídnou nadstandardní bydlení

  1:00aktualizováno  1:00
Nádraží, která jsou vesměs ostudou hlavního města, se začínají měnit k nepoznání. Na místě nákladového nádraží Žižkov a Smíchova vzniknou moderní areály, které nabídnou mimo jiné i nadstandardní bydlení.

Největšími změnami zatím prochází hlavní nádraží v Praze. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Nejdůležitější pražské nádraží - hlavní - již proměnou prochází. Renovuje ho společnost Grandi Stazioni, která zde hodlá utratit miliardu korun. Tato rekonstrukce probíhá v rámci programu Živá nádraží společnosti Českých drah. Cílem tohoto programu je zrevitalizovat kolem šedesáti nádražních objektů v celé Česku.

České dráhy je chtějí přetvořit v respektované součásti života
městských center, kam budou lidé rádi chodit nejen když cestují,
ale i za nákupy nebo posedět u kávy.

V první fázi přestavby byl upraven takzvaný nákupní ostrov s prvními
obchody a kavárnou. Zároveň proběhla rozsáhlá rekonstrukce
prakticky celé poloviny nové odbavovací haly. Od letošního června je v provozu obnovená severní část haly, tedy druhá fáze přeměny.

"Vzniklo tady na 3 000 m2 nových obchodních ploch. Jde o prostory v severní části nové odbavovací haly až po nástupiště. Celkem bude v této části postupně otevřeno 26 provozoven včetně dvou nových toalet pro cestující," říká mluvčí společnosti Grandi Stazioni Martin Hamřík.

PROMĚNA NÁDRAŽÍ

Kde se již pracuje

Praha:
Hlavní nádraží
Nádraží Smíchov
Holešovice
Dejvice
Žižkov

Střední Čechy:
Havlíčkův Brod
Kolín

Co se připravuje

Praha:
Nádraží Praha-Krč, Braník,
Horní Počernice,
Hostivař

Střední Čechy:
Nádraží Beroun
Kladno
Poděbrady
Kutná Hora
Český Brod
Milovice
Lysá nad Labem
Kralupy nad Vltavou
Nymburk
Velký Osek

Součástí druhé etapy bylo také vybudování nových odbavovacích prostor a centra Českých drah, kde si cestující koupí jízdenky, získají informace o spojích a uloží zavazadla. V nových prostorách jsou otevřeny restaurace, obchody, optika či lékárna.

Nová stavba rovněž výrazně pomůže cestujícím. "Rodinám s kočárky či vozíčkářům umožní bezbariérový přístup z haly na nástupiště," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Na bezpečnost cestujících nyní dbají nové bezpečnostní kamery. Důležitá je také instalace ochranných sítí, které mají zabránit
v létání holubům.

Během léta pak začne třetí etapa rekonstrukce, která se bude týkat jižní části nové odbavovací haly, jež by měla být hotova v půlce příštího roku. Nakonec italský investor opraví historickou Fantovu budovu.

Byty, obchody, kanceláře, hotely

Jedním z největších pražských železničních areálů je smíchovské nádraží s rozsáhlými přilehlými pozemky, které sahají až téměř k Andělu. Nevzhledné území dozná v nejbližších letech výrazné proměny.

Projekt Smíchov City, jak se bude lokalita posléze nazývat, představuje nejrozsáhlejší revitalizačně-rozvojový projekt na pozemcích Českých drah.

V místech, kde jsou skladiště a odstavné koleje, vyroste
moderní městské centrum. Kromě renovované nádražní budovy
tady lidé najdou obchody, kanceláře, hotely a rezidenční plochy pro
bydlení i potřebná parkovací místa.

"Projekt předpokládá, že na stávající vlakovou dopravu, metro a
tramvaje bude napojen nový terminál pro městské a příměstské autobusy a velkokapacitní parkoviště P+R, díky čemuž dojde k vytvoření
moderního dopravního uzlu. Cílem celé koncepce je vytvoření
pulzujícího městského centra, které změní stávající neutěšený stav
území. U projektu Smíchov City se v současné době prověřuje úprava
návrhu urbanistické studie," říká mluvčí společnosti Sekyra
Group, která má přestavbu nádraží na starosti, Radek Polák. Náklady
se odhadují zhruba na dvacet miliard korun.

Pražské hlavní nádraží má nové odbavovací centrum. Podívejte se

Změny čekají i další nádraží. V případě Masarykova je nyní na
tahu pražské zastupitelstvo, které by mělo schválit změny územního
plánu souvisící s jeho přestavbou. Vzniknout by zde měly komerční
plochy využitelné pro kanceláře, obchody, hotely, byty a k tomu
potřebná místa pro parkování.

Na Žižkově vznikne až patnáct set bytů

I žižkovské nákladové nádraží čeká přeměna na moderní rezidenční
čtvrť za čtrnáct až patnáct miliard korun. O to se má postarat
společný podnik Sekyra Group a Českých drah Žižkov Station Development.

"Bude tady postaveno na tisíc až patnáct set bytů s obchody
a dalšími službami," podotýká Radek Polák. Konečnou podobu
projektu nyní dolaďuje investor se zástupci Prahy 3 a magistrátu.

Kompletně opravena již byla výpravní budova stanice Dejvice.
Také vršovické nádraží již zdobí nová fasáda a dělníci zde odstranili
nevzhledné přístavky z pozdější doby.

Mezi další nádraží, kde se připravuje revitalizace, patří Poděbrady, Kutná Hora, Český Brod či Beroun, Kladno, a v Praze Krč, Braník, Horní Počernice a Hostivař.


S proměnou pomáhají i města

Petr Šťáhlavský
mluvčí společnosti České dráhy

Když se řekne nádraží, tak se mnoha lidem vybaví nevzhledné budovy
s oprýskanými fasádami. Tento obraz má pomoci změnit projekt
Českých drah Živá nádraží. O něm jsme hovořili s mluvčím Českých
drah Petrem Šťáhlavským.

Proč vznikl projekt Živá nádraží?

Mnoho staničních budov je kvůli zanedbané údržbě z dřívějších
dob ve špatném stavu. A toto je systém, jak to změnit.

Můžete nám projekt více představit?

České dráhy se domluví s vybraným investorem z privátního sektoru.
Dají k dispozici nádraží, někdy i s okolím, vybraná společnost je
opraví a za to je dostane na určitou dobu do bezplatného pronájmu.
Může v nich podnikat nebo pronajímat obchody.

Bývají partnery Českých drah jenom soukromé společnosti?

Nemusí. Mohou to být také města. Ve spojení s nimi stavíme společné
dopravní terminály, tedy místa, kde na sebe navazují vlaky s autobusy městské a příměstské dopravy.

Opravují České dráhy také nádraží ze svých peněz?

Ano, v Praze se to v posledních pěti letech týkalo například Vršovic,
Libně, Bubnů, Radotína a Čakovic. Ve středních Čechách pak
Řevnic, Hostivic a Všetat. Ve všech případech byly kompletně
opraveny staniční budovy za téměř sto padesát milionů korun.

Jaká je situace ohledně středočeských nádraží?

Ve středočeském regionu v současné době nejsou připraveny žádné
zvláštní významné projekty. Některé stanice se opravují v souvislosti
s výstavbou železničních koridorů. To se týká například těch v
úseku Praha - Benešov u Prahy, kde se v současné době obnovuje
nádraží v Čerčanech. Jinde je před dokončením rekonstrukce stanice
Čelákovice.

(zig)

Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.