Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pohodlný vjezd do garáže umožní jen perfektní vrata

  1:00aktualizováno  1:00
Garáž je tak trochu ošidným prvkem rodinného domu, zatímco někdo nenechá na příbytek pro auto integrovaný do půdorysu stavby dopustit, jiný nad nutností parkovacích manévrů při každém (a v poslední době stále častějším) použití auta kroutí nechápavě hlavou.

Čím větší dům, tím větší garáž | foto: Profimedia.cz

Svou roli hraje v tomto příběhu také stavební úřad - někdy předepíše povinnost vytvořit pro auto vhodné parkovací místo a s přístřeškem se ne vždy spokojí.

Ať už je to jakkoli, nepatří garáž v rozpočtu rodinného domu k nejdražším položkám. Nevyžaduje žádné zvláštní vybavení, žádnou speciální podlahovou krytinu ani povrchovou úpravu stěn. Snad jen protipožární dveře spojující prostor garáže s rodinným domem a garážová vrata mohou rozpočet na stavbu do jisté míry zatížit, v případě lehce nadstandardních prvků však částka určitě nepřekročí sto tisíc korun za oba.

Pokud však porovnáme pořizovací náklady s užitnou hodnotou, narážíme na citelný paradox. Plocha standardní garáže pro parkování jediného vozidla se pohybuje kolem 10 m2, což může v celkově využitelném prostoru rodinného domu představovat více než desetinu.

Zároveň platí, že čím větší dům, tím větší garáž - výjimkou dnes nejsou dvoj- i trojgaráže, jenže ruku na srdce: skutečně budeme každý den autem zajíždět dovnitř a při každém výjezdu nejprve ochotně naběhneme do garáže? Zvláště v příměstských lokalitách se totiž auto stává předmětem (několikeré) denní potřeby - ráno odvézt děti do školy, odpoledne je vyzvednout, obstarat nákupy, návštěvy, koníčky. Uvažme velmi dobře, zda o oněch 10 m2 raději nerozšíříme obývací pokoj nebo je nerozdělíme mezi dětské pokoje.

Systémy na výběr
Pokud se bez garáže nedokážeme obejít nebo jsme se stali majiteli staršího rodinného domu, který už garáž obsahuje, budeme dříve nebo později muset vyřešit otázku jejího uzavření. Dříve byla jedinou možností dvoukřídlá otevírací vrata vyrobená na míru, nejčastěji z kovové konstrukce opatřené dřevěným pláštěm, v 70. a 80. letech byla vrcholem typizovaná vrata výklopná uchvacující stavebníky úsporou prostoru a snadným ovládáním.

Současnost s sebou nese tak jako v jiných oblastech lidské činnosti problém rozhodování: základní systémy garážových vrat jsou čtyři a další na sebe určitě nenechají dlouho čekat. Kdo chce ke stavbě rodinného domu přistupovat skutečně odpovědně a neponechat náhodě ani vybavení své garáže, měl by si ujasnit své preference.

Opět nic nového - při pořizování nového bydlení se s tímto doporučením setkáváme prakticky neustále. Volbu konkrétního provedení vrat ovlivní nejen velikost garáže, ale i požadovaný stupeň zabezpečení, tepelné izolace, další využití garáže a samozřejmě také cena. Pokud budeme nahrazovat novým výrobkem stará garážová vrata, výběr se bude řídit také velikostí osazovaného otvoru a konstrukce stropu.

Výklopná, sekční nebo jiná?
Mezi nejoblíbenější typ patří výklopná garážová vrata. Známe je všichni, jde o již zmíněný systém vyklápění jediného vratového křídla pomocí vyvažovacích pružin. Vrata se vyklápějí pod strop garáže a vyžadují určitý prostor také před vjezdem, což může být problém zejména v případě, je-li garáž umístěna na hranici pozemku.

Za popularitou tohoto typu vrat stojí jednoduchý mechanismus, minimální technické požadavky a s tím spojená nízká cena. Výklopná vrata jsou určena zejména pro samostatně stojící nevytápěné garáže, protože se zpravidla nevybavují tepelnou izolací.

Sekční typ vrat
Také sekční typ garážových vrat zajíždí pod strop garáže, tentokrát se však k ovládání nepoužívá síla lidských paží, ale stropní tahový motor s elektronickým řízením. Vrata lze ovládat ručním spínačem nebo dálkovým ovládáním a samozřejmě také mechanicky - ručně, to ovšem spíše pro případ výpadku elektrického proudu.

Vlastní "křídlo" garážových vrat je tvořeno ocelovými nebo dřevěnými sekcemi, podle výšky vrat zpravidla čtyřmi. Jde o jakési samostatné tabule spojené flexibilním mechanismem pohybující se ve vodicí drážce. Ta vede od podlahy garáže po špaletě pod strop, kam se vrata při úplném otevření zasunou. Vrata se musí pohybovat lehce a tiše, dvojitá bezpečnostní lana zabrání při případném prasknutí lana nebo pružiny volnému pádu. Inteligentní bezpečností prvky zastaví vrata také při kontaktu s překážkou a brání násilnému vniknutí při nadzvednutí křídla.

Rolovací vrata
Pokud konstrukce stropu nebo nízká výška garáže neumožní instalaci vrat zajíždějících pod strop, lze využít systém známý z předokenních žaluzií: rolovací vrata. Instalují se nejčastěji do vnitřního prostoru garáže a jsou vhodná zejména v případě nutnosti zateplení. Vyrábějí se nejčastěji z hliníkových lamel vyplněných polyuretanovou pěnou a zasouvají se do schrány nad vjezdovým otvorem.
Díky moderním lamelám se zakřivenou vnitřní stěnou se plášť navíjí na hřídel velmi kompaktně a vystačí si s malou výškou překladu. Rolovací vrata podobně jako vrata sekční lze vybavit okenními prvky prosvětlujícími prostor garáže. Místo skla jsou otvory osazeny nárazuvzdorným polykarbonátem.

Kromě standardního elektronického ovládání se vyrábějí rolovací vrata také s mechanickým pohonem, doporučují se však pouze pro malou frekvenci používání. Násilnému vniknutí brání uzamykatelný podlahový profil, posuvná zábrana nebo elektromagnetické zamykání.

Vrata tažená
Samozřejmostí je také ochrana proti pádu a sevření.
Bez zajímavosti nejsou ani garážová vrata tažená, a to buď pod strop, nebo do strany. Podobně jako u rolovacích vrat je křídlo vyrobeno z jednotlivých lamel, která se pohybují ve vodicích drážkách a zajíždějí pod strop, případně do strany garáže.

Druhé řešení využijeme opět v případě, že snížení výšky garáže je nežádoucí, je však třeba počítat s tím, že podél stěny nelze umístit žádné předměty. Na první pohled nevýhoda s sebou však nese jednoznačnou přednost: garáž se nestane skladištěm, ale skutečně prostorem, který slouží k parkování auta.

S výhodou jsou vrata tažená do boku využívána pro dvougaráže a mohou sloužit také místo dveří, protože šířka otevření se může libovolně měnit.

Více se dočtete v časopise Dům a zahrada 08/2007.

Autor:




Nejčtenější

Hned za vstupem je po pravé straně kuchyňská linka, vlevo šatní skříň, které...
Jak se žije v miniaturním bytě o velikosti vagonového kupé

Zařídit byt s plochou 16 metrů čtverečních pro dvě dospělé osoby byl doslova nadlidský úkol. Architekti se však tohoto úkolu zhostili se ctí.  celý článek

Hotel Sook Station je otevřený od začátku léta. Noc za mřížemi vyjde pro...
Úzké cely, kovové mříže a palandy. Thajsko láká na zážitky z vězení

Tematický hostel Sook Station nabízí klientům pobyt ve vězení. Netradiční ubytování v thajském Bangkoku je vybavené úzkými celami, kovovými mřížemi a...  celý článek

Drobné detaily dokázaly interiéru vtisknout „ženský princip“.
Drobné detaily proměnily byt 3+kk přesně podle přání majitelky

Byt s dispozicí 3+kk v novostavbě developerského projektu s krásným výhledem na Prokopské údolí vnímala majitelka jako strohý, ale nechtěla jej zahltit...  celý článek

Prostor v rodinném domě zatím majitelé používají jako sklad.
Ze skladu, jehož dispozice vypadá jako porce pizzy, vznikne garsonka

Malý, ale šikovný. Tak by si představovala své bydlení dvaadvacetiletá Katka. Chce si zrekonstruovat nebytový prostor, který je součástí rodinného domu....  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Další z rubriky

Na londýnské Euston Road vznikne tři metry úzká budova, kterou navrhlo...
Luxusní dům bude mít šířku jen tři metry, postaví jej totiž v uličce

Boj o pozemky ve velkých městech končívá i použitím parcel a proluk, kde by ještě před pár lety nikoho nenapadlo stavět. To je i případ domu se šířkou tři...  celý článek

Kemp Nedamov stojí na Kokořínsku od 70. let minulého století.
Autokemp Nedamov v Dubé vstal z mrtvých. Oživení pokračuje

Na Kokořínsku stojí od 70. let autokemp Nedamov u Dubé. V roce 2013 se areál zbavil nevyhovujících chatek a nahradil je stylovými domky od architektonického...  celý článek

1
Příliš drahý flek. Koupili si byt v novostavbě se střechou jako cedník

Jitka s Adamem si pořídili byt v rok staré novostavbě v pražských Vysočanech. Nastěhovali se do bytu v posledním poschodí a užívali si nové bydlení. Klid však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.