Kauza pokračuje: |
Jaké máte vy zkušenosti s novostavbami? Napište váš příběh, přiložte pár fotografií a pošlete na e-mail nebo na adresu iDNES - Reality, Vinohradská 10, Praha 2. Z došlých příspěvků jeden vybereme a odměníme pětisetkorunou. |
Byt plný plísně
Po třech letech urputného hledání, obcházení a shánění jsme si konečně pořídili vlastní byt. V novostavbě, moderním 4. patrovém domě v Praze 9, dostavěném a zkolaudovaném v září 2002 (v téže době jsme se i do bytu měli nastěhovat, avšak klíčky od bytu nám byly předány až 23. prosince). Za byt jsme zaplatili něco přes dva miliony korun.
Od té doby jsou zde jen samé problémy a reklamace. Největší z nich je neustálá plošná vlhkost a plíseň v celém bytě. Bydlíme v nejvyšším patře těsně pod střechou, která se na koncích svažuje, tudíž celý náš byt je krytý jen střechou.
Již rok a čtvrt se po celém stropě tvoří mokré fleky, ve zkosení střechy dokonce plíseň a při prudších deštích máme v koupelně už připravený pohotovostní kbelík.
Všechny tyto zmiňované věci (a daleko více) jsme několikrát u stavební společnosti reklamovali, a to jak telefonicky, tak posléze i doporučenými dopisy. Když už se dostavily odpovědi, byly opravdu různorodé.
Stavba je nová, není vymrzlá a suchá, proto je třeba v bytě neustále větrat – topit, větrat – topit ... S touto radou jsme přežili první zimu, avšak udeřila zima druhá a opět jsou v celém bytě mokré mapy a plísně.
Opět jsme žádali, aby se tato situace nějak řešila - tentokráte nám bylo sděleno, že „reklamace bude vyřízena po zlepšení klimatických podmínek“.
Začalo jaro a nám se konečně podařilo „dohnat“ stavební společnost, aby se přišla na náš problém podívat. Ačkoliv bychom my, jako majitelé, měli jednat pouze se stavební firmou, dostavil se sám pán z dodavatelské firmy, který neskrýval zděšení a ani fakt, že celá střecha je buď špatně konstrukčně vyprojektovaná, anebo je špatně a nedbale položena těsnící folie/těsnící vata.
V každém případě oprava má být prováděna spodem, tj. z našeho bytu stropem. Pro nás jakožto majitele to znamená celkové odstěhování vybaveného bytu a zajištění si na minimálně týden náhradní bydlení. To je stanovisko dodavatele, které se ještě muselo probrat se stavební firmou. A že tedy sjedná tato firma do dvou dnů společnou schůzku.
Uplynul týden a nejen, že se nic nekonalo, ale nikdo ani nezatelefonoval. Po několika urgencích a po dvou týdnech jsme se museli sejít na další společné schůzce, z které mělo vyplynout řešení celé situace a zároveň resumé, kdo celou rekonstrukci zaplatí.
V obývacím pokoji nám stavební firma do stěny udělala sondu. Lépe řečeno vyřezala díru cca 50 x 20 cm, odřízla krycí folii a vytáhla těsnící vatu. Po hodině okoukávání, neustálého hádání a spekulací je vytvořen následující závěr.
A. vzhledem k rozsahu sondy nelze konstatovat, že izolace je celoplošně v dané tloušťce řádně uložena (alibismus stavební společnosti – díra v našem obýváku zcela zbytečná a nic neřešící – nehledě na to, že díra nám zůstala v pokoji dodnes) B. do 30 dnů bude provedeno rozkrytí prkenného záklopu a přeložena a doplněna tepelná izolace C. v částech šikmých a svislých ploch projde k demontáži sádrokartonu s revizí a doplněním tepelné izolace (tj. vyříznutí 3 ploch cca 2,5 x 1,5 metru v obývacím pokoji a ložnici + vybourání kusu koupelny. Což pro nás jako majitele bytu znamená: |
Musím říci, že od té doby, co jsme si byt pořídili, zabýváme se stále jenom reklamacemi. Člověk by si řekl, že když už zaplatí za bydlení v Praze tak strašné peníze, budou mu poskytnuty alespoň odpovídající služby.
Naopak. Všechno teprve začíná – naučíte se nazpaměť reklamační řády, zákony na ochranu spotřebitele, dennodenně budete někam telefonovat či psát, bude vás to stát čas a samozřejmě také další peníze.
Tento příběh budeme i nadále sledovat a informovat vás, o tom, jak celá kauza dopadla.
Vyjádření právníka Mgr. Aleše Růžičky |
Důležité je ihned po projevení závad zaslat písemnou reklamaci prodávajícímu! |