Podnájem se nevyplácí, lépe je koupit nový byt

  • 9
Především v Praze si mladí lidé, kteří si dříve byty pronajímali, dobře spočítají, že stejné peníze, které by platili za pronájem, zaplatí za splátku hypotečního úvěru, a koupí si menší, takzvaný startovací byt, který v nových bytových domech stojí milion až milion a půl. Velmi dobře se ale v poslední době prodávají i větší a dražší byty o velikosti 3 nebo 4+kk.

Hypotéky jsou opravdu levné, banky je vyřizují rychle a lidé mohou ručit i rozestavěnou nemovitostí, to vše zvedá zájem i o větší byty.

"Musím přiznat, že většina našich klientů financuje byt pomocí hypotéky. I ti klienti, kteří mají dostatek vlastních prostředků na koupi bytu, si berou hypotéku," tvrdí marketingová ředitelka společnosti Bohemia Real Invest Dita Hebelková.

Do Prahy a jejího okolí se stěhuje stále více mladých lidí za pracovními příležitostmi. V okamžiku, kdy začnou tito lidé hledat ubytování, setkávají se s vysokými cenami pronájmů.

"Tito lidé pak zvažují spíše možnost hypotečního úvěru, kde splátka může být i nižší,
než je cena za pronájem. Navíc si mladí lidé dobře spočítají, že zakoupení vlastního bytu jsou velmi dobře uložené peníze," soudí pracovník prodeje společnosti Central Group Jiří Krotký.

Zájem lidí o hezké bydlení spustil v Praze ohromný stavební boom. I developerské společnosti, které se dříve specializovaly spíše na komerční objekty, začaly stavět bytové domy.

"Vlivem investiční atraktivity rezidenčního developmentu se na výstavbu bytů zaměřuje stále více firem, a to i těch, které doposud investovaly do kancelářských a průmyslových projektů. Projekty bytových domů se navíc neustále zvětšují - nejsou již výjimkou takové, které zahrnují 600 i více bytů," uvedl Jakub Sedmihradský, partner společnosti Lexxus.

Lidé chtějí žít v zeleni, ale blízko centra
Pokud si lidé, kteří se přistěhují do Prahy z jiných částí republiky, vybírají lokalitu, volí
spíše okrajové části města s dobrým dopravním spojením. "Tito klienti dávají přednost bydlení v blízkosti zeleně s ohledem na trávení volného času a pohybu svých dětí," řekl realitní makléř RK Pokorný Filip Kudrnáč.

Mnoho developerských firem si uvědomilo, že lidé potřebují po náročném pracovním dnu strávit chvíli s rodinou v příjemném prostředí. Ideální je, když je z bytového domu kousek do parku, lesa, do přírody. Kdy z oken člověk vidí do zeleně.

Lidé mají zkrátka plné zuby pohledu na uniformně šedivé panelové krabice. Chtějí vidět barvy, slunce, volně dýchat. "Naše společnost opravdu pečlivě vybírá místa, kde bude výstavbu bytových domů realizovat. Naším heslem je kvalitní bydlení v klidu a zeleni," potvrzuje situaci Hebelková.

Rodilí Pražané ale většinou hledají bydlení v okolí místa, kde vyrostli, a tak vlastně v hlavním městě neexistuje lokalita, kde by se nové byty prodávaly špatně. Navíc i bytové domy uvnitř Prahy nabízejí většinou uzavřené areály se zeleným a upraveným parkem či dvorem.

Většinou nabízejí také hezký pohled na panoráma Prahy, což je obraz, který se hned tak neokouká. "Češi jsou velkými patrioty na lokalitu, obvykle hledají bydlení v okolí svého stávajícího bydliště, proto se nové byty prodávají úspěšně ve všech částech Prahy," doplňuje Sedmihradský.

Lidé si mohou vybavení bytů volit
Developerské firmy stavějí nové domy většinou zděné, nebo z kombinované konstrukce, kdy je železobetonový skelet kombinován s výplňovým zdivem, které je stavěno z cihlových termobloků.

Vnitřní vybavení bytu si mohou klienti volit. Většinou mají na výběr ze standardního vybavení nebo si mohou dle svého vkusu dokoupit nadstandard nebo takzvaný komfort.

"Pro velkou část klientů je provedení standard zcela vyhovující. Část klientů však chce do nového bytu nadstandardní provedení, za které si připlatí. Toto vybavení pak zahrnuje například nadstandardní podlahové krytiny - plovoucí podlahy a dlažby, nadstandardní vnitřní dveře, podlahové přitápění koupelny, nadstandardní obklady a dlažby nebo třeba závěsné WC v hlavní koupelně," popisuje komfortní vybavení bytů Krotký.

Například kuchyňská linka většinou ve standardním vybavení není. Developeři to zdůvodňují tím, že každý člověk má jiný vkus. Snaží se ale proto vyjít klientům vstříc tím, že spolupracují s firmami, které pak novým majitelům bytů poskytnou na zařízení kuchyně zajímavé slevy.

O byty v nových bytových domech mají zájem ti, kteří do Prahy přicházejí za prací, i rodilí pražané, které již omrzela paneláková šeď.