"Původně jsme zvažovali jiné materiály, například kortenový plech. Když jsme ale poznali práci architektky Jany Mikšíkové a začali s ní spolupracovat, nechali jsme se zlákat velkoformátovou barevnou břidlicí," vysvětluje Miroslav.
Architektce manželé důvěřovali, protože je zaujaly její realizace, úroveň zpracování, řešení detailů i použití netradičních materiálů. Jen zprvu byli trochu rozpačití, protože znali jen klasickou šedozelenou břidlici, nakonec se však spolehli na fotografie v katalogu a názor odborníka.
Dominantním prvkem vstupní haly je kamenné obložení stěny španělskou břidlicí. Neobvyklá kresba obkladu vnáší do této části interiéru barevnost a osobitý styl. Litinové topné těleso není pro dnešek zrovna typické, ale jak tvrdí majitelé, jeho výhřevnost je dokonalá a dekorativní efekt v daném místě nedostižný.
Krása kamene
Zvolený kámen má opravdu nádhernou kresbu a skvěle ladí i s radiátorem. Jde o španělskou břidlici, která má zcela jinou kresbu a barevnost, než jsme v Čechách u břidlice zvyklí.
"Nebýt kamaráda Petra Čermáka, který se ujal její instalace, dopadl by výsledný efekt asi trochu jinak. Pláty břidlice velkého formátu přijely náhodně namíchané, spolu s architektkou je vybrali a instalovali," popisuje Miroslav.
Sestavit dílce o různé tloušťce (2 až 4 cm) tak, aby se vzájemně nerušily, a nařezat je na 45stupňové spoje byl opravdu úctyhodný výkon.
Topné těleso je litinové. Volba jeho materiálu byla jednou z diskusí, kdy se ukázalo, že pravda je na straně architektky. Nejenže krásně vypadá, ale litina teplo podrží déle než standardní tělesa.
Kamenný dekor se objevuje také u krbu. "Původně jsme uvažovali o mozaice po celé stěně, ale nakonec převážil názor, že její struktura lépe vynikne v menší ploše s podporou méně dominantního kamenného obkladu. Zde jsme použili zbylé kusy břidlice, které byly barevně méně výrazné," říká majitel.
Dřevo místo výmalby
Klasickou výmalbu nahradil dřevěný obklad. I v tomto případě nechali majitelé volnou ruku architektce. "Líbil se nám nápad sjednotit tři různé, ale nepříliš velké prostory v jeden celek prostřednictvím dřevěného obkladu. Nevýhody obkladu jsme nezaznamenali, bez problémů přežívá i aktivity našeho tříletého syna," chválí Jana.
Dřevěná je i podlaha. Majitel je totiž tradicionalista a trval na dřevěné podlaze v kombinaci s vlněnými koberci, které zná z Anglie. I proto je dominantním prvkem obývacího pokoje krb. Plápolající oheň navozuje příjemnou atmosféru. Krb je klasický teplovzdušný a v zimě bez problémů vyhřeje celý prostor obývacího pokoje.
"Už jsme se ale ocitli v kuriózní situaci, kdy nám v zimě vypadla dodávka energie a jednu noc jsme trávili u hořícího krbu. Připadali jsme si jako na horách. Máme rádi otevřený oheň, proto jsme i v kuchyni preferovali plynovou varnou desku," popisuje majitelka.
Kuchyňská sestava ale dřevěná není, jak by se dalo předpokládat, ale má odstín vanilkově žluté. "Od začátku jsme věděli, že v kuchyni použijeme kombinaci nerezu a wengé, ale cítili jsme potřebu použít i něco jiného než dýhu. Vysoký lesk se jevil jako správné řešení. Má představa o barvě byla sice jiná, chtěl jsem melounově zelenou, ale až později jsem zjistil, že dámy si mnou požadovanou barvu vyložily jinak, a musím uznat, že lépe," tvrdí Miroslav.
Překvapivý je možná jídelní stůl. "Když nám architektka navrhla, že by jídelní stůl mohl být nerezový, nepanovalo u nás zrovna velké nadšení, ale s odstupem času se pro nás stůl stal stejně důležitým prvkem interiéru jako například náš oblíbený CD přehrávač. Praktická stránka věci, když jsme zjistili, že se stůl nemusí nijak namáhavě leštit, a děti vyzkoušely jeho odolnost vidličkou, začala získávat body až později. Chladný výraz stolu zjemnila dřevěná podlaha, čalouněné židle a bambusové tapety," dodává Miroslav.