Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Orientální styl: luxus, který není pro každého

  1:00aktualizováno  1:00
Někdo si pod pojmem "orient" vybaví exotiku, vůni dálek a kvalitního koření, orientální styl v interiérové tvorbě je však poměrně mnohovrstevnatý a zahrnuje hned několik poměrně odlišných stylů. Patří sem interiéry inspirované Indií, Japonskem, Čínou a Afrikou. Každý z nich má svá specifika, řídí se vlastními pravidly, využívá odlišné materiály a tradiční barevnost.

Výrazný styl inspirovaný africkou přírodou v sobě zrcadlí její divokost a nespoutanost | foto: Dreamstime

Japonsko
Japonský styl je velmi umírněný, střídmý tvarově i barevně. Stejně jako čajový obřad má v Japonsku i uspořádání a vybavení interiéru svá pevná pravidla.

Výrazně v něm převažují přírodní materiály, nejčastěji ve své přirozené barevnosti. Nejen v japonských zahradách, ale často i v interiérech se můžeme setkat s kameny a oblázky seskupenými do efektních, precizně vyvážených kompozic.

Zeleň v interiéru již tradičně reprezentují dlouhá léta trpělivě tvarované bonsaje, vznešené květy orchidejí a bambus v mnoha formách.

Bambus najdeme v japonském interiéru i v neživé podobě, nejčastěji jako stavební prvek - dekorativní sloupek, zárubeň nebo olemování okenního ostění, často je nedílnou součástí mobiliáře.

Pro svou lehkost, pružnost a houževnatost nacházel uplatnění především na servírovacích, čajových či květinových stolcích.

Základní barevnost japonského interiéru je uměřená a přece efektní. Pracuje s přírodními odstíny dřeva, bambusu a proutí, které nechává vyniknout na minimalisticky čistém bílém pozadí. Barevné akcenty a oživení zajišťují citlivě dávkované plochy temně hnědočerné, černé a jasné červeně.

Tradiční podlahu v japonském příbytku pokrývaly rohože tatami. Ty lze v moderním interiéru s odkazem k japonské kultuře nahradit kusovými koberci z přírodních materiálů se zajímavou hrubší strukturou.

Charakteristickým rysem tradičních japonských interiérů je jejich multifunkčnost a otevřenost, které nechávají maximálně vynikat volnému prostoru a jsou zcela v souladu s aktuálními módními trendy.

Dispozici lze libovolně snadno a rychle měnit manipulací s  lehkými posuvnými stěnami či instalací paravánu. Posuvné stěny mají zpravidla dřevěný nosný rám rytmizovaný latěmi v přísně pravidelném pravoúhlém rastru, který vnáší do interiéru jasný řád a lidské měřítko.
Paravány mají nosnou dřevěnou nebo bambusovou konstrukci a jsou zdobené malovaným či vyšívaným hedvábím.

Vybavení nábytkem je po dlouhá tisíciletí velmi skromné, opět v souladu s právě aktuálním minimalismem. Sezení se odehrává na zemi a úložný nábytek odpovídá skromnému množství osobních věcí obyvatel.

Osvětlení kromě svící zajišťují lampióny a svítidla se stínidly z rýžového papíru, s ohledem na proměnlivou dispozici často přenosná.

Látky v interiéru jsou na čistě přírodní bázi, nejčastěji se jedná o pravé hedvábí, bavlnu nebo len. Vedle nábytku z přírodního dřeva najdeme v japonském interiéru také solitéry opatřené černým nebo jasně červeným lesklým lakem. Dekorativnost červené podtrhuje kontrast s černým rohovým kováním a úchytkami.

Orientální styl

Indie
V orientálním interiéru inspirovaném Indií najdeme především náboženské symboly, jasné barvy a bohatě vyřezávané masivní dřevo. Postavy bohů a bůžků bývají vytesané z hrubšího zrnitého kamene a nejlépe vyznívají na kompaktním sytě barevném pozadí.

Mezi stylové barvy patří syté a teplé odstíny oranžové, žluté, růžové, cyklámové a jasně červené, které vyvažují pastelově až pistáciově zelená, azurová nebo modrá s fialkovým nádechem.

Jasné a optimistické barvy prolínají celým interiérem, kde je najdeme především na stěnách a bytovém textilu. Textilní doplňky včetně koberců jsou z čistě přírodních materiálů - bavlny, vlny a lnu.

Vzorování je bohaté, drobné až filigránské, zvýrazněné barevně kontrastní výšivkou, zlatými a stříbrnými nitěmi, střapci, lasturkami, skleněnými korálky, třpytkami nebo maličkými kulatými zrcadélky. Ta spolu s lesklým kovem vnášejí do interiéru mihotavé odražené světlo a s ním pohyb a dynamiku.

Výrazné barvy výklenků a textilu jsou odlehčeny většími plochami přírodního dřeva na podlaze a neutrální barvou převládajících stěn, často v jemném šedomodrém odstínu.

Bohatě vyřezávané stavební prvky (zárubně, okenice, dveřní křídla) jsou stejně jako nábytek z masivních exotických dřevin. Opakujícím se dekorem jsou geometrizované přírodní motivy, nejčastěji květin, listů a větvoví.

Přírodní dřevo interiér zatepluje sytou středně hnědou, ale může být až temné černohnědé. Pokud je ošetřeno lakováním, je efektně a přirozeně patinované postupným oprýskáváním mnoha vrstev nátěrů v různých pastelových odstínech.

Zajímavě vypadají také jednobarevné lakované solitéry oživené ručně malovanými kazetami. Najdeme je jak na větším nábytku, jakým jsou truhly či skříně, tak na drobných solitérech, například na opěradlech židlí a lavic.
Lavice, křesílka, židle i stoly určené pro posezení s rodinou i přáteli jsou oproti evropským zvyklostem výrazně snížené a doplněné tradičně vzorovaným bavlněným kobercem spolu s množstvím různě velkých polštářů. Nábytek je vždy masivní, nohy stolů podsadité a stolní desky v rozích dekorativního lubu zpevněné okováním.

Orientální styl

Čína
Čínskému interiéru dominují barvy, drobné vzory a široké využití textilu. Mezi nejčastěji používané barvy patří žlutá, růžová, červená, doplněné pistáciově zelenou a uklidňující šedomodrou, uklidnění zajišťují bílé plochy, kontrast černé akcenty.

Často je však využití širokého spektra barev v jediném prostoru natolik nevybíravé, že se barevné kombinace pohybují na samé hranici nevkusu. Množství a vzájemný poměr barev výrazně ovlivňují celkové vyznění interiéru.
Veselé barvy ho sice rozveselují a oživují, současně však přemíra barev a vzorů prostor opticky tříští a zmenšuje.

Veškerý nábytek v čínském interiéru je z masivního dřeva a jeho poměry jsou lidskému oku příjemně nesouměrné. Solitéry opět zdobí bohatá řezba nebo oživuje kombinace s proutěným výpletem.

Nábytek je usazený na dřevěné podlaze z prken, kterou zatepluje vlněný ručně vázaný koberec. V čínském interiéru hraje zásadní roli motiv kruhu.

Najdeme ho na stolních deskách, kování nábytkových dvířek dvoukřídlových skříní, na podstavci svítidel i tradičním látkovém lampionu ozdobeném dekorativním střapcem.

Papírové i textilní lampióny jsou zdobené ruční malbou, stínidla lampiónů mohou být i z poloprůsvitných bohatě vyšívaných látek.

Typickým doplňkem interiéru jídelny je čínský porcelán, který se zdaleka neomezuje jen na (u nás populární) modrobílé vzory rýžového porcelánu.

Tradiční dózy jsou z porcelánu, zdobené precizní ruční malbou. Také motiv draka potkáme v čínské kultuře opakovaně v mnoha různých verzích, často pojatých velmi naivně a dekorativně.

Orientální styl

Afrika
Výrazný a exkluzivní styl inspirovaný africkou přírodou v sobě zrcadlí její divokost a nespoutanost. Díky silnému emocionálnímu náboji a výrazným kontrastům rozhodně není určený pro každého.

Napětí do něj vnáší kombinace zvířecích vzorů na pravých kožešinách s matnými povrchy stěn, podlahy a neglazované ručně opracované užitné keramiky.

Punc luxusu, noblesu a výjimečnost interiérům vtisknou vyčiněné kůže a lesklé kožešiny divokých zvířat, nejčastěji ze zebry, žirafy, kočkovitých šelem nebo krokodýlů.

Obvyklá barevnost se odehrává v rámci široké škály hnědých tónů podpořených neutrální pískovou v pozadí a násobených sytým zlatavým okrem.

Barevnost látek je stejně jako ladění celého interiéru umírněná, široké využití nachází barva nebarveného režného plátna, která nechá výborně vyniknout atraktivnímu vzorování zvířecích kůží.

Desky stolů z tmavých ručně dlabaných dřev interiér výrazně oživují dramatickou plasticitou povrchu. Kontrasty různých materiálů, struktur a vzorů jsou vůbec pro interiér v africkém stylu charakteristické.

V jediném prostoru se tu potkávají kůže, kožešiny, proutí, exotické dřeviny a nepálená hlína se zlatem na stěnách a doplňcích.

V souladu s konceptem kontrastního interiéru jsou i materiálové kombinace v rámci jednotlivých solitérů. Mezi charakteristické doplňky patří ručně vyřezávané sošky božstev, dřevěné karnevalové či rituální nástěnné masky, textilní malby a batiky, kožené taburety a vodní dýmky.

Více se dočtete v časopise Dům a zahrada 3/2008.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.