Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podlehli jste svodům domácího kina?

  14:12aktualizováno  14:12
Zamilovalo se do něj tolik diváků, že prodejní rekordy padají v posledních letech nejen ve Spojených státech a Kanadě, ale také ve Velké Británii, Francii, Německu, Holandsku nebo Dánsku. Filmová kritika o něm tvrdí, že zachránilo Hollywood. Dnes je cenově dostupné prakticky pro kohokoli. Srovná-li se stav na začátku a současnost, je jasné, že domácí kino je fenomén.

Řeč je o prostorovém zvuku a digitálním obrazu, který se ukládá na stříbrný disk o průměru 12 centimetrů a nese označení DVD video.

Díky čemu se stal natolik žádaný, že jej dnes má více jak šedesát procent domácností v USA, čtyřicet v Anglii a v České republice se ho loni prodalo tolik jako v letech 1998 až 2001 dohromady?! A to v době, kdy se v jiných oborech hovoří o stagnaci nebo přímo o krizi! Spotřební elektronika však díky domácí zábavě zažívá triumf, koupíte ji v hypermarketu i ve speciálním studiu.

Spotřební elektronika a móda
Módní trendy se projevují ve spotřební elektronice stejně jako v oblékání, kosmetice nebo nábytku. V současnosti nahradila dříve populární černou barvu čelních panelů jednoznačně stříbrná. Zlatá zůstává doménou nejdražších modelů, pro svou výlučnost a nápadnost je ale na ústupu.

Dříve na sebe měly drahé přístroje upozornit, dnes se mají stát přirozenou součástí interiéru. Tomu odpovídá i dramatické zmenšení přehrávačů a zesilovačů, které bývají velmi tenké a nenáročné na prostor při umístění. Kov se stal podstatně používanějším materiálem při výrobě reproduktorů a vytlačuje klasické dřevo. Reproduktory nevyžadují instalaci do zdí, lze si je pořídit se stojánky nebo mají přímo tvar sloupu, který stojí sám o sobě.

Miniaturizace reproduktorů pro domácí kino dosáhla takového stupně, že se vejdou do dlaně, aniž by to jakkoli negativně ovlivnilo jejich výkon. Přístroje i reproduktory se zaoblují, mizí ostré hrany.

Mezinárodní veletrh IFA 2003, který se v září konal v Berlíně, potvrdil, že z klasického televizního přijímače se brzy stane dinosaurus, alespoň u náročnějších uživatelů. Rozměrný a těžký přístroj se musí obávat lehkých a tenkých panelů, které v podobě obrazu na stěně pokoje nezaberou místo. Bývalý miláček nejspíš brzy začne nejenom překážet, ale také unavovat podstatně horším obrazem, omezenou úhlopříčkou a ke všemu si neporadí s internetem, o připojení k PC nemluvě.

Zatím jej chrání rozdíl v ceně, ale kdo si pamatuje cenu prvních DVD přehrávačů před pěti lety, tak si spočítá, že klesla o sedmdesát pět procent a přitom funkční vybavení dnešních modelů je podstatně lepší. Ceny plazmových televizorů a především levnějších LCD televizních přijímačů nemusí poklesnout zdaleka tak razantně, aby se začalo hovořit o soumraku konvenčních televizorů. Osud, jaký připravuje v současnosti LCD panel CRT monitoru počítačů, ovšem o něčem svědčí.

Co rozhoduje
Podle průzkumů trhu osmdesát procent zájemců o spotřební elektroniku preferuje na prvním místě při nákupu cenu výrobku neboli fakt, zda je přístroj levný. Jen dvacet procent klade důraz na kvalitu, design nebo prestiž značky.

Pořízení nejlevnějšího zboží nebo přístrojů ve slevách však může být ošidné. Kromě ceny bývá důležitá také délky záruky, u televizorů dostupnost servisních služeb nebo u AV receiverů možnost přidání dalších verzí software. Před nákupem domácího kina si vyjasněte, jaké další přístroje do něj chcete připojit (analogový satelit, digitální satelit, herní konzole či další audio komponenty). Levné systémy domácího kina nemusí mít totiž dostatek přípojných míst.

Protože domácí kino se zvukem ve formátu 5.1 využívá digitální technologii, věnujte pozornost propojení komponentů prostřednictvím optických kabelů. Při koupi cenově nákladnější komponentů si pořiďte odpovídající konektory a kabely.

Počítejte s tím, že modely ve speciálních akcích mohou být již delší dobu na trhu a nemusejí obsahovat některé funkce nebo formáty, které mají novinky. Po takové na první pohled výhodné koupi například zamrzí, že DVD přehrávač si neporadí třeba s přehráváním digitálních fotografií ve formátu jpg.

Důvěřujte tradičním značkám
Není pochyb o tom, že řada výrobců z Asie tlačí ceny výrobků výrazně dolů. Půjdete–li si ovšem koupit video kameru, měli byste vycházet z toho, že pouze tři společnosti na světě vyrábějí videokamery pro profesionální natáčení televizních programů - Sony, JVC a Matsushita.

Tyto značky investovaly do vývoje, jsou majiteli patentovaných vynálezů a mají nesrovnatelné zkušenosti oproti firmám, které od nich pouze nakupují licence nebo pouze jinak označí výrobky těchto společností.

Kvalita značky vzniká samozřejmě tradicí, ale stejně tak schopností a ochotou investovat do vývoje výrobku a vytvořit takový přístup, který svým přístupem obohatí.

Je proto zákonité, že výrazné zvýšení zájmu o DVD video vyvolal koncept společnosti

Living tip: Jde to i bez drátů

Kdo čekal na DVD rekordér, který používá oba formáty pro záznam obrazu, a má k dispozici videokameru MiniDV nebo Digital 8, může se do prodejen Elvia vypravit pro model Sony RDR GX3 za 21 990 korun. V široké nabídce systémů domácího kina Sony se objevilo i originální řešení bez použití kabelů. Model DAV DS 1000 nabízí nejenom vysoce kvalitní zvuk a moderní design, ale také bezdrátové spojení AV recieveru s jednotlivými reproduktory, to vše za za 99 990 korun. Bližší informace získáte v prodejnách Elvia.

Sony díky systému domácího kina „vše v jednom“. Ten nabídl natolik snadnější instalaci i obsluhu, že se stal stejným prodejním hitem jako před lety minisystémy, které byly cenově podstatně dostupnější než sestava z jednotlivých audio komponentů.

Obdobně se vývoji plazmových televizorů věnovaly značky Pioneer a Fujitsu a neustále je zdokonalují. Proto byly na veletrhu IFA v Berlíně k vidění konvenční plazmové televizory s průměrnou kvalitou obrazu a naopak modely těchto dvou značek s obrazem bez sebemenšího kompromisu.

Není vůbec náhodné, že společnost JVC, která drží řadu patentů u videorekordéru VHS, přišla s originální koncepcí videorekordéru s pevným diskem, kam si můžete pořídit záznamy ve velkém rozsahu a z nich si vybrat, co si skutečně nahrajete.

Proto se vždy vyplatí místo pročítání složitých testů nebo poslouchání prodavače, který nepřizná, jak to ve skutečnosti je, najít si na internetu informace o jednotlivých značkách.  Každá společnost se ráda pochlubí svým vývojem výrobků a postavením na trhu, kde se tyto výrobky prosadily, nebo výrobou profesionálních zařízení. Právě znalost takovýchto faktů vám nejvíce usnadní výběr.

Domácí kino ve vašem pokoji

Prostorový zvuk ve formátu Dolby Digital a DTS využívá šest reproduktorů a pro každý z nich je na disku DVD video zaznamenána samostatná zvuková stopa. Na videokazetu nebylo možné v analogové podobě takovéto množství dat uložit, takže přišel ke slovu stříbrný disk. Každá z šesti zvukových stop má nezastupitelný význam, avšak označeny jsou 5.1. Jedničkou je totiž označována stopa se záznamem basů, tato stopa není plnohodnotná jako ostatní pětice kanálů.

K reprodukci basů je určen zvláštní reproduktor, označovaný jako subwoofer. Bývá mnohdy objemnější než všech ostatních pět reproduktorů dohromady. Umístit jej můžete prakticky kamkoli v místnosti kromě blízkosti televizoru, jehož obrazovku magnetizuje. Odlišují se pasivní a aktivní subwoofery, u kterých můžete nastavovat hlasitost přímo na reproduktoru. Centrální reproduktor (centr) se umísťuje do středu soupravy, mnohdy často přímo na nebo pod televizor. Přes něj jde většina mluveného slova. Přední reproduktory se stejně jako zadní umísťují vpravo a vlevo, čímž vznikne typický obdélník. Poslední dobou je k dispozici také zvuk Dolby Digital Ex, kde máte navíc sedmý zvukový kanál pro zadní centr. Tuto technickou novinku však zatím nepodporuje řada nahrávek.

Dříve mohl zájemce o domácí kino narazit na problém, jak si nepoplést při instalaci domácího kina jednotlivé reproduktory. Výrobci systémů „all in one“ to vyřešili za něj, když konektory i kabely označili šesti různými barvami nebo nálepkami s názvem reproduktoru. Jestliže se obklopíte šesticí reproduktorů a vyberete si americký film, kde producent věnoval prostorovému zvuku pozornost, uslyšíte opravdu sugestivní přelety helikoptér z levého do pravého rohu nebo naopak, auta při honičkách projíždějí kolem vás dozadu, stejně jako jezdci na koních nebo cokoli či kohokoli, kdo je v pohybu. U starších či klasických filmů vzniká šestikanálový zvuk nově u filmů, vyrobených po roce 2000. Přímo se zde kalkuluje se sledováním filmu v domácím kině a na efektech si proto dávají producenti opravdu záležet.

Nenechte se oklamat velikostí reproduktorů, i velmi malé kostky jsou schopny poskytnou velmi detailní zvuk, o vysoké hlasitosti nemluvě. Pro pořízení prostorového zvuku nejsou zapotřebí vysoké finanční náklady. Podle velikosti místnosti jej pořídíte od zhruba od 15 000 do 30 000 korun. Za tuto částku pořídíte jak AV reciever a DVD přehrávač samostatně, nebo jako jeden přístroj a sadu šesti reproduktorů. Podstatně větší náklady se týkají obrazu počínaje 100 Hz televizorem s velkou úhlopříčkou, přes projekční a LCD televizory až po plazmové televizory. Tady se dostanete do nákladů od 50 000 do 400 000 korun.

Jako řešení se nabízejí také projektory, ale tam je problémem opakovaný nákup poměrně drahé lampy, která se používáním zcela amortizuje.

LIVING

Sestava pro domácí kino.





Nejčtenější

V obýváku zůstala zachovaná parketová podlaha, stačilo ji jen přebrousit a...
Byt pro rodiče, kterým se odstěhovaly děti: konečně mají pohodlí

Když se z bytu odstěhují dospělé děti, řada lidí se rozhodne pro totální rekonstrukci. Není divu, konečně si mohou dopřát bydlení pouze pro sebe, podle svých...  celý článek

Novou fasádu si ÚPMD opravdu zasloužil. Výměna oken a střechy již proběhla.
Z luxusního sanatoria je největší porodnice. Ale mohl zde být hotel

Impozantní komplex budov pod hradbami Vyšehradu může někomu připomínat luxusní hotel, jinému palác. Sídlí zde však Ústav pro péči o matku a dítě, kde...  celý článek

Architekti Gregor Pils a Andreas Claus Schnetzer postavili dům z 800 vyřazených...
Geniální ve své jednoduchosti. Na domek stačilo 800 vyřazených palet

Architekti Gregor Pils a Andreas Claus Schnetzer vzali osm set dřevěných palet a postavili z nich plnohodnotný dům. Experimentální projekt je zdarma k vidění...  celý článek

1
Věčně opilý soused je vulgární a vše mu vadí. Z bytu se mu line zápach

Bydlím v brněnském činžáku, do kterého se před rokem nastěhoval starší soused, který chodí domů opilý, je vulgární a vadí mu vše, co je umístěné na společné...  celý článek

Nákladná rekonstrukce statku se povedla.
Manželé zachránili historický statek u Broumova. Trvalo to šest let

Manželé Verstappenovi koupili rozpadlý statek z roku 1863 a vrátili jej zpět do života. Nákladná rekonstrukce se povedla. Historické detaily a původní...  celý článek

Další z rubriky

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Při zařizování v interiéru majitelé investovali především do sedacího nábytku....
Dominantu elegantního mezonetu v secesním domě představuje schodiště

Designérka Hana Šebková dostala zadání vytvořit projekt pro šarmantní pár, který uspokojí jejich vybraný vkus a nabídne logické řešení dispozice s glancem...  celý článek

1
Věčně opilý soused je vulgární a vše mu vadí. Z bytu se mu line zápach

Bydlím v brněnském činžáku, do kterého se před rokem nastěhoval starší soused, který chodí domů opilý, je vulgární a vadí mu vše, co je umístěné na společné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.